Volvo:s VD om succén: ”En bil som säljer mer än vad andra premiummärken gör totalt”
62 år i rad som marknadsledare. Volvo V60 blev Sveriges mest sålda bil under 2019 och Volvo V90 hamnade på andra plats. Totalt registrerades 65 273 nya Volvobilar under året i Sverige.
– För mig, som kom till Sverige i år, är de här siffrorna fascinerande, säger Volvo Car Sveriges nya VD Jon Wakefield.
Bil Sweden presenterade i går registreringssiffrorna både för december och helåret 2019. Bilförsäljningsåret 2019 inleddes med lägre försäljning än 2018, som varit ett ovanligt starkt år på grund av att den nya skattelagstiftningen Bonus Malus infördes den 1 juli.
Under slutet av 2019 ökade dock marknadens totala bilförsäljning – denna
gång på grund av att fordonsskatten kommer att justeras för den nya
körcykeln WLTP. Totalmarknaden i Sverige nådde 355 704
registreringar, och i topp hamnar Hisingens bil-flaggskepp Volvo S/V60 med 23 179 bilar. På andra plats kommer Volvo S/V90 med 14 714 registreringar och på fjärde plats Volvo XC60 med 13 091 registreringar. Bara Volkswagen tar sig in på topp 5 mest nyregistrerade bilar i Sverige, vid sidan av Volvo.
”Ett framgångsrikt år”
– Det har verkligen varit ett framgångsrikt år. För mig, som kom till Sverige
i år, är de här siffrorna fascinerande. Med Volvo V60 har vi en bil som säljer mer än vad andra premiummärken gör totalt, säger Jon Wakefield, vd för Volvo Car Sverige sedan juni i år.
Wakefield kom då från motsvarande position på Volvo Cars marknadsbolag i Storbritannien. Nu spår han en ökning även på andra områden än nyregistrerade bilar:
– När vi blickar framåt mot 2020 satsar vi på ett marknadsledarskap som
går bortom registreringar. Vi strävar efter att vara ledande inom
kundbemötande och lönsamhet såväl som i de produkter vi erbjuder, säger
Jon Wakefield i ett pressmeddelande.