Volvos batterifabrik räddas – fridlysta djuren flyttas
3 000 arbetstillfällen på Volvos planerade batterifabrik i Torslanda hotades efter att man upptäckt fridlysta arter i området. Men nu har länsstyrelsen beslutat att flytta på djuren.
— Man kommer att fånga de här djuren under lång tid, säger Eva Olsen, enhetschef naturärenden på Länsstyrelsen i Västra Götaland, till P4 Göteborg.
I början av februari blev det klart att Volvo och Northvolt bygger en ny batterifabrik i Torslanda. Totalt ska fabriken byggas på en ytan på 112 hektar mark, motsvarande 224 fotbollsplaner.
— Att upprätta en gigafabrik I Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta omvandla en av de mest dynamiska bilregionerna I världen, samt för att bli världsledande på att förse leverantörer med hållbara batterier, sa då Peter Carlsson, medgrundare och CEO på Northvolt, i ett pressmeddelande.
Byggandet beräknas kunna börja redan nästa år, men i februari upptäcktes fridlysta arter i området som skulle kunna hota planeringen.
LÄS MER: Så ska Volvos nya batterifabrik se ut
Vägde samhällsintresset mot skyddet av djuren
Det krävs en speciell dispens för att få flytta på vissa arter som grodor, hasselsnok och fladdermöss, rapporterar Sveriges Radio P4 Göteborg.
— Vi har fått en ansökan om dispens gällande att samla in grod- och kräldjursarter från det område där man planerar att etablera den här batterifabriken, sa Martin Goblirsch, handläggare vid Länsstyrelsen tidigare till P4 Göteborg.
Och nu har alltså länsstyrelsen beslutat om dispens för Volvos batterifabrik.
— Vi har vägt det här tunga samhällsintresset som den här investeringen utgör i Torslanda och gjort en noggrann lokaliseringsutredning och landat i att det här är den lämpligaste platsen. Det har vi vägt mot skyddet av de fridlysta djuren och sett att vi kan ge dispens, säger Eva Olsen, enhetschef naturärenden på Länsstyrelsen i Västra Götaland, till P4 Göteborg.
Ska producera batterier till en halv miljon bilar per år
Nu ska länsstyrelsen fånga in de arter som är fridlysta så att de kan få ett nytt hem.
— Vi kommer att fånga de här djuren under en längre tid. Kräldjur fångar man genom att använda sig av hov och groddjuren fångar man genom att styra dem mot riktningar till groddjursstängsel, säger Eva Olsen till P4 Göteborg.
Batterifabriken är tänkt att producera upp till 50 Gigawatt timmar (GWh) om året, något som innebär batterier för en halv miljon bilar per år.
— Vårt battericell-samarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering. Vi är hängivna till att bli ledande inom segmentet för högkvalitativa elektriska bilar och att enbart sälja elektriska bilar år 2030, sa Håkan Samuelsson, VD för Volvo personvagnar, i samband med annonseringen.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: