Volvo Cars säger upp 1 300 anställda i Sverige
Volvo Cars säger upp 1 300 anställda i Sverige, meddelar företaget i ett pressmeddelande. Det motsvarar sex procent av företagets totalt antal anställda i landet. Anledningen är att bolaget ska genomföra en omorganisation.
Volvo Cars fabrik i Torslanda är en komplett fabrik med pressverk, karossfabrik, måleri och monteringsfabrik. Där jobbar cirka 6 500 personer med att bygga de större bilmodellerna på ett 450 000 kvadratmeter stort område. Utöver bilfabriken så ligger även Volvo Cars globala huvudkontor i Torslanda.
I ett pressmeddelande under torsdagen meddelade Volvo Cars att de ska minska antalet tjänster med 1 300 personer. Anledningen är att de vill ha ett mer ”resurseffektivt” fokus och därför ska omorganisera:
— De kostnadsåtgärder vi vidtog förra året har börjat ge resultat inom några nyckelområden, så som materialkostnader, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars i ett pressmeddelande och fortsätter:
— Men det är tydligt att vi måste göra mer. Ekonomisk motvind, ökade råvarupriser och ökad konkurrens kommer sannolikt att förbli en utmaning för vår bransch under en tid.
Oklart hur många tjänster på Hisingen som berörs
Majoriteten av Volvos anställda finns i Göteborg, men det är oklart i nuläget exakt vilka tjänster som berörs samt hur många på Hisingen som drabbas.
”Omkring 1100 tjänster kommer att minskas vid den globala operativa enheten Volvo Personvagnar AB, och Volvo Cars har idag förhandlat med facket och lagt ett varsel för detta antal tjänster till Arbetsförmedlingen. De återstående 200 befattningarna kommer att identifieras efter en översyn av Volvo Cars olika legala enheter i Sverige” skriver Volvo Cars i pressmeddelandet.
Ingen inom företagets bilproduktion påverkas, men förutom de faktiska tjänsterna ska Volvo även dra in på andra kostnader:
”Företaget kommer dessutom att minska kostnaderna och öka effektiviteten i sin globala verksamhet under de kommande månaderna, inklusive en översyn och minskning av antalet konsulter och köpta tjänster”.
Volvo Cars ägs av kinesiska Geely, som i dag även är en av de största ägarna i ”svenska Volvo”, det vill säga Volvo Group som producerar allt från bussar och lastvagnar till båtmotorer.
De fackliga förhandlingarna om tjänsterna kommer att inledas först på måndag.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se