Visionsbilderna: Så ska spårvägen gå genom tunneln från Hisingen under älven – till Linnéplatsen
När spårvägen mellan Hisingsbron och Lindholmen är färdigbyggd ska nästa etapp påbörjas: En spårvägstunnel under Göta Älv. Målet är att skapa spårväg hela vägen från Hisings Backa till Linnéplatsen – där en stor del av vägen kommer gå som ”tunnelbana” under marken. Här är visionsbilderna som visar projektet!
Som HelaHisingen.se tidigare berättat om är Lindholmsförbindelsen en fortsättning på spårvägen Frihamnen-Lindholmen och del av projektet att koppla samman Brunnsbo pendeltågsstation med Linnéplatsen framöver. Sträckan från Lindholmen går från markplan söderut genom ett tunneltråg till en sänktunnel under Göta älv tills den kommer fram till Stigberget, där en ny underjordisk hållplats byggs.
Därifrån går förbindelsen vidare söderut under Masthugget/Majorna mot Linnéstaden och ansluter till Linnéplatsen strax öster om där Göteborgs Naturhistoriska museum ligger. Vid Linnéplatsen ska förbindelsen gå över i ett tråg där spåren når marknivån vid hållplats Linnéplatsen och knyter an med befintlig spårväg.
Den nya spårvägssträckan får tre hållplatser; Lindholmen, Stigberget och Linnéplatsen.
Projektet tar fram underlag för att möjliggöra en planering och olika tillstånd, projektering samt byggnation av spårväg från Lindholmen-Linnéplatsen via Stigberget. Som en del av program Spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné bidrar Lindholmsförbindelsen till att uppnå Koll2035:s målbild om minskad restid, ökad kapacitet och robusthet i kollektivtrafiksystemet i enlighet med Sverigeförhandlingen.
Lindholmsförbindelsen ska vara en snabb, kapacitetsstark och tillförlitlig förbindelse som möjliggör ett ökat hållbart resande i Göteborg, fortsatt stadsutveckling på båda sidor Göta älv samt avlasta kollektivtrafiksystemet i de centrala delarna av Göteborg, beskriver kommunen projektet.
Lindholmsförbindelsen befinner sig i en tidig planeringsfas. Just nu pågår arbetet med att ta fram en järnvägsplan och detaljplaner som är under uppstart för spårvägstunneln och dess sträckning.
Bilderna på och kartorna av projektet
Byggstart för Lindholmsförbindelsen är planerad till 2031 medan förberedande entreprenadarbeten påbörjas 2027. Här är kartor och illustrationsbilder som ger en bättre bild av hur projektet ska se ut det står klart – samt de förhållanden som råder mellan tunnel på land och under vatten.
Samråd pågår fram till 15 december
Just nu är det ute på samråd, fram till 15 december 2024. Tanken är att informera om och få synpunkter på Lindholmsförbindelsens lokalisering, omfattning, utformning och miljöpåverkan. Samrådet ger enskilda som särskilt berörs, liksom myndigheter, organisationer och allmänheten med flera möjlighet att bidra med synpunkter samt yttra sig om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i den kommande tillståndsansökan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning och teknisk beskrivning.
Synpunkter och yttranden skickas till exploatering@exploatering.goteborg.se.
Efter remisstiden kommer Exploateringsförvaltningen att sammanställa yttranden i en samrådsredogörelse som kommer att ligga till grund i det fortsatta arbetet. Samrådskretsen utgörs av de enskilda som kan bli berörda under byggtiden samt av myndigheter, organisationer och förvaltningar, skriver staden på sin hemsida.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: