Västtrafik vill inte avslöja sin plan för nya spårvägen på Hisingen – men allt pekar på två spårvagnslinjer

I slutet av 2025 ska den nya spårvägen ha premiär för trafik längs Norra Älvstranden på Hisingen. Men ännu vill Västtrafik inte berätta mer om sina planer på hur spåret ska trafikeras – men det verkar bli av två linjer!
— Vilka linjer som kör ut hit till Frihamnen och vidare till Lindholmen, det är ett arbete som vi inte riktigt är klara med än men kommer gå ut med inom kort, säger Marcus Eidmar, projektledare hos Västtrafik i senaste avsnittet av Göteborgs stads ”Spårvägsbyggarna”.

Alla nya hållplatser på den här sträckningen blir anpassade för 45-metersspårvagnarna som är på gång till Göteborg. Västtrafik har nämligen beställt 60 stycken långa spårvagnar som börjat levereras i år och kommer fortsätta att anlända till Göteborg under de närmaste åren. Dessa spårvagnar byggs av franska Alstom och är alltså 45 meter långa – något som gör att de är längre än en del äldre spårvagnshållplatser, vilket märkts de senaste åren då ett flertal spårvagnshållplatser i staden byggts om för att kunna klämma in dessa.

En av linjerna som bland annat ska trafikeras av de nya svårvagnarna, där modellen heter M34, är Linje 5 som trafikerar Hisingen. Något som avslöjas i kommunens webb-tv-program ”Spårvägsbyggarna”:
— Just nu planerar vi bara att köra de långa spårvagnarna på linje 5 och linje 11.Vilka linjer som kör ut hit till Frihamnen och vidare till Lindholmen, det är ett arbete som vi inte riktigt är klara med än men kommer gå ut med inom kort vilka linjer det blir, säger Marcus Eidmar, projektledare hos Västtrafik.

Spårvägsbyggarna: Hur många, vet ni hur många det blir?
— Vi tittar på två linjer just nu.

Hisingens nya spårväg ska gå från Hisingsbron, genom Frihamnen och sedan här sida vid sida med Lundbyleden i höjd med Kville – bort mot Lindholmen. Foto: HELAHISINGEN.SE

Spårvägen som byggs från Hisingsbron in till Frihamnen har möjlighet för spårvagnar att köra både norr- (Hisingssidan) och söderifrån (fastlandet) vilket gör att det blir logiskt att tro att en av de två linjer som Västtrafik ska köra till Lindholmen ska trafikera in mot Hisingen (Hjalmar Brantingsplatsen-hållet) och att den andra kommer trafikera mot fastlandet (Lilla Bommen/Nordstan-hållet). Men detta vill inte Västtrafik bekräfta i dagsläget:

— Som Marcus Eidmar berättar i Spårvägsbyggarna pågår arbetet med att planera trafiken för Lindholmen och Frihamnen just nu. Det gäller både de busslinjer och de nya spårvagnslinjerna du nämner. Men detta är ett arbete som fortfarande pågår och ännu finns inga färdiga besked att lämna kring vilka spårvagnslinjer som ska trafikera den nya förbindelsen eller hur busstrafiken i området ska förändras, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik till HelaHisingen.se.

Men de nya längre spårvagnarna som ska köra på linje 5 kan komma att köra till Lindholmen framöver?
— Det är inte helt klart när vi kan börja köra den nya spårvagnen på linje 5. Det är fortfarande en del arbete kvar med att anpassa och förlänga hållplatser längs den linjen och när det arbetet kan vara klart är tyvärr okänt. Där samarbetar vi med staden som är ansvariga för hållplatserna. De nya spårvagnarna levereras till oss och sätts i trafik successivt fram till 2026, säger Henrik Kjellberg.

Så här ser de nya spårvagnarna, M34, ut på insidan. Från och med slutet av 2024 kommer de att börja trafikera linjer i Göteborg. Foot: VÄSTTRAFIK

Om allt går som det ska sätts de nya spårvagnarna in i ordinarie trafik i december 2024.

Trafikstart på Norra Älvstranden är planerat till december 2025

Det kommer dock även i fortsättningen att gå äldre spårvagnsmodeller på linje 5, då alla typer av spårvagnar kommer att trafikera alla linjer – men det kan bli så att endast vissa spårvagnslinjer kan hantera de nya längre spårvagnarna, då det beror på när och var hållplatserna hunnit anpassas till dessa.

På sikt är planen att den nya spårvägen ska kunna knyta ihop den kommande pendeltågsstationen i Brunnsbo med Linnéplatsen. Detta genom att det ska byggas spårväg längs Backavägen genom nya Backaplan-området mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Brunnsbo, samt att det ska byggas en spårvägstunnel under Göta Älv/hamnen vid Lindholmen, kallas Lindholmsförbindelsen. Den ursprungliga planen var att förbindelsen mellan Lindholmen och Linnéplatsen skulle stå färdig 2035 men efter en fördjupad analys av de olika momenten i projektet har nu tidsplanen förskjutits – med fyra år, till 2039.

Trafikstart för den första etappen av detta projekt, Frihamnen–Lindholmen, är dock klart närmare i tid. Enligt Västtrafik planeras den till december 2025 och då ska allt vara klart: spårväg, busshållplatser, pendelcykelbana med mera – från Hisingsbron fram till gamla Lindholmen. Där får spårvagnen just nu får en vändslinga i höjd med korsningen Polstjärnegatan/Karlavagnsgatan.

Hisingens spårvägs- och stombusslinjer 2024. Foto: VÄSTTRAFIK

I dag trafikerar samtliga tre spårvägslinjer på Hisingen sträckor mellan Biskopsgården/Länsmansgården och olika delar av fastlandet. Spårvagn 5 kör från Länsmansgården/Varmfrontsgatan och Östra Sjukhuset, spårvagn 6 kör från Länsmansgården/Varmfrontsgatan och Kortedala medan spårvagn 10 kör mellan Biskopsgården/Väderilsgatan och Guldheden.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER:

Lämna ett svar