Varningen inför Black Friday: Tänk på detta – för att inte gå på en bluff!
Shoppinghysterin på Black Friday växer för varje år som går. I år väntas Coronapandemin få ännu fler svenskar att handla online på fredag – och under resten av julhandeln. Här är Elin Lindebergs tips för att undvika de värsta minorna i din onlineshopping!
Det blev som väntat försäljningsrekord under förra årets Black friday och omsättningen uppgick till 7,1 miljarder kronor. Det var 300 miljoner kronor mer än 2018, en ökning med 5 procent, enligt en undersökning av Postnord.
33 procent, var tredje svensk, handlade under Black Friday 2019 och mer än hälften av dem handlade sina prylar på nätet. Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person. De populäraste typerna av prylar som köptes var kläder, som 43 procent av de tillfrågade handlade, och hemelektronik, enligt Dagens Handel.
”För bra för att vara sant – då är det nog det”
Handeln online lär sannolikt öka till rekordnivåer under årets Black Friday och övriga julsäsong – delsvis på grund av den pågående pandemin och alla uppmaningar om social distans. Elin Lindeberg, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad, varnade nyligen på Göteborgs stads hemsida för de minor man ska undvika när man shoppar online.
HelaHisingen.se lät därför henne förklara vad man ska se upp för – när säsongens största onlineshopping-månad drar igång.
— Om det är ett företag du aldrig tidigare har handlat från kan det vara bra att kolla upp vilket land företaget är registrerat i, deras kontaktuppgifter samt deras villkoren så att du inte tackar ja till en prenumeration utan att du vet om det. Och slutligen, verkar erbjudandet för bra för att vara sant – då är det nog det!
Rådet: ”Betala med faktura”
Om en vara inte dyker upp – vad ska man göra då?
— Vi rekommenderar först och främst att välja faktura, men glöm inte bort att betala den! När du betalar med faktura behöver du inte betala något förrän du faktiskt får dina varor. Detta är det bästa ”påtryckningsmedlet” du har som konsument. Men om din vara inte dyker upp så bör du kontakta företaget skriftligen och ifrågasätta var din vara är. Förhoppningsvis kan företaget hjälpa dig reda ut vad som hänt.
Vilka är varningstecknen på att en verksamhet är oseriös?
— Något vi ser ofta är att företaget inte har några kontaktuppgifter, eller att dessa är väldigt undangömda på hemsidan. Därför är det viktigt att hitta kontaktuppgifter och även testa att kontakta företaget innan du genomför köpet. Ett seriöst bolag vill att du ska kunna komma i kontakt med dem. En annan sak man kan kolla efter är om det står http:// i webbadressen, det innebär att hemsidan är krypterad. Slutligen kan man alltid ringa oss på Konsument Göteborg om man känner sig osäker på att handla från ett företag. Då kan vi kolla upp om vi har något ärende på företaget eller om de är med på Råd & Rön’s svarta lista.
Var försiktig när du beställer från Kina
Vilka är de vanligaste klagomålen ni kommer i kontakt med från konsumenter som handlat online?
— Ett vanligt fall är att konsumenten inte har fått sin vara eller har fått helt fel vara. Kanske har konsumenten redan betalat för varorna och får ingen kontakt med företaget.
— Vanligtvis kommer sådana klagomål från konsumenter som har handlat av företag med säte i Kina. I en sådan situation kan konsumenten ta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) om värdet överstiger 500 kr. Men om företaget då exempelvis är registrerat i ett land utanför EU kan det vara väldigt svårt att få dem att agera enligt svensk lagstiftning och ARN’s beslut, säger Elin Lindeberg, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad.
Markus Hankins
markus@helahisingen.se
Fem tips när du shoppar online
1. Håll koll: Har de kundtjänst?
Se till att kontrollera att det finns sätt att komma i kontakt med företaget. Finns det kundtjänst? Kan man ringa dem? Står kontaktuppgifter på hemsidan?
2. Se upp: Undvik dolda abonnemang
Se till så att totalpriset framgår innan man klickar på ”köp”-knappen. Ta dig tid att läsa villkoren så att du inte åker på någon dold abonnemangsfälla eller liknande..
3. Ångra köpet skriftligt
Inom EU gäller 14 dagars ångerrätt när du handlar online – räknat från den dagen du får varan. Genom att ångra dig skriftligen till företaget får du ett bevis på att du har ångrat dig inom den perioden. Därför det är så bra att kolla om företaget har en mejladress. Om din vara inte dyker upp så bör du kontakta företaget skriftligen och ifrågasätta var din vara är. I många fall kan företaget hjälpa dig reda ut vad som hänt.
4. Rätt att reklamera
I Sverige gäller trå års reklamation och inom EU minst två års reklamationsrätt, vilket normalt gäller när det är något fel på den vara du köpt.
5. Om köp utanför EU
Bli inte lurade av hemsidor med svensk text – många utländska företag översätter sina sajter till många språk för att locka kunder från respektive land. Om det är ett svenskt företag eller ett företag som vänder sig till svenska marknaden ska svensk lag gälla vid dina köp, men det kan vara problematiskt att få rätt mot – eller ens få tag på företag i exempelvis Kina, även om själva sajten du shoppat på var på svenska. Googla och fråga andra konsumenter – eller kontakta Göteborgs stads konsumentrådgivning, om du är osäker.
LÄS MER: