Typiska problem för svenska förare under vintersäsongen och hur man löser dem
DET HÄR ÄR EN ANNONS
Vintrarna i Sverige är ganska hårda. Medeltemperaturen under dagen värms upp till -5 grader Celsius och på natten -15 grader Celsius. Ett mildare klimat är karakteristiskt för de västra delarna av landet i Östersjön. Naturligtvis medför sådana väderförhållanden många svårigheter för bilister. Vi talar om problem med väggreppet och ökat bromsavstånd, isiga vindrutor, långsam motorstart, svårigheter att köra i is och kyla i kupén.
Hur hanterar man de största problemen i samband med bilar på vintern?
- Dåligt väggrepp och längre bromssträckor kan lösas genom att välja rätt däck. Vinterdäck är mjukare, vilket gör att de behåller sin elasticitet även i kyla och därmed får bättre grepp. Huvudfrågan är hur man väljer vinterdäck?
- Var uppmärksam på temperaturen utanför. Gummimaterialet som däcken är tillverkade av skiljer sig åt och har sitt eget tröskelvärde för termisk styvhet och tröskelvärdet för maximal temperatur vid vilken däcken inte förlorar sina egenskaper.
- Det är mycket viktigt att bedöma vilken typ av vägar du kommer att färdas på. En landsväg och en bra asfaltväg ställer helt olika krav på däcken.
- Märke, fabrikat och pris. Däck från välkända märken kostar naturligtvis mer. Men var inte bara uppmärksam på premiumsegmentet, utan också på billigare däck som har många positiva recensioner.
- Det viktigaste när du väljer däck är deras storlek. Dimensionerna dikteras av skivans parametrar och biltillverkarens krav.
Men vad händer om det ena däckparet fortfarande är i gott skick och det andra inte?
”Om så är fallet rekommenderas det att placera dina bästa däck bak och ha de mer slitna däcken i fram. Detta på grund av att det minskar risken för att tappa kontroll över bilen och få sladd. Genom att ha de bästa däcken baktill får du genomgående bättre väggrepp, inte minst vid utmanade väglag. Denna rekommendation gäller oavsett om din bil är bak-, fram- eller fyrhjulsdriven”, som anges av AUTODOC.
Och för att hjälpa dig att förstå vilka typer av däck som finns och välja rätt däck för dig kan du använda följande tabell:
Typ av däck | Det underlag som däcken är konstruerade för | Vilka temperatur- och väderförhållanden är de konstruerade för? | Protector’s Figure |
Friktion Europeiska | Bra för både torra vägar och vägar som ständigt är täckta av vatten och blötsnö. Idealisk för asfaltsytor. | Utformad för milda, varma vintrar med mycket regn. | Har ett diagonalt mönster med kanaler för vattenavrinning. Har också kraftiga markkrokar i däckets periferi. |
Nitar | Har dubbar och ger bättre grepp på våta, snöiga och frusna vägar. | Utformad för kalla vintrar med ofta isiga vägar. | Slitbanemönstret är utformat så att du effektivt kan krossa is på vägen. |
Friktion Skandinavien | Har inte dubbar, men klarar snöiga förhållanden. Slits snabbt ut på torr asfalt. | Förlorar inte sina egenskaper vid extremt låga temperaturer. | De har ett glest mönster, rektangulära och diamantformade ”rutor”, speciella lameller och ett stort avstånd mellan mönstrets element. |
- Du kan minska isbeläggningen på vindrutan genom att använda en frostfri spolarvätska. Det lönar sig också att kontrollera att torkarbladen är slitna. Vid frostväder får isen på vindrutan endast avlägsnas med en speciell skrapa och vinterbilvårdsprodukter.
- långsam start av motorn. I den här frågan är det viktigt att komma ihåg hur man ska bete sig med bilbatteriet. När du sätter dig bakom ratten är det första du ska göra att tända parkeringsljusen i några sekunder. Se till att det inte finns smuts på tändstiften eller i bränslesystemet och att batteripolerna inte är skadade. Försök flera gånger att koppla in startmotorn i högst 5-10 sekunder och ta en kort paus efter varje försök. Ett fruset batteri kan tas ut och värmas i ett varmt rum. Om det är urladdat, kontakta en annan förare och använd en cigarettändarkabel. Om batteriet är urladdat kan det laddas hemma med hjälp av en specialladdare. De kan delas in i två typer: enkla och universella. De första är små till storleken, har begränsad funktionalitet och är lämpliga för en 9 eller ibland två typer av batterier. De andra är lämpliga för de flesta eller alla typer av batterier, kan ladda batterier med olika kapacitet och spänning, är utrustade med en mikroprocessor och har en balanseringsfunktion, en funktion för urladdning av batterier, en funktion för träning av batterier på urladdning-laddning.
Hur skyddar du ditt bilbatteri och håller det vid liv på vintern?
- Håll batterilådan fri från smuts. Håll den alltid ren.
- Ta bort aĸĸĸymylyatop över natten.
- Se alltid till att batteriet sitter ordentligt fast.
- Körning på is. Det är viktigt att inte överskrida hastighetsgränsen, undvika plötsliga manövrar, sänka hastigheten före korsningar och övergångsställen, hålla ett öga på vägen och sakta ner innan man svänger.
Till sist några ord om generatorns arbete
En generator är en mekanism som oftast är gjord för att vara ganska hållbar. Låt mig ge dig ett exempel: om du är uppmärksam på Volvo 940 kommer du att se att generatorn i denna bil är känd för sin tillförlitlighet, men även ett pålitligt system behöver regelbundet underhåll på vintern.
Bilden av generator Volvo 940 är hämtad från AUTODOC
Det främsta skälet till att din bil inte startar på vintern är elektriska problem. Varför ska generatorns skick övervakas särskilt noga på vintern? Alla generatorer drivs av en generatorrem, som till största delen är tillverkad av gummi. När temperaturen sjunker kan detta material förlora sin elasticitet och spricka, vilket kan leda till att det går sönder. Detta gör att generatorn slutar fungera. Följaktligen kommer bilen bara att köras på batteriladdning och sedan bara stanna. Dessutom är generatorn i princip placerad längst ner på motorn. Under perioder med kraftig nederbörd kommer fukt och smuts på den, vilket kan leda till att den går sönder.
Fler informationskällor om ämnet:
Vinterdäck: Vad ska du tänka på när du väljer vinterdäck?
Redaktionen
annons@helahisingen.se