SNABBMATSKRIGET: Så ska Max slå Burger King och McDonalds på Hisingen ”Inte alls orolig”

På onsdagen slår Max upp portarna för sin nya storsatsning – mitt på Hisingen. Men man räds inte den tuffa konkurrensen, där restaurangen är ”omringad” av amerikanska snabbmatsjättar som Burger King, Dominos och Subway.
— I långa loppet är det konsumenterna som bestämmer var de vill äta, säger vice koncernchefen Christoffer Bergfors till HelaHisingen.se.

Som HelaHisingen.se kunde avslöja redan i februari fördubblar i år Max burgarkedja antalet restauranger på Hisingen. Onsdagen 23 september är ”galapremiären” för Max nya burgarrestaurang i Sannegården, i Sibyllas tidigare lokaler. Men att Sibylla misslyckats just här avskräcker inte den svenska familjeägda hamburgarkedjan:

— Jag har inte koll på hur det gick för dem och hur den restaurangen sköttes. Men oavsett det så är vi annorlunda. Vi är ett familjeföretag och alla i familjen jobbar med detta. Min mamma, pappa, storebror, lillebror, alla jobbar med det på olika vis. Vi är ser oss som ett ganska stort företag men är ändå ett familjeföretag och jobbar med mycket större långsiktighet. Max ska finnas kvar för flera generationer framöver, där mina barn och barnbarn ska ta över. Då tar man extra hand om företaget och vi vill göra det schysstare än våra konkurrenter och det finns många exempel på hur vi jobbar med det i allt från hållbarhet till kvalitet, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef.

Mitt i ”Sannegårdstriangeln” mellan Subway, Burger King och Dominos

Burgarkedjan Max har sedan sitt intåg i Göteborgsområdet öppnat sju restauranger, men bara en av dem på Hisingen. Den enda nuvarande Max-restaurangen på Hisingen ligger i anslutning till E6:an vid Bäckebolsmotet i Hisings Backa. Västerut på Hisingen har amerikanska snabbmatskedjorna McDonalds, Burger King, Dominos och Subway sluppit konkurrens från den svenska uppstickaren. Till och med nu.

I och med öppnandet av restaurangen på Polstjärnegatan, granne med ICA Kvantum Sannegården, är man en bit bort från McDonalds restauranger på centrala Hisingen. Däremot placerar man sig mitt i ”Sannegårdstriangeln” mellan mellan Subway vid Lindholmen, Burger King i Eriksbergs köpcentrum och Dominos i Sannegården.

— Jag är inte alls orolig för att de amerikanska kedjorna finns omkring. Det som spelar in när vi väljer lokal är hur mycket trafik, boende, skolor, ja människor som rör sig i området. Ju mer konkurrenter det finns ju mer kul är det, är min åsikt. Det är roligt med lite fajt, att visa skillnaden mellan oss och dem. Jag tror inte alla gäster bara går till Max, eller till McDonalds för den delen. Man provar lite olika. I långa loppet är det konsumenterna som bestämmer var de vill äta. När man varit på Burger King en vecka och nästa vecka kommer till oss och känner skillnad på sånt som designen i restaurangen, personalen som arbetar där och maten…ja, det är produkten i slutändan som är det viktigaste det är en annan produkt vi har, säger Max-familjens Christoffer Bergfors till HelaHisingen.se.

McDonalds och Burger King har ofta en ganska tuff ton mot varann i sin kommunikation och PR, hur ser ni på det?
— Det är väl bra att de kivas med varann. De är inte inne pikar mot oss på samma sätt. Här i Sverige är exempelvis hållbarhet en viktig fråga och där vi gör mycket arbete, där har vi i stället sett att de större amerikanska kedjorna snarare lägger sig närmare det vi försöker göra och har en annan kommunikation just här än vad de har i andra länder, säger Bergfors.

— Här är det viktigare för konsumenten med de mjuka värdena runtomkring ett företag. Var kommer köttet ifrån? Vad gör företaget för sociala insatser? Hur jobbar de med kvalitet?, är frågor som är viktiga för oss och där är vi som familjeföretag något annat än de stora börsnoterade jättarna. De måste kanske fråga sig ”När blir det här lönsamt” vid kvartalsrapporten när de gör en hållbarhetssatsning och vi har en helt annan långsiktighet i vår affärsmodell, säger Bergfors.

Öppnar snart nytt – i Nordstan

Nyligen öppnade Max en ny restaurang i Kungsbacka och är just nu på offensiven i Göteborgsområdet. Nästa satsning bli Nordstan, som öppnar inom kort:

— Vi har stora förväntningar och tror att det ska bli riktigt bra. Det är underetablerat i Göteborg, så vi vill ha in flera restauranger i Göteborgsområdet. Men ibland kan det ta tid för man ska hitta rätt lokaler, tomter och det måste vara nog bra läge. Tar man ”näst bäst” kanske det sätter stopp för framtida lägen för oss, så vi vill ju försöka hitta de bästa lägena, säger Christoffer Bergfors.

Vid 10:00 onsdagen 23 september 2020 inviger koncernchef och vice koncernchef, bröderna Richard och Christoffer Bergfors den nya restaurangen på Hisingen. FOTO: MAX BURGERS

100 sittplatser inne, 80 ute och ”drive thru”

Den nya Max-restaurangen i Sannegården på Hisingen kommer att ha 100 sittplatser inomhus, 80 utomhus, drive thru och en del nya koncept som kedjan skapat under Covid -19-pandemin.

— Bilservering exempelvis där gästerna kan beställa från bilen utan att åka igenom drive thru, det är lite unikt. Det var på gång för oss redan före pandemin men Covid har hjälpt oss att införa det snabbare och nu ser vi dessa åtgärder som satsningar för att göra fler gäster nöjda. Alla gäster är olika, vissa vill ha det köttigt på burgaren medan andra vill ha veganskt – på samma sätt är det om hur vi vill ha det omkring oss när vi äter. Vissa vill umgås med folk och andra vill äta i bilen, köra hem och äta och kanske inte ens träffa personalen utan ha en lösning där allt sker på distans och vår personal lämnar maten på bilens motorhuv, säger Christoffer Bergfors, Vice koncernchef på Max till HelaHisingen.se.

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: