Nu går sjöpolisen in i sommarläge – Kamp mot *Fortkörning *Fylleri *Jetskiknark
Övervakning, eftersökning av kroppar och narkotikaförsäljning i höga hastigheter på vattenskotrar. Det är några av de problem som Niklas Berglund, 44, kämpar mot i sitt dagliga arbete som sjöpolis i Göteborg.
— Vi har en misstanke att de säljer narkotika på vattenskotrar utifrån en samlad bild av de här personerna. De kommer i hög hastighet, man dundrar på snabbt in både fram och tillbaka. Sedan sker det kvällstid eller när det är mörkt ute. Det handlar också om platserna de åker till, säger han.
De senaste två och ett halvt åren har 44-årige Niklas Berglund arbetat som sjöpolis i Göteborg. Sjöpolisen tillhör den operativa delen i region Väst och är belägna på Hästeviksgatan rakt över älven från oljehamnen på Hisingen. Totalt är de tio personer samt en gruppchef som jobbar året runt. I yrket är det främst den så kallade eftersöksverksamheten som är framträdande, det vill säga att söka efter kroppar i vattnet.
— När en försvunnen person anmäls till oss går det igång en stor sökinsats, där vi försöker hitta kroppen med hjälp av att se hur vindar och strömmar rört sig samt var personen syntes senast, säger han.
Sjöpolisen i Väst har så kallade ROV, en undervattensdrönare med en kamera.
— Då kan vi se om det finns ett föremål, som en kniv, eller en kropp på botten.
Misstänkt narkotikaförsäljning på vattenskotrar – ”Är en statuspryl”
Sjöpolisen har tre större båtar, Tryggve, Victor och Skerfen, som samtliga ligger i en skyddad hamn utanför stationen. Båtarna har navigationssystem och mängder av utrustning för att klara det dagliga arbetet.
Ett problem, som är relativt nytt, är personer som kör i hög hastighet på vattenskotrar in till hamnarna i Eriksberg, Sannegården och Lindholmen.
— Vi har en misstanke att de säljer narkotika på vattenskotrar utifrån en samlad bild av de här personerna. De kommer i hög hastighet, man dundrar på snabbt in både fram och tillbaka. Sedan sker det kvällstid eller när det är mörkt ute. Det handlar också om platserna de åker till, de har en adress eller en punkt som de snabbt måste åka tillbaka till. Vi har sett att det körts lite fort i Eriksberg, runt Lindholmen och inom vallgraven i centrala Göteborg.
De har inte haft något ärende på själva narkotikaförsäljningen och en stor anledning till det är just för att det går så snabbt:
— Det kan ha gått en halvtimme efter att någon ringt in och vi får larmet. Och de stannar bara på platserna i två, tre minuter och sedan kör de ut jättefort. Eftersom vi bara får köra i 8 knop tar det en stund till Eriksberg eller Lindholmen och då är de redan försvunna. Tiden är en avgörande faktor, säger Niklas Berglund och fortsätter:
— Sedan är det en statuspryl. Det finns vissa som bara vill visa upp sig: ”Kolla jag kan köra fort in och fort ut”, men vad som egentligen händer vet inte.
Även vid badplatser körs det för fort på vattenskotrar. Men, eftersom det sedan den 01 maj krävs förarbevis för vattenskotrar, hoppas de att det kommer förändras:
— Det irriterar folk som är och badar med sina barn. Det är samma sak med en trimmad bil eller en moped, men då har du grejer i vägen som förhindrar de höga hastigheterna. På vattnet är det mer öppet.
Polisens råd: Håll hastighetsbegränsningarna, var nykter och visa hänsyn
En stor del av verksamheten går också ut på övervakning och att se till att personer håller hastighetsbegränsningarna och att ingen kör onykter på vattnet.
— Vattnet är till för alla, så de får absolut vara där men det här är Nordens mest trafikerade hamn så det går jättemycket transporter förbi leden. De som kör är jätteduktiga men ibland ska man helst hålla sig på sin kant så de stora fartygen slipper göra olika manövrar. Man luras av de stora båtarna, som Stena Line, för de går fortare än man tror. De har svårt att manövrera och har längre stoppsträcka, säger han och fortsätter:
— De flesta har bra omdöme, men några ska segla in under Älvsborgsbron och de får man prata med och tala om för dem att vi är flera här och ska hjälpas åt.
Vad vill ni säga till båtarna som ska köra in i hamnen?
— Man ska försöka hålla hastighetsbegränsningen, vara nykter och hålla sig till reglerna som är satta så man inte riskerar att åka på sjöfylleri. Sedan är det viktigt att visa hänsyn, speciellt framför båten. Vid badplatser behöver man ta ner farten, så man inte får upp massa svall. Om dina barn är där och badar och båten ligger utanför så kommer det en massa svall och då finns risk att man kläms mellan klipporna och svallet.
En viktig sak att tänka på, menar han, är att folk bör vara försiktiga som använder en Stand Up Paddleboard, en så kallad SUP.
— Alla kajaker och SUP:arna, som blivit populära, är jätteoskyddade, så kommer det en båt i 30/35 knop kan du inte paddla ifrån den. Man är jätteutsatt och vi är jättenoga när vi är ute och kör att vi ska vara ett föredöme för andra.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER: