Så skyddas arbetarna från att ramla ner — från hundratals meter
Här monteras första skyddsskärmen på Karlatornet. Skydden ska skydda mot stormvindar – men förhindra fallolyckor när den 245 meter höga skyskrapan byggs.
Med 73 våningar blir Karlatornet inte bara Nordens högsta byggnad utan ett imponerande landmärke i Göteborg med sina 245 meter över havet. Det är mer än dubbelt så högt som stans högsta berg, Ramberget.
Vid den här typen av arbete utsätts byggjobbarna för extra risker. Trots att de jobbar med säkerhetssele kan vindarna bli extremt hårda på Västkusten – adderar man även att du jobbar flera hundra meter över marken, så kan det bli ännu hårdare vindar.
Flyttas med hydraulik
Därför har Sernekes bygge nu monterat vindskydd på skyskrapan, som har i uppdrag att minska mängden hård vind mot arbetslagen – men även fungera som skydd för fallolyckor.
Vindskydden flyttas efter hand uppåt, en och en med hjälp av hydraulik, enligt Serneke. Målet som byggbolaget Serneke satt upp är att bygga ett våningsplan per vecka, så om det schemat hålls kommer arbetarna att komma upp på höga höjder till våren och sommaren.
Fakta: Karlatornet
HÖJD: 245 meter (Nordens högsta byggnad). Ursprungligen planerades den att bli 266 meter, men det justerades efter hand ner 21 meter.
VÅNINGAR: 73 våningar och därmed Nordens högsta hus.
LÄGENHETER: 594 lägenheter.
PÅLNING: Hela tornet vilar på 58 stycken grävpålar som var och en är två meter i diameter och är platsgjutna. De sträcker sig mellan 40-70 meter ner genom lera och är förankrade i berget.
BOTTENPLATTAN: Karlatornets bottenplatta, som gjöts i slutet på maj under ett dygn, är 32×32 meter stor, 3,75 m hög och har en volym på ca 4 000 m3 armerad betong vilket ger en totalvikt på cirka 10 miljoner kg.
KLAR: Planen är att tornet ska stå klart under 2022.
ARKITEKT: Skidmore, Owings & Merrill som ritat Karlatornet ligger bakom några av världens högsta och mest spektakulära byggnader, t ex Burj Khalifa i Dubai och One World Trade Center i New York.
BYGGHERRE: SERNEKE BYGG.
LÄS MER:
LÄS MER: