Så ska hamnarna kraftigt minska utsläppen: ”En global utmaning som vi står inför gemensamt”
Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger till kaj. Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden ”Connecting Europe Facility” ska hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm och kunna erbjuda landström (Onshore Power Supply, OPS) till anlöpande containerfartyg före 2030.
Projektet har en stor reduktionspotential, inte bara för koldioxid, utan även för andra ämnen såsom kväveoxider som släpps ut från containerfartyg som är förtöjda vid hamnarna.
— Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. OPS för containerfartyg är viktig del för samtliga inblandade hamnar, säger Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet i ett pressmeddelande.
Projektet är ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030 som gör gällande att fartyg över 5000 bruttoton måste ansluta till OPS när de ligger till kaj. Genom OPS kommer containerfartygen att kunna använda el från landsidan i stället för att generera sin egen elektricitet ombord med dieselmotorer. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid (SOx) och kväveoxider (NOx) och därmed minskat klimatavtryck, en renare miljö lokalt såväl som en förbättrad arbetsmiljö i hamnarna.
5 600 ton mindre koldioxid i Göteborgs Hamn
De aktuella hamnarna kommer att använda anslagen på lite olika sätt, men som alla syftar till att minska miljö och klimatpåverkan av inneliggande fartyg genom OPS.
Göteborgs Hamn är en av projektets nyckelaktörer och har målet att minska koldioxidutsläppen med 70% i hamnområdet till 2030, där OPS spelar en viktig roll för att nå detta mål. Hamnen har redan installerat OPS vid sina ro-ro- och ro-pax-terminaler, samt vid Energihamnen för tankers, förklarar Göteborgs Hamn.
— Genom det här projektet kommer Göteborgs Hamn att kunna bygga en nätstation i containerhamnen, vilket är en del av den infrastruktur som krävs för att kunna erbjuda OPS även till inneliggande containerfartyg. Det är en investering på 200 miljoner kronor varav närmare hälften finansieras i projektet, säger Julia Christensson, Grants Manager på Göteborgs Hamn.
Genom elanslutning av containerfartyg har Göteborgs Hamn möjlighet att minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
Fakta: CEF-finansiering av OPS i fyra nordeuropeiska hamnar
Projektbudget: 37,61 miljoner euro
Efterfrågad finansiering från CEF: 18,8 miljoner euro (50%)
Implementeringsperiod: 2024-2027
Beräknad koldioxidreduktion i Göteborgs Hamn: 5 600 ton per år
LÄS MER: