Så blev Nikola, 27, från Hisingen matprofilen @foodandcoffeegbg: ”Jag måste vara ärlig mot mina följare”
Nikola Zivkovic, 27, från Hisings Backa gör food-content och recenserar restauranger runtom i Göteborg. Nu har han fått över 61 000 följare på TikTok.
— Jag måste vara ärlig mot mina följare. Annars tappar jag all trovärdighet, säger han.
Den tredje nätverksträffen för företagsnätverket ”Hela Hisingen Hundra” hölls på och i samarbete med United Spaces på Uni3 by Geely i Lindholmsallén. I fokus den här gången var tips och råd på hur företag ska tänka kring olika sociala medieplattformar som Facebook, TikTok och Instagram. En av de inbjudna lokala sociala medier-profilerna var 27-årige foodien Nikola Zivkovic.
Han byggde upp sina 61 000 följare på TikTok från grunden och ger tips på matställen via kontot @foodandcoffegbg.
— Jag är inte jättebra på att laga mat, men jag kommer från en familj där både morsan och farsan är fantastiska kockar och det är där jag har fått mitt matintresse, säger han.
Har gjort mellan 500-600 recensioner i sociala medier
Som influencer gör han samarbeten med restauranger, men det är viktigt för honom att han alltid ger dem en ärlig recension som han kan stå för:
— Jag skulle säga att jag gjort 500-600 recensioner nu och man märker ganska direkt om det jag är genuint eller inte. Om jag skulle ge en restaurang 10 av 10 och sedan kommer mina följare dit och de serverar skitmat, så går det inte. Då tappar jag det förtroende som jag byggt upp, säger han och fortsätter:
— Jag måste vara ärlig mot mina följare. Annars tappar jag all trovärdighet.
Enligt honom är det många av hans följare som kommer fram och pratar när han är ute på Hisingen och i Göteborg – något som han verkligen uppskattar.
— Mina följare ser mig som en kompis. Jag tror inte jag ska bli rädd för att det ska bli för mycket samarbete eller så, utan de blir nästan glada och unnar mig det.
Ser du dem som din kompis?
— Ja, jag träffar människor varje dag på stan och hälsar och tjötar och diskuterar mat. Jag är väldigt social av mig, så jag tycker att det är jätteroligt.
Hur är det att bli igenkänd? TikTok har ju gjort dig till en kändis…
— Jag skulle inte säga kändis, men jag blir igenkänd speciellt av folk i min ålder och jag är väldigt social av mig så jag har noll problem med det, jag tycker att det är jätteroligt.
”Folk har en konstig fetisch eftersom de vill se mig äta, så i varje video försöker jag ta en tugga”
En av anledningarna till att just hans konto har blivit populärt är för att han ”bjuder på sig själv”.
— Jag säljer in mig själv. Det finns många anonyma konton som inte ger betyg. Jag ger betyg varje gång. Sen har folk har en konstig fetisch eftersom de vill se mig äta, så i varje video försöker jag ta en tugga på vad det nu är, om det är en hamburgare till exempel.
Han menar att många restauranger inte gör reklam för sig själva på ett sådant sätt som en influencer kan göra:
— Jag tycker att många företag slarvar i marknadsföringen. Vissa har inte ens bilder på sin mat.
Det är inte så mycket humor i dina videor…?
— Jag tycker inte jag behöver vara rolig, eftersom det är maten som är i fokus. Vill de ha något roligt så får de gå någon annanstans.
650 000 visningar på Bäckebols matfestival
När Bäckebols matfestival var i slutet av april var det ett stort intresse, något som Hela Hisingen skrivit om tidigare. Under helgen gjorde Nikola Zivkovic två stycken inlägg som snabbt fick 650 000 visningar.
— Det är ett exempel på när det fungerar jättebra och folk kommer till ett ställe för att de har sett min recension.
Vilken är din favoritrestaurang i Göteborg?
— Fiskbar 17 på Magasinsgatan.
Försöker du sätta trenderna själv?
— Ja, men jag följer alla möjliga restauranger som kommer upp i flödet. Jag vill oftast vara först, men jag får också inspiration från andra konton.
Vilken typ av mat är det allra senaste?
— Mackor är jätteinne. Det har öppnat ett nytt mackställe här, Makka, där har jag inte varit än. Men just mackor är jättehett, det har öppnat fem, sex nya ställen. Innan var det hamburgare och pizza.
Men även om han älskar att göra content till sina sociala medier så har han samtidigt utbildat sig till grundskolelärare.
— Att bli lärare är mitt kall i livet. Men jag är också kär i mat, säger han.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
Gå med i Hisingens företagsnätverk!
Vill du bli del av Hela Hisingen Hundra? Mejla annons@helahisingen.se så löser vi det! Har du frågor eller funderingar? Ring vår publisher Markus Hankins på 0709-272774. Tillsammans skapar vi ett starkare Hisingen!
LÄS MER: