Planen: Fler jättefartyg ska komma till Hisingen – direkttrafik till Kalifornien ”Fartygen går fulla”
Wallenius Wilhelmsen, ett av världens största roro-rederier, storsatsar i Göteborgs Hamn på Hisingen med ökad frekvens och fler destinationer. Bakgrunden är ett ökat behov från marknaden på fordonssidan såväl som för breakbulk- och projektlaster.
— I dag är efterfrågan större än på länge och fartygen går fulla, säger Nikolai Nymoen, General Manager på Wallenius Wilhelmsen i Sverige.
Efter ett svårt år med Coronapandemi syns numera ljuset i tunneln för många, inte minst för industrin. Wallenius Wilhelmsen har varit en av många drabbade aktörer i transportsektorn.
– Men efter en tuff period under 2020 har vi nu samtliga fartyg i vår globala flotta tillbaka i trafik, säger Nikolai Nymoen, General Manager på Wallenius Wilhelmsen i Sverige i ett pressmeddelande.
I Göteborg har frekvensen på avgångar i stort sett bibehållits under pandemin med fyra avgångar per månad. Under våren 2021 har man nu dessutom ökat från fyra till sex avgångar i månaden. Och med de nya avgångarna kopplar man också Göteborg till helt nya destinationer.
Nytt i detta är att Göteborgs Hamn, via Wallenius Wilhelmsen, numera erbjuder direkttrafik till den amerikanska västkusten och hamnar som Port Hueneme i Kalifornien och Tacoma i delstaten Washington.
— Det gör vi för att svara upp till marknadens efterfrågan och behov. Läget ser väldigt bra ut med ökade volymer på våra kontraktskunder, såväl som ökade förfrågningar på spot-marknaden. Det finns ett stort tryck och hög efterfrågan som vi gör allt för att bemöta med utökad kapacitet och service, säger Nikolai Nymoen.
Från Göteborg till Halifax, New York, Brunswick och Charleston
Sedan tidigare erbjuder Wallenius Wilhelmsen direkttrafik från Göteborg till Halifax, New York, Brunswick och Charleston på den amerikanska östkusten. Utöver det erbjuder Wallenius Wilhelmsen sex avgångar i månaden till Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Syd- och Mellanamerika via omlastning på kontinenten.
Wallenius Wilhelmsen opererar några av världens största och modernaste LCTC-fartyg (Large Car/Truck Carrier). Fartygen kan lasta närmare 8 000 CEU (CEU = Car-equivalent unit) och är också väl lämpade för olika typer av skrymmande projektlaster, där Nikolai Nymoen ser en tydligt ökad efterfrågan.
— Vi kan hantera i princip vilken last som helst som inte överstiger tolv gånger sex och en halv meter och som väger max 320 ton, vilket är rampernas maxkapacitet på båtarna som oftast trafikerar Göteborg. Det inkluderar det mesta, som stora fabrikskomponenter, generatorer, tågset, helikoptrar och allt däremellan. Dessutom har vi möjlighet att lyfta ombord last på väderdäck, där vi exempelvis haft vindkraftspropellrar och annat som är svårt att rulla ombord via akterramp, säger Nikolai Nymoen i pressmeddelandet.
Last till stora infrastrukturprojekt i Göteborg
Wallenius Wilhelmsens fartyg anlöper Logent Ports and Terminals terminal i Göteborgs Hamn, där mycket av hamnens transoceana rorotrafik, såväl som ökande volymer av projektlaster, hanteras. Just projektlaster är något som Logent Ports and Terminals lastat och lossat mycket av under det senaste året, inte minst i samband med de stora infrastrukturprojekt som pågår i staden där exempelvis större brodelar lossats i terminalen.
— Hamnen som helhet har tagit många bra steg under året, inte minst när det gäller hantering av projektlaster. Wallenius Wilhelmsens satsning på Göteborg ligger helt i linje med vår ambition att stärka vår position som bästa hamn för fordon-, projekt- och breakbulklaster där vi ser stor volymutvecklingspotential, säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: