Planen: En total förvandling av Torslanda Torg – så växer nya kvarter med bostäder och butiker fram

Dagens Torslanda Torg är snart ett minne blott. Nya planer pekar mot en total förvandling av området – där cirka 250–300 bostäder samt 4 000 kvm bruttoarea för handel ska ta plats i tre stora stadskvarter. Här är bilderna och slutsatserna från planhandlingarna – som väntas klubbas inom kort!

Så här ska dagens Torslanda Torg förvandlas till vad som kallas för ett ”välkomnande och intimt stadsdelstorg”, som är tänkt att omgärdas av tre traditionella kvarter. De nya byggnaderna ska ha handelslokaler i bottenvåningarna samt innebära ett tillskott på nya bostäder till området.

Bebyggelsen föreslås i huvudsak vara i 4–5 våningar med en högre byggnad vid torget i 8 våningar samt en lägre byggnad på torget. Kongahällavägen föreslås få en ny gestaltning med nytt hållplatsläge för buss i anslutning till torget samt separat busskörfält. Gatorna runt om kvarteren ingår i detaljplanen och
föreslås ha låga hastigheter och är i den västra delen enkelriktad. Torgets form, tillsammans med hållplatsen, bildar ett nytt gångstråk i östvästlig riktning som ”sammanbinder bostadsområdena på vardera sida av Kongahällavägen och torget”, skriver man i Göteborgs stads planhandlingar.

Gränden mellan de två norra kvarteren följer den historiska vägsträckningen upp till prästgården och församlingshemmet. Den äldre delen av församlingshemmet utgör fondbyggnad i gränden, enligt planerna.

FÖRE OCH EFTER: Till vänster ortofoto från 2023 över Torslanda torg idag. Till höger illustrationsplan med föreslagen
bebyggelse och platser. Streckad plangräns. Illustration: White arkitekter.

Två nya parkytor föreslås (Se längst upp och nere i visionskartan ovan) och tanken är att den nordöstra platsen ska knyta an till kultur- och naturmiljön kring Torslanda kyrka. Majoriteten av all kvartersmark ägs av byggaktören. Kommunen är huvudman för allmän plats och planområdet breder ut sig mellan Noleredsskolan och Torslanda kyrka.

Inom planområdet föreslås en ny placering av busshållplatsen vid torget och bussen behöver inte längre svänga av Kongahällavägen samt att ett separat busskörfält adderas. Kvartersutformningen och etapputbyggnaden är planerad så att livsmedelsbutiken på torget ska kunna hållas öppen under byggtid. Torslanda torg blir alltså inte av med sin. mataffär under bygget av det nya torget.

Så ska nya Torslanda Torg se ut

Syftet med ombyggnaden är enligt Stadsbyggnadsförvaltningen även att förbättra trafiksituationen i området och skapa goda förutsättningarna för kollektivtrafiken i stadsdelen med busskörfält och hållplats i anslutning till torget. Sammanlagt planeras det för cirka 250– 300 bostäder, 4 000 kvm bruttoarea (BTA) handel.

ANTAL VÅNIINGAR: I plankartan regleras inte antal våningar utan högsta nockhöjd över angivet nollplan vilket innebär att antal våningar kan variera något beroende på om det är ett flackar eller brantare tak. Antal våningar som anges på illustrationen ovan utgår från sadeltak med maximal lutning på 35 grader. I illustrerade 3D-volymer och sektioner syns även exempel med flackare tak och några lägre byggnadsdelar. I två av kvarteren kommer en eller två delar behöva ha lägre antal våningar för att klara brandskydd- och dagsljuskrav. Delar av gatusektioner ligger redan på allmän plats (trafikområde) och ingår därmed inte i planområdet. Illustration: White arkitekter
Torget: Vy mot från väster med torget i bakgrunden. Bild White arkitekter.
Så kan området se ut: Vy från söder med inlastningsytan till vänster i bild. Bild White arkitekter.

Torslanda torg redovisas i översiktsplanen som ett så kallat bostadscentrum som ska erbjuda bra
vardagsservice till invånarna. De riktar sig främst mot boende och arbetande i närområdet:
”Bostadscentrum har därmed en kommersiellt svagare position för detaljhandel än andra centrum
med större upptagningsområde. Bättre förutsättningar för bostadscentrumet skapas genom
fler boende i närområdet och bättre tillgänglighet för alla trafikslag. Livsmedelsbutiken behöver
värnas och lokaliseras i strategiskt läge inom centrumet”, skriver tjänstemännen i handlingarna.

Parkeringar för boende (och eventuellt mataffär) kan bli underjordiska

Under kvarteren medges underjordiskt garage för boendeparkering och verksamhetsparkering. Källarplanen kan sammanbindas i norr och väster, därav möjliggörs kvartersmark under västra delen av torget. Gårdsbjälklag ska utföras planterbart till minst 50 procent, för att säkra möjligheten till grönska på bostadsgårdarna. Komplementbyggnader möjliggörs på innergårdar.

Illustration över möjlig placering av cykelparkeringar, markparkering och angöringsytor kan se ut efter ombyggnaden. Foto: White arkitekter/Göteborgs stad.

Två av kvarterens innergårdar är underbyggda med ett helt våningsplan, det ena med butikslokaler och det andra med parkering. Parkering för verksamheterna planeras ske i markplan i det nordvästra kvarteret. Vissa parkeringsplatser skulle kunna samnyttjas vid maximal beläggning. Delar av garaget under det södra kvarteret ”skulle till exempel kunna nyttjas för parkering till matbutiken”. Cykelplatser för boende placeras i låsta cykelrum i entréplan eller källare. Cykelplatser för besökare till boende ordnas nära bostadsentréer, förklaras i planhandlingarna.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: