REKORDET: Över 30 000 unika besökare på HelaHisingen.se i september — ”Succé för lokal digital journalistik”
Nyhetssajten om Hisingen har bara funnits i några månader – men når redan över 30 000 personer på en månad — och majoriteten av dem är från Hisingen.
— Det är ingen slump att vår första och största Facebook-grupp kom att heta just ”Vad händer på Hisingen?” då det är i grunden den fråga vi vill besvara, säger grundaren Markus Hankins.
Hisingens nyhetssajt har bara funnits i några månader, men nådde redan över 30 000 unika läsare i september — och majoriteten är just från Hisingen.
— Den framgången är enorm för oss med tanke på att vi startade detta med noll kronor i budget och tills i dag inte tagit in en enda krona i externa investeringar, säger grundaren Markus Hankins.
Tillsammans med medgrundaren Henrietta Johansson har de bland annat jobbat på redaktioner som Expressen, GT, Sydsvenskan och GP. Hankins har varit nyhetschef på GT, Onlinechef på GP och redaktionschef inom Stampen, medan Johansson bland annat varit nyhetschef på Expressen.se och digital nyhetschef på GP.
— All den kunskap och insikt om journalistik, läsare och digital publicering vi samlat på oss tänker vi ta med till att göra en produkt hos HelaHisingen som engagerar och informerar. Vi vill både skapa en känsla av ”wow, det visste jag inte” och ”oj, det var intressant” hos läsarna, säger Henrietta Johansson.
Precis före det att Covid -19 (Coronapandemin) bröt ut i början av 2020 lanserade de två journalisterna på Hisingen en ny nyhetssajt som skulle bevaka sånt som de stora medierna inte lade mycket energi på:
— Det var tanken då och är tanken nu i grund och botten. Att berätta om det som är för litet för GP, GT och ”Västnytt” – men betydelsefullt för de över 157 000 personer som bor och 10 000-tals ytterligare som jobbar och verkar på Hisingen. Att så många hittat oss redan nu är ett succébetyg för den lokala, ibland hyperlokala, digitala journalistik vi vill stå för, säger grundaren Markus Hankins.
”Stort intresse för projektet”
Efter låg aktivitet under sommaren, som resultat av den pågående pandemin, har sajten fått ett ansiktslyft ocg lagt in första växeln under augusti och september. Den senaste månaden läste över 30 000 unika läsare artiklarna om vad som hänt, händer och väntas hända på Hisingen.
— Det är ingen slump att vår första och största Facebook-grupp kom att heta just ”Vad händer på Hisingen?” då det är i grunden den fråga vi vill besvara med allt från historia om hur Hisingen såg ut förr, till vad för nya verksamheter som etablerar sig i dag och även blicka framåt och utforska hur Hisingen kan utvecklas i framtiden. På elva månader har över 11 000 personer gått med i den Facebook-gruppen vilket säger en del om att det finns ett stort intresse för projektet vi dragit igång, säger Markus Hankins.
Rekordmånad för HelaHisingen!
Under september månad besökte över 30 200 unika besökare HelaHisingen.se – vilket är rekord för en enskild månad! Tidigare låg rekordnoteringen på 28 800 unika besökare på en månad, från mars i år. Då hade sajten just dragit igång verksamheten och fick mycket draghjälp från artiklar som blev virala i samband med coronapandemin:
— Men den här gången är det i princip bara lokala läsare som hittat till oss vilket gör att vi är oerhört mycket gladare av det här resultatet. Med tanke på att vi har en så hög andel lokala läsare är det rimligt att säga att ungefär 15 procent av Hisingsborna har läst HelaHisingen.se den senaste månaden. Nu siktar vi på att slå det redan under oktober månad, säger Markus Hankins som hoppas att varannan vuxen på Hisingen ska bli återkommande läsare av HelaHisingen.se under det närmste året.
Majoriteten av besökarna på HelaHisingen.se är även från just Hisingen och Göteborg. Dessutom hittar många läsare från Öckerö, Kungälv och Kungsbacka till sajten – vilket man ser som en av sina styrkor:
— De största nyhetssajterna i stan driver in mycket trafik och besökare från hela landet, de är i princip nationella aktörer, inte minst genom sin opinons-, debatt- och sportjournalistik, men även genom att bli virala med nyhetsartiklar i sociala medier så att de sprids bland läsare i hela landet. Här särskiljer vi oss genom att lyfta de frågor som är heta för Hisingsborna i synnerhet men även Göteborgare i allmänhet och då söker de som bor och jobbar på, eller ska besöka Hisingen upp oss för att läsa om vad som är på gång här, säger Henrietta Johansson.
Prognos: Fler än 20 000 följare på Facebook före årets slut
Totalt följer drygt 16 000 personer de fyra Facebook-grupper som HelaHisingen.se har startat, där utöver jätten ”Vad händer på Hisingen?”, framför allt ”Vad gör polisen på Hisingen?” växer fort.
— Vi startade den i somras för att svara upp på det stora intresset kring allt från större brott till cykelstölder som vi såg från våra följare. Även om vi gör ett mer tidlöst innehåll på sajten och som liten aktör inte har för avsikt att konkurrera med jättar som GT eller GP om händelsenyheter så vill vi skapa kontaktytor för Hisingsborna. I våra grupper ska de kunna diskutera allt möjligt som sker omkring dem där de bor, arbetar, studerar eller är på besök, säger Henrietta Johansson.
Prognosen är att HelaHisingen.se kommer samla över 20 000 följare bara i sina Facebook-grupper före årets slut.
— Den framgången är enorm för oss med tanke på att vi startade detta med noll kronor i budget och tills i dag inte tagit in en enda krona i externa investeringar. Potentialen att växa i andra sociala medie-plattformar som via Instagram, TicToc, Twitter och liknande är enorm. Det har framgångarna på Facebook gett oss indikationer om, säger Markus Hankins.
Nästa steg: Branded content och native advertising?
Så vad händer på HelaHisingen.se till vintern? Har de ridit ut stormen från Coronapandemin och satsar vidare till 2021? Svaren är kort sagt att mycket kommer hända på och kring sajten den närmaste tiden…
— Vi har liksom de större aktörerna känt av pandemins effekter, men ser nu hur lokala företag börjar resa sig steg för steg och i många fall att de även går stärkta ur den tuffa period som 2020 varit. Nästa steg blir för oss att knyta till oss partners och samarbeta med små- och medelstora företag som vill synas för en allt större lokal publik här på Hisingen, säger Markus Hankins.
Och här kan just den publiken bli en faktor som låter projektet växa:
— Vi ser över möjligheterna till ett donationssystem just nu, men det skulle bara bli ett av flera ben att stå på. Annonsering, men även branded content och native advertising är sådant vi ser att företag på Hisingen, men även övriga Göteborgsområdet, vill inrikta sig på. Så vi lär se olika slags paket inom dessa områden växa fram och de företag som vill nå ut till 10 000-tals Hisingsbor eller är nyfikna på oss får gärna mejla oss på annons@helahisingen.se, säger Markus Hankins.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: