Nya planen: Så ska spårväg byggas till Eriksberg – och busslinje koppla älvstranden till Biskopsgården
På decennier byggdes spårvägen på Hisingen inte ut med en meter. Nu sker i stället en veritabel explosion av spårvägsbyggande och planer för detsamma när staden expanderar med räls från Backa, via Hjalmar Brantingsplatsen och Frihamnen till Lindholmen. Senaste beskedet: Spårväg föreslås byggas till Eriksberg och bussar flyttas till parallella vägar! Här är hela planen för kommande års kollektivtrafikutbyggnad på Hisingen…
I projektstyrelsen för programmet Brunnsbo-Linné har det under flera år diskuterats vilken framkomlighet och standard som den framtida citybussen kommer att få genom Lindholmsallén. Tanken har varit att när Brunnsbos kommande pendeltågstation ska kopplas ihop med spårväg, som via Backaplan, Frihamnen, Lindholmen och en tunnel under älven till Majorna/Masthugget och vidare till Linnéstaden, så skulle busstrafik längs Norra Älvstranden koppla ihop kollektivtrafikresenärer från olika håll med spårvägen.
Men nu föreslår man ett omtag och föreslår en utbyggnad av spårvägen – till Eriksberg.
I Lindholmsallén byggs som bekant spårväg just nu, den första etappen av ”Brunnsbo-Linné”-projektet. Här har även stadsbussar samsats om ytorna fram tills att spårvägsbygget drog igång. Men när dessa fått flytta på sig i samband med byggarbetet, dels till körfälten utanför själva ”allén” (där spårvägen byggs) och dels till nya paralLellgatan Andromedagatan – dit de ser ut att få flytta i allt större utsträckning framöver.
Diskussionen inom Brunnsbo-Linné-projektet mynnade nämligen under december 2023 ut i ett uppdrag att studera alternativ till citybuss genom Lindholmen. Stadsbyggnadsförvaltningen och Västra Götalandsregionen/Västtrafik har enats om förslaget att justera satsningen på citybuss längs Norra Älvstranden för att i stället:
- Bygga spårväg Lindholmen – Eriksberg
- Skapa stråk för buss Lindholmen–Bräcke–Biskopsgården
- Skapa stråk för buss längs Andromedagatan.
Förslaget medför att behovet av att köra citybuss genom Lindholmsallén försvinner, att Biskopsgården får en snabb förbindelse till Lindholmen samt att vissa busslinjer flyttar till Andromedagatan.
Förslaget kan förverkligas genom att man justerar Sverigeförhandlingsobjektet Citybuss – BRT Norra Älvstranden västra och nordvästra, vars nuvarande syfte är att bygga infrastruktur för citybuss mellan Lindholmen – Ivarsbergsmotet (Älvsborgsbron) –Vårväderstorget.
Objektet har en avtalad investeringsvolym om 700 miljoner kronor i prisnivå 2016–01, vilket motsvarar drygt 920 miljoner kronor i 2024– 09 års prisnivå. För närvarande befinner sig objektet i planeringsskedet. En justering av objektet innebär därmed små förgäveskostnader i förhållande till nyttan. Förslaget bedöms att kunna genomföras inom redan avtalad investeringsvolym.
Målbild Koll2035, som antogs av Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille kommun 2018, beskriver hur kollektivtrafikens stomnät föreslås utvecklas fram till år 2035.
Sedan dess har planerna på linbanan skrotats, medan de två potentiella spårvägskopplingar som diskuterats mellan Biskopsgården och Lindholmen varit Gropegårdslänken och Vårväderstorget via Eriksberg. Här pekar nu alltså allt mot att man går vidare med i första hand spårväg via Eriksberg till Biskopsgården, detta då spårvägsalternativet Gropegårdslänken anses att nyttan fram till år 2035 inte motiverar en sådan investering.
Det hade kunnat bli spårväg vidare från Lindholmen, via Eriksberg, till Biskopsgården. Men i den utredning som genomfördes under 2023 av Gropegårdsförbindelsen samt spårväg till Vårväderstorget via Eriksberg var slutsatsen är att det under de närmsta 20–30 åren kommer det sannolikt inte finnas behov av en Gropegårdsförbindelse eller spårväg mellan Ivarsbergsmotet–Vårväderstorget. Alltså anses att stadsutvecklingen i dessa områden inte är tillräckligt långt fram för att detta ska prioriteras.
Däremot beskriver utredningen att det finns behov av spårväg Lindholmen-Eriksberg, i enlighet med resandeprognoser och den stadsutveckling som pågår. Utredningen beskriver också att en förlängning av spårvägen från Lindholmen till Eriksberg skulle medföra positiva systemeffekter för kollektivtrafiken, då en sådan satsning minskar behovet av busstrafik genom Lindholmen och vidare genom de centrala delarna av Göteborg.
Slutsatsen blir därför att man föreslår spårväg vidare från Lindholmen till Eriksberg och stombuss och stadsbusslinjer som trafikerar Lindholmen-Eriksberg-Biskopsgården.
I praktiken innebär de föreslagna förändringarna bland annat att den tillfälliga vägen för bussar som inte kan köra genom Lindholmsallén (under bygget av spårvägen där) skulle permanentas. För stombuss, citybuss och expressbuss har arbetsgruppen identifierat att Andromedagatan i kombination med Polstjärnegatan och Ceresgatan samt i kombination med Cronackersgatan kan fungera som alternativ till det planerade stråket för buss genom Lindholmsallén, beroende på busslinjernas övriga sträckning och syfte.
Förutom i ändarna av gatan finns inga gång- och cykelpassager som medför hastighetssäkring. Men konstaterar dock att flytta stråket för citybuss till Andromedagatan förutsätter att hållplatser byggs i anslutning till Regnbågsgatan och cirkulationsplatsen vid Ceresgatan-Polstjärnegatan, där tillfälliga hållplatser upprättats i dag (för linjerna 19 och 99). På så vis menar man att resenärer kan ”komma nära både den västra och nordöstra delen av Lindholmsallén för start- respektive målpunkt samt för byten mellan buss och spårvagn”.
Spårväg Lindholmen-Biskopsgården anses för dyrt i förhållande till nyttan
Att bygga spårväg mellan Lindholmen–Biskopsgården skulle enligt utredningen innebära en hög kostnad till (i dagsläget) begränsad nytta. Nyttan av kollektivtrafik med hög turtäthet mellan Ivarsbergsmotet – Vårväderstorget har i ifrågasatts i två studier under de senaste åren.
Spårväg vidare från Lindholmen mot Eriksberg anses lösa både behovet av citybuss i Lindholmsallén som kunna avlasta bussnätet i flera kringliggande områden. Dock påpekas att linjenätet för kollektivtrafiken i så fall skulle justeras och kapaciteten för kollektivtrafiken totalt sett öka i Eriksberg, vilket minskar behovet av ”kompletterande busstrafik som kör parallellt med spårvägen längs Norra Älvstranden, inklusive Lindholmsallén”.
Kort sagt: Spårvägen gör att färre bussar bedöms behöva åka längs med Norra Älvstranden.
Detta bedöms få positiva systemeffekter även utanför det geografiska området (då antal bussar och busslinjer kan minska genom centrala Göteborg). Den avsatta budgeten för objekt Citybuss – BRT Norra Älvstranden, västra och nordvästra delen bedöms räcka för att för bygga spårväg Lindholmen – Eriksberg. Samtidigt medför en förändring av nuvarande objekt att resor mellan Lindholmen – Biskopsgården behöver tas om hand på lämpligt sätt genom en kompletterande och ändamålsenlig busstrafik. Att bygga spårväg tillsammans med ett kompletterande busstråk till Biskopsgården via Bräcke bedöms därmed ge fortsatt goda förutsättningar att kommunen ska leva upp till åtagandet att ha kollektivtrafik nära där göteborgarna bor.
De nya spårvagnshållplatserna i Eriksberg föreslås hamna ungefär busshållplats Nordviksgatan vid Sannegårdahamnen, Sörhallstorget, Eriksbergstorget och Pölsebo ligger i dag. Det bedöms inte vara möjligt att inom nuvarande investeringsvolym anlägga en mittförlagd spårväg till Eriksberg, då detta skulle innebära en alltför omfattande ombyggnad av hela gatusektionen.
Föreslagen sträckning för buss mellan Lindholmen, Bräcke och Biskopsgården, enligt figuren ovan, ska ses som preliminär utifrån den faktiska körvägen i respektive ände samt antal hållplatser och placeringen av dessa.
Vid bedömningen av kostnader har följande beaktats, kostnader för nya/ändrade detaljplaner, projekteringsutredning, ledningsflytt, nya hållplatser för buss respektive spårvagn, reglerhållplats för buss vid Vårväderstorget, gatuuträtning vid korsning Sotérusgatan, förlängning av gång- och cykelbro vid Andromedagatan, anpassning samt förlängning av Andromedagatan, anläggning av 2 500 meter dubbelspår (ej körbara) inklusive kontaktledningar, 1-2 vändslingor, 2 likriktarstationer, samt projekt- och byggledning.
Förslaget bedöms totalt kosta 900 miljoner kronor (prisnivå 2024–10), varav 800 mnkr för spårutbyggnaden och 100 mnkr för bussåtgärder.
Spårvägen mellan Hisingsbron och Lindholmen ska köra sina första turer i december 2025 medan spårvägslinjen Lindholmen–Eriksberg bedöms kunna driftsättas ungefär 2033. Busstråket Lindholmen–Bräcke–Biskopsgården samt Andromedagatan bedöms kunna köra igång ungefär 2028–2030.
Stadsbyggnadsnämnden väntas ta upp ärendet på sitt nästa möte, tisdagen 17 december 2024.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det att stadsbyggnadsnämnden tar upp frågan 17 december 2025, självklart är det nu i december 2024 de gör detta. Vi tackar er läsare för påpekandet.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: