Nya Foodora-konceptet: Hemleverans av tacos på Hisingen – från Santa Maria

Nu kan Hisingens taco-älskare glädjas när den nya digitala restaurangkedjan Tacotarian öppnat på ön. Santa Maria samarbetar med 25 restauranger runt om i Sverige för att leverera tacos hem till dörren:
— Smaken står självklart i centrum och med kryddor, såser och toppings kan du enkelt smaksätta ditt val av protein, säger Kristina Hovmöller, Country Manager Out of Home på Paulig som äger Santa Maria.

I ett samarbete mellan Foodora och det göteborgska varumärket Santa Maria samt ett antal utvalda restauranger runt om i landet lanseras en taco-kedja på 25 platser. Konceptet ger lokala restauranger möjlighet att bredda sitt utbud och därigenom skapa nya tillväxtmöjligheter i en under pandemin hårt ansatt bransch.

Det finns alltså inga Tacitarian-restauranger att besöka, utan enbart hemkörd mat är konceptet. Foodora utbildar och utrustar lokala restauranger medan finska företaget Paulig, som sedan 2001 äger göteborgska kryddföretaget Santa Maria, står för ingredienserna.

Menyn har tagits fram av båda parter och nu har den digitala restaurangen öppnat på Hisingen. Foodies som gillar tacos och bor tillräckligt nära Backaplan för att få en Foodora-hemleverans därifrån kan beställa allt från original-taco:n till het quesadilla.

— Med Tacotarian vill vi ta vår universellt älskade rätt till nya höjder och erbjuda ett spännande och trendsättande koncept, säger Kristina Hovmöller, Country Manager Out of Home på Paulig i Sverige i ett pressmeddelande.

Ingen slump att man valde tacos

Enligt Paulig blir den lokala restaurangen genom Tacotarian ”del av en nationell restaurangkedja och konceptet fungerar som ett tillägg till restaurangens ordinarie utbud i syfte att stärka konkurrenskraften”. Med samarbetet vill Foodora och Santa Maria skapa värde för restaurangerna och ge dem en skjuts i en utmanande tid, menar man på:

— Restaurangbranschen har lidit hårt under corona-epidemin och detta är vårt bidrag för att se till att de kan stärka sina muskler för att överleva. Samarbeten är en förutsättning för att skapa förändring, därför har vi valt att samarbeta med Paulig och varumärket Santa Maria, som likt oss vill skapa bättre förutsättningar för en otroligt viktig bransch som just nu går igenom stora utmaningar, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.

Att valet föll på just tacos är ingen slump. Svenskarnas kärlek till tacomys är som bekant stor och maten fyller en viktig roll i mångas liv, utöver att mätta hunger.

— Tacos är verkligen en glädjespridare, som erbjuder både fantastiska smaker och fyller en viktig social roll. Det är ett tillfälle att njuta, slappna av och spendera tid med dina nära och det har vi nog ett extra stort behov av just nu. Vi är därför väldigt glada över att tillsammans med foodora kunna ta ut Tacotarian-konceptet till restaurangköken och stötta deras verksamhet på det sätt vi kan bäst – med fantastiska smaker, säger Kristina Hovmöller i pressmeddelandet.

På Backaplan drivs Tacotarian i samarbete med Rumpanbar AB som äger och driver fiket Go Bite på Swedenborgsgatan 1, i samma hus som KappAhl och Johanssons skor med flera butiker ligger.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: