Så sprids modellen från Biskopsgården till andra förskolor – samarbetar med psykologer

Ett team av logopeder, psykologer och specialpedagoger jobbar ihop med rektorer för att utveckla det språkfrämjande arbetet i Biskopsgårdens förskolor. Modellen har gett så goda resultat i Biskopsgården att arbetet nu ska spridas till fler förskolor i staden.

Den språkfrämjande modellen utvecklades i Biskopsgården av logoped i samarbete med rektorer och ett av stödteamen som arbetar med barnhälsa i förskoleförvaltningen. I stödteamen ingår logopeder, specialpedagoger och psykologer, berättar Göteborgs stad.

— Logopedens kunskaper om språkutveckling, flerspråkighet och språkfrämjande arbete används tillsammans med psykologens kunskap om grupprocesser och förändringsarbete. Specialpedagogerna bidrar med kunskaper i att handleda och stötta arbetslag i utvecklingsprocesser, säger Lina Öinert, logoped i förskoleförvaltningen till stadens hemsida.

Konkreta mål sätts upp och genom filmanalys används positiv feedback där man försöker att utveckla personalen mot en större medvetenhet om hur deras roll som kommunikationspartner påverkar barnens språkutveckling.

— Det gör så mycket att vi pedagoger är närvarande, lyhörda och sätter ord på det barnen gör. Barnen på min avdelning har utvecklat sitt språkande jättemycket det sista året, säger en av pedagogerna.

Utvärderas varje termin

Nu är de inne på sjätte terminen med arbetssättet i Biskopsgården och till hösten kommer tre rektorer från Gårdsten och Lövgärdet att starta samma typ av arbete hos sig.

– Insatserna utvärderas varje termin och anpassas efter förskolans förutsättningar. Deltagarna ser att det långsiktiga och strukturerade arbetet ger effekter och bidrar till förbättrad språklig kompetens hos barnen, säger Lina Öinert.

Biskopsgårdens modell

  • Fokuserar på de grundläggande språkliga förmågorna som driver övrig språkutveckling, främjar läsning och läsförståelse
  • Pedagogerna får arbeta konkret utifrån sex språkfrämjande strategier, till exempel uppmuntras pedagoger att aktivt lyssna och visa förväntan när barnen kommunicerar
  • Att beskriva barnens handlingar och introducera nya ord är också viktiga inslag i arbetet

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: