Nu ska PG Gyllenhammars ”Örnnästet” förvandlas – av bolaget som jobbar för YouTube, Uber och Google

Steptura tar nu nästa steg i sitt stora stadsutvecklingsprojekt i samverkan med Volvo Cars – Nāst Innovation Destination Torslanda – med Nāst House, en kreativ plats ”för framtidens talanger och företag”. Satsningen innebära en ny byggnad som är designad av den amerikanska arkitektbyrån ShoP Architects.

Byggstarten markerar nästa steg i utvecklingen av Nāst Innovation Destination Torslanda – ett ledande innovationskluster för kunskaps- och forskningsintensiva bolag inom fordonsutveckling, materialteknik, elektrifiering, IT och hållbarhet. Genom Nāst House skapas ett ”dynamiskt ekosystem som främjar både medarbetare och bolag med koppling till mobilitetsutveckling”, berättar företaget i ett pressmeddelande.

Projektet innebär en total omvandling av Volvos tidigare ikoniska huvudkontor, i folkmun döpt till ”Örnnästet”, uppfört i början av 1980-talet. Byggnaden genomgår en omfattande transformation och utökas med 22 000 kvadratmeter för att bli navet i Nāst Innovation Destination Torslanda.

När PG Gyllenhammar och hans Volvo-ledning på 1980-talet beslutade sig för att låta den italienske arkitekten Romaldo Giurgola, som även ritat Australiens parlament och en terminal på JFK-flygplatsen i New York, rita upp en 11 000 kvadratmeter kåk på toppen av Volvo-områdets mest distinkta höjd – så var namnet från Göteborgshumorn ”självklart”: Örnnästet.

Med egen helikopterplatta, bastu i anslutning till det finaste direktörsrummet, öppen spis och direkthiss till garaget var byggnaden väldigt lyxig för sin tid. Placeringen högt uppe på berget mellan reservdelslagret (RA) och personbilsfabrikerna för att utsikten från huvudkontoret är spektakulär. Placeringen gör att byggnaden har utsikt både över Polestars nya huvudkontor nedanför kullen Amazonvägen men även ut mot Vinga Fyr i skärgården. 

För några år sedan köptes det gamla huvudkontoret tillbaka av Volvo Cars från Platzer. Därmed slöts cirkeln när en Volvo-VD åter satte sig i lokalerna i fjol, den här gången VD:n för Volvo Car Sverige, Jessica Span.

Nāst House, som är namnet på byggnaden, kommer att omfatta totalt 31 000 kvadratmeter och innehålla arbetsplatser, samverkansytor, en innovationsarena, gym och restaurang.

”Samarbete med akademi, forskning och företag”

För hela området Nāst Innovation Destination Torslanda handlar det om 50 000 kvadratmeter med plats för 4 000 personer. Här kommer samarbete mellan akademi, forskning och företag ge möjligheter att tillsammans forma framtidens mobilitet.

— Nāst House är ytterligare ett bevis för vårt långsiktiga engagemang för att skapa framtidens innovationskluster. Vi ser att den här typen av innovativa miljöer drar till sig talanger, och bidrar till bolagens utveckling och innovationskraft. Nāst House kommer ha samverkansytor med en flexibel planlösning och högt i tak, för att underlätta samarbete och innovation mellan olika aktörer, säger Jacob Torell, grundare och affärsutvecklare på Steptura i pressmeddelandet.

Visionen: ”Örnnästet” hos Volvo Torslanda genomgår en omfattande transformation och utökas med 22 000 kvadratmeter. Foto: ShoP Architects.

Känt för projekt med företag som YouTube, Uber och Google

Steptura har tillsammans med den amerikanska arkitektbyrån ShoP Architects, känt för projekt med företag som YouTube, Uber och Google, designat Näst House. Det blir en märkesbyggnad i samklang med den omkringliggande naturen. Intresset är rekordstort och redan nu är över 90 procent av byggnaden uthyrd.

— Ryktet om Nāst House har spridit sig och arkitekturen är verkligen i världsklass. Vi välkomnar alla som delar vår vision och jag är glad att vi nu tillsammans med våra partners kan ta nästa steg i den här viktiga satsningen. Vi skapar levande platser som stärker Göteborgsregionen, men också bidrar till hela Sveriges konkurrenskraft, säger Jacob Torell, grundare och affärsutvecklare på Steptura.

Sedan tidigare äger och utvecklar Steptura life science-klustret GoCo Health Innovation City i Mölndal. Här möts life science-bolag, hälso- och sjukvården och akademin för att nå nya lösningar och vägar till hållbara sätt att arbeta och leva, berättar de i pressmeddelandet.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Fakta: Näst House

  • Den första etappen av Näst Innovation Destination Torslanda inleddes Q1-2024 och innebär modernisering och öppnande av den tidigare VHK-byggnaden på Amazonvägen 10.
  • Nu byggstartar etapp två, med Näst House som innebär att fastigheten byggs ut och utvecklas till en community öppen för fler hyresgäster och partners, med Volvo Cars som första hyresgäst.
  • Utöver kontor och co-working finns samverkansytor och innovationsarena om 1 700 kvadratmeter, gym om 1 800 kvadratmeter och restaurang om 1 000 kvadratmeter med mera.
  • Näst House kommer att certifieras enligt LEED, med målet att nå LEED Gold, vilket innebär att hållbarhet och miljövänlighet är centrala i designen.
Foto: ShoP Architects.

LÄS MER:

Lämna ett svar