Nu säljs tonvis med (havs)kräftor: ”Det kan vara någon förvirrad Stockholmare som vill ha signalkräftor”

Kräftsäsongen är i full gång och hos Fiskhuset på Hisingen säljs flera ton i månaden. Men någon större efterfråga på insjökräftor syns inte till i Göteborg:
— Västkustbor föredrar riktiga kräftor, säger delägaren Alexander Freiholtz.

Fiskhuset har i nästan 50 år varit ett självklart stopp för fisksugna göteborgare. Sammanlagt har företaget tre butiker i Göteborg och en i Stenungsund.
— Butiken på Selma är den allra första butiken, man kan kalla den för originalbutiken, säger Alexander Freiholtz om Fiskhuset vid Selma Lagerlöfs torg som hållit öppet sedan 1976.

Förutom den stora fiskhandeln i Hisings Backa säljer Fiskhuset i dag även fisk och skaldjur hos ICA Maxi i Torslanda på Hisingen, men dessutom vid Stenugns torg i Stenugnsund och har en ”fiskvagn” i Påvelund. Och nu är det bråda dagar för fiskhandlarna – när det vankas kräftskivor lite varstans på Hisingen och övriga Göteborg.

Tonvis av kräftor går åt hos Fiskhuset när det är säsong för kräftskiva. Foto: Fiskhuset.

Hundraårig tradition med kräftskiva

Kräftskivan har sitt ursprung i början av 1900-talet. Att kräftpremiären i Sverige infaller den 07:e augusti beror på ett förbud mot kräftfiske mellan november och just det datumet. Något som då traditionellt sedan firades med en kräftskiva. Förbudet togs bort 1994, men kräftskivorna har hängt kvar och brukar infalla under augusti och september månad. Då säljer Fiskhuset upp till tre ton i månaden.

— I helgen sålde vi ungefär 1,2 ton kräftor, säger Alexander Freiholtz.

Hela lagret på Fiskhuset vid Selma Lagerlöfs Torg fylls av kräftor så här års. Foto: Fiskhuset

Han är nu delägare i Fiskhuset men är kock i grunden och har jobbat med fisk och skaldjur de senaste 14 åren.

Vad är då viktigast på en kräftskiva enligt dig?
— Kräftorna så klart, säger han och skrattar. Men personligen är bröd och aioli viktigt.

Fiskhusets Alexander Freiholtz. Foto: PRIVAT

”Vill ha sin goa mat ändå”

Under pandemin har de fortsatt sälja kräftor, men inte i lika stora volymer:
— Folk vill gärna ha sin goa mat ändå, trots pandemin. Då har det kanske varit fler som kommer, men handlar mindre volymer. Det har varit mycket små-kräftskivor för när man tittar på siffrorna ligger det kvar på samma nivåer trots pandemin.

Kräftor, krabba och räkor upplagda för kunderna hos Fiskhuset. Foto: Fiskhuset

Den ökade efterfrågan på kräftor kan innebära att folk väljer signalkräftor. Är det något ni märker av?
— Det är en väldigt liten del som köper signalkräftor. Kunder kommer in och säger ”Åh vad roligt att ni har riktiga kräftor”. Det kan vara någon förvirrad smålänning eller stockholmare som vill ha signalkräftan, men Västkustbor föredrar riktiga kräftor. 

Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se

LÄS MER: