Jollyrooms VD bygger campus och är inte rädd för Amazon: ”Vi kan ge dem en match”
Nordens största e-handlare inom baby- och barnprodukter etablerar just nu ett stort campus i Torslanda på Hisingen. Här har Jollyroom hela 70 000 kvadratmeter med lager och kontor, gym för personalen, restaurang, showroom och ”personal shopper”-tjänst.
— Ambitionen är att vi ska bygga se det som ett universitetsområde. Det här ska driva att vi får de bästa talangerna och medarbetarna, säger VD:n Mattias Jacobsson.
Nyligen flyttade Jollyroom sitt lager, kontor och showroom från en gammal byggnad i Tagene industriområde mellan Backa och Kärra – till nya fräscha lokaler i Sörred, nära Volvo Cars och Göteborgs hamn, i Torslanda. Området hyllas för logistikläget och i nära anslutning till hamnen och ett flertal stora bolag har valt Sörred som sitt nya hem under det senaste året. För Jollyrooms del var behovet av stora lokaler viktigt, men även möjligheten att kunna börja ett ”campus”-bygge.
— Vi har investerat i ett stort kontor, disponerar över 70 000 kvadratmeter som främst är lager och har byggt personalgym, ett showroom och bygger restaurang. Och så tittar vi på möjligheterna att bygga en padelanläggning här. Vi vill samla e-handelskometens hos oss och tycker även att det är bra att andra e-handelsaktörer väljer att flytta hit, säger Mattias Jacobsson och utvecklar tankarna om en restaurang på campusområdet:
— Vi bygger en restaurang som vi söker efter en partner som kan driva den för oss och tittar på olika möjligheter kring den just nu. Det lutar mot att vi ska få en öppen restaurang som både andra som jobbar i området – men även kunder hos vårt showroom – kan besöka, säger han.
Lite som IKEA:s tänk, att restaurangen gör er till en destination för famlijen, mer än ”bara” shopping?
— Åt det hållet ja. Barnfamiljen ska kunna boka en personal shopper i vårt showroom och efter det stanna på en god lunch i restaurangen, säger Jacobsson.
”Ska driva att vi får hit de bästa talangerna”
Han pekar på OutNorths flytt till Sörred i fjol som ett exempel det e-handelskluster som växer fram i området. Jollyrooms VD ser utvecklingen som en möjlighet, för både egna företaget samt andra liknande bolag:
— Tittar man utifrån campus-perspektivet hoppas jag att det vi bygger ska driva intresse från andra bolag, intresse att etablera sig här och att de ska vilja bli inbjudna till oss, för att diskutera olika frågor. Som automatiserade lager där vi har kommit väldigt långt, för att ta ett exempel. Vi vill bjuda in andra bolag till runda bordet-diskussioner och hoppas bygga nätverk med andra bolag, berättar Jacobsson.
Just nu anställer Jollyroom personal inför julrushen och räknar även med att behöva anställa uppemot 100 nya personer under 2022. Men tanken med stora företag som vill samla sina verksamheter i ett campusområde är knappast ny. Från hyllade internationella exempel som Google i Kalifornien till lokala AB Volvos planer på ett Campus Lundby och nu senast Geelys bygge av Uni3 i Lindholmensallén finns det gott om exempel på fenomenet.
Många moderna företag vill skapa ett kluster där både bolagets olika grenar – men även kompetens – samlas.
— Det här ska driva att vi får hit de bästa talangerna och medarbetarna. Det handlar om att jobba för att få bästa tänkbara nöjdhet och personalengagemang hos våra medarbetare. Vi vill ha de absolut bästa förutsättningarna och för få det så behöver vi ha supernöjda kunder, säger Mattias Jacobsson och förklarar att en glad och nöjd personal är en väg till att nå den ambitionen.
Investerat miljoner i ett ”showroom”
En annan är att Jollyrooms butik, eller ”showroom” som e-handelsbolaget kallar den fysiska butiken, på campus-området. Här har man öppnat en 3 000 kvadratmeter modern butik för föräldrar.
— Showroomet är annorlunda mot det vi hade i Hisings Backa, på alla sätt och vis. Det är större och vi har investerat flera miljoner i kundupplevelsen, det är mycket större butikskänsla och jobbat hårt med känslan för kunden. Vi har även personal shopping här nu, och har en barnvagnsservice. Lite samma koncept som när du servar din bil, att du lämnar in vagnen som behöver underhåll till vårt team och får en lånevagn under perioden som din vagn servas, säger Mattias Jacobsson.
Elektroniska prisskyltar ser till att priserna i den fysiska butiken ligger i linje med priserna online. Tanken att kunder i Göteborg ska kunna komma och hämta upp sina varor och även handla på plats med hjälp av en ”personal shopper”:
— Så här är det: Baby- och barnprodukter är relativt komplexa. Många kunder tänkte inte på bästa tänkbara barnvagn för 24 månader sedan, för då visste de inte att de skulle få barn. Så här är tanken att man ska bli guidad rätt och ha möjligheten att känna på produkterna. Samtidigt ska erbjudandet med personal shopper även understödja vår position som kategoriexpert. Vi vill vara den bästa i vår bransch och skapa bästa tänkbara kundupplevelse, säger Jollyrooms VD.
Nu lanseras ”Same day delivery”
Under första kvartalet 2022 adderar Jollyroom även möjligheten att få produkten hemskickad samma dag som den beställs, så kallad ”Same day delivery”. Men enligt Jollyrooms VD är den här utvecklingen inte ett sätt att svara upp mot amerikanska jätten Amazon som klivit in på den svenska marknaden:
— Nej, vi hade sett den här trenden oavsett. Redan i dag kan man i 99 procent av fallen i Göteborg få sin vara samma dag, eller dagen efter om du beställer sent på kvällen, säger Jacbsson.
Så ni är inte rädda för att Amazon ska äta upp marknadsandelar för er?
— Vi tror att Amazon är jättebra för det förflyttar handeln snabbare mot online. Risken finns alltid när nya konkurrenter eller tänkbara konkurrenter satsar på Sverige, oavsett om det är Amazon eller ej. Men visst, de har ett starkt track record. Så vi som bolag behöver vara bättre än dem och jag tror att vi kan ge Amazon en match. E-handelsmarknaden i dag ser ut helt annorlunda ut nu än 20 år sedan och vi har byggt upp något riktigt starkt i Norden, säger Mattias Jacobsson.
Företagets enorma lager i Sörred gör det möjligt för dem att i de flesta fall kunna leverera produkten direkt, snarare än att kunden vår vänta i veckor. Den snabbheten innebär en stor kostnad, men Jollyroom ser att det även skapar en konkurrensfördel för dem.
— Vi lanserade en ny strategi före sommaren och den handlar om att förstärka kundupplevelsen och så har vi eliminerat massa ”pain points”. Så när vi lanserar same day delivery Q1 2022 samtidigt som vi redan i dag vid vårt campus kan ge varan vid 10:00 till den kund som beställt den vid 23:00 kvällen före.
— Det finns ingen i Norden i vår nisch som har lika mycket produkter tillgängliga och både erbjuder snabba leveranser som möjligheten att komma och klämma på produkterna, att hålla dem i sin hand. Det är en stor konkurrensfördel att ha denna bredd, detta djup, säger Mattias Jacobsson.
Markus Hankins
markus@helahisingen.se
LÄS MER: