ICA-handlaren på Hisingen: Vi kan inte tvinga kunder att hålla ”social distans”
Rekommendationerna om social distans under pandemin har lett till att handeln infört rätt drastiska åtgärder för att hålla kunderna isär. Men trots skyltar, personal som informerar, digitala skärmar och meddelanden i högtalarna stuntar en del kunder i det som sägs:
— Det kvittar hur många skyltar vi sätter upp eller hur många gånger vi kör meddelanden i högtalarna om kunderna ignorerar det, säger Ica-handlaren på Ica Kvantum Sannegården, Andreas Gunrup till HelaHisingen.
Sen den 10 januari i år finns det nya pandemiregler på hur butiker, gallerior, gym och andra platser för allmänna sammankomster ska agera – regler som är rättsligt bindande. Regelverket heter begränsnings-förordningen för covid-19 och gäller fortfarande – även om många ute i samhället börjat slappna av i takt med att fokus hamnat på att allt fler vaccineras.
— Det känns som att många börjat strunta i rekommendationerna men det är viktigt att komma ihåg att den här pandemin fortfarande pågår. Det blir nog inte förrän efter sommaren vi kan sänka garden en smula, säger ICA-handlaren Andreas Gunrup.
ICA i Sannegården tar pandemin – och Folkhälsomyndighetens rekommendationer – på stort allvar. De har omfattande skyltning i butiken, vid entréerna, på golvet runt om i butiken, vid kassorna och det kompletteras med att budskap om social distans pumpas ut genom högtalarsystemet med korta intervaller.
— Vi i handeln har fått ett stort ansvar för människor behöver ju äta mat och kommer till sin lokala matvarubutik även om de kanske övergått till nya rutiner annars i livet, säger Andreas Gunrup som är ICA-handlare i Sannegården.
Hos ICA Kvantum har man – likt en del andra matvarubutiker och torg – även infört ett digitalt system som visar hur hårt besökstrycket är i butiken för tillfället, samt avsatt tidiga tider för äldre och riskgrupper:
— Och det har fungerat väldigt bra. Många har varit positiva och tacksamma för att de får tillfälle att handla i butiken på ”egen” hand när andra besökare inte finns på plats samtidigt, säger Andreas Gunrup.
”Ha lite tålamod och vänta på din tur”
Han har stundtals haft ordningsvakter, eller annan personal, vid ingången till butikerna för att se till att inte för många kunder finns inne i butiken på samma gång och även det upplever han som något som har varit framgångsrikt:
— Det har väl hänt att någon enstaka kund ifrågasatt varför de inte får gå in i butiken direkt när de kommer…men överlag har kunderna här på Hisingen skött det här snyggt och haft en stor förståelse för att det är en speciell situation under pandemin, säger Andreas Gunrup.
Men allt har inte bara varit en smidig resa i försöken att minska smittspridningen under Covid -19-pandemin. Ett problem som uppstått stundtals är att människor ”flockats” i vid vissa delar av butiken, trots att man sett till att enbart släppa in en bråkdel av det antal kunder som tidigare varit normalt…
— Det kan vara vid delar av fruktdisken eller vid färdigrätterna som lite för många människor kliver in i samma täta område. Och då har vi ändå informerat dem på väg in i butiken, med digitala skärmar, skyltar på golvet, meddelanden i högtalarna och så vidare.
— Från vårt håll går det ju inte att göra mycket mer än så utan här måste den som handlar i butik tänka efter själva med och ha lite tålamod och vänta på din tur när du ska plocka en produkt från en viss hylla. Ser man att det står en annan kund och tar ett paket köttbullar kanske man kan vänta i tio sekunder på sin tur snarare än att tränga sig in för att ta produkter samtidigt, säger Andreas Gunrup.
Mer matlagning hemma – bra business för mataffärerna
Det som blivit en tuff period för många inom exempelvis hotell- och restaurangbranschen, när fler stannat hemma och jobbat samt ändrat sina vanor, har däremot inte drabbat matvarubutikerna på samma sätt. I början av pandemin såg de i stället ett uppsving när många ”bunkrade” produkter hemma:
— Men det beteendet tog slut rätt snabbt. Nu ser vi mer att fler handlar mer mat hem när de kanske inte ätit ute lika mycket det senaste året, både för att deras favoritkrogar kanske hållit stängt eller haft andra öppettider – men även för att fler lagat lunch och middag hemma när de ändrat sina vanor av olika skäl, berättar Andras Gunrup.
Markus Hankins
markus@helahisingen.se
LÄS MER: