Så blir sträckningarna för Hisingens tre nya spårvägslinjer – två kör på nya spåret till Lindholmen

när det närmar sig trafikstart avslöjar Västtrafik att en helt ny linje börjar köra just på den sträckan i samband med tidtabellsskiftet i december 2025. Dessutom kommer ytterligare en linje köra på sträckan – samt en nygammal linje köra till Hisingen.
Som HelaHisingen.se berättade i oktober pekade allt på att Hisingens nya spårväg skulle få två nya linjer och nu bekräftar Västtrafik att så är fallet. Då var det ännu oklart om en av linjerna skulle gå enbart på Hisingen, exempelvis genom att länka ihop Wieselgrensplatsen med Lindholmen – men så blir inte fallet.
– Vi ser verkligen fram emot att börja köra spårvagn till Lindholmen. Göteborg utvecklas och behöver snabba, kapacitetsstarka och framförallt hållbara trafiklösningar. Den nya spårvägen på Lindholmen är en viktig satsning som kommer förenkla pendlingen för många, säger Camilla Holtet, utvecklingschef på Västtrafik i ett pressmeddelande.
Spårvagnslinje 12 gör premiär och blir Göteborgs nya spårvagnslinje, med trafik mellan Lindholmen och Mölndal. Samtidigt får linje 10 en ny sträckning, Lindholmen-Guldheden, och kopplar därmed samman Chalmers Johanneberg och Chalmers Lindholmen, i den mån det återstår något av det sistnämnda framöver…
Linje 2 får också en ny sträckning och kommer att köra ut mot Biskopsgården för att förstärka upp trafiken på samma sätt som linje 10 gör idag. Den nya linjesträckningen blir Högsbotorp-Biskopsgården. Linje 2 blir en nygammal bekantskap för Hisingsborna då den förr i tiden körde till Biskopsgården och hade sin vändplats vid Väderilsgatan.
Den nya spårvagnssträckan mellan Frihamnen och Lindholmen får tre hållplatser: Frihamnen, Pumpgatan och Lindholmen. Spårvägen byggs ihop med befintliga spår på Hisingsbron, och vagnarna kommer att vända vid Lindholmen, berättar Västtrafik.
Se bilder på de nya linjernas sträckningar med alla hållplatser här nedanför.
Framtidsplanen: Lindholmen länkas ihop med Backa
Byggnationen av den nya spårvägen är en del av ett större arbete för att öka kapaciteten, minska trängseln och skapa ett mer effektivt kollektivtrafiksystem med smidigare resvägar. På längre sikt finns planer på att utöka spårvägen till Brunnsbo under 2029 och vidare till Linnéplatsen när Lindholmsförbindelsen öppnar 2039.
Därmed kommer projektet ”Brunnsbo Linné” vara helt färdigbyggt först om 14 år, då den kommande pendeltågsstationen vid Brunnsbo blir sammanlänkad med spårväg som går till Linnéplatsen. Spårväg till norra delarna av Hisings Backa kommer därmed sannolikt att dröja minst en bit in på 2040-talet. Vändslingan för spårvägen i Backa blir vid en första etapp sannolikt vid Balladgatans nuvarande busshållplatser, om allt går enligt plan.

Som HelaHisingen.se berättat förut finns det även planer på att bygga ut spårvägen längs norra älvstranden med spårväg bort till Eriksberg. Det skulle innebära att det som nu till en början endast blir en vändslinga vid Lindholmen senare utökas till att ha ett spår som går söderut via en tunnel under älven mot Linné samt ett spår som går västerut mot Eriksberg.
2025 års nya spårvägslinjer planeras att börja köra den 14 december.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
Fakta: Hisingens nya spårvägstrafik
- Spårvagnstrafiken mellan Frihamnen och Lindholmen börjar köra i samband med Västtrafiks tidtabellsskifte den 14 december 2025.
- Nya linje 12 (Lindholmen – Mölndal) och linje 10 (Lindholmen- Guldheden) kommer köra på sträckan.
- Frihamnen, Pumpgatan och Lindholmen blir nya hållplatser.
- Den nya spårvägen kopplas ihop med befintliga spår på Hisingsbron, vagnarna vänder vid Lindholmen.




LÄS MER: