Hisingens “dolda” hastighetskamera fångar flest fortkörare i Sverige – här är hela listan
En trafikkamera i Göteborg sätter dit fler bilister för fortkörning än någon annan kamera i Sverige.
I Lundbytunneln på Hisingen sitter hastighetskameran som såg till att hastighetsöverträdelser registrerades hela 5 317 gånger under 2020.
— Hela systemet bygger på att sänka hastigheten och de allvarliga konsekvenserna om de blir en olycka, säger Eva Lundberg, senior utredningsledare för trafiksäkerheten på Trafikverket.
Hastighetskamerorna i Lundbytunneln på Hisingen jobbade hårdast av alla trafikkameror som registrerar fortkörningar i Sverige, under 2020. Hela 5317 personer åkte fast för fortkörning på kamerorna som sitter i taket i Lundbytunneln, den plats som enligt Trafikverket beteckning kallas för ”Bräckemotet–Eriksbergsmotet”.
Det här är alltså fler fordon som registrerats för fortkörning än vid någon enskild kamera i Stockholm – eller någon annan del av landet. Tvåa på listan över kameror som registrerat flest fortkörningar är den vid trafikplats (motet, på Göteborgska) Karlberg (Norra länken)-Värtan (Norra länken) i Stockholm. Trea är även den i Stockholm – medan en kamera vid en annan tunnel i Göteborg tar fjärdeplatsen, de vid Gnistängstunneln.
LÄS MER: Hisingens “dolda” hastighetskamera fångade 4 239 fortkörare – så här långt i år!
Trafikverket poängterar att syftet med kamerorna inte är att böta folk, utan att få ner hastigheterna i trafiken.
— Det bästa ärendet är en sträcka som inte fotograferar någon alls. Om en sträcka är framgångsrik så är medelhastigheten låg. Även om många fotograferas på en sträcka är det inte det som är målet, säger Eva Lundberg hos Trafikverket.
Fyran på listan, Gnistängstunneln i Göteborg, fotograferade närmare 3 500 personer under 2020 och efter det är det ett hopp ner till de 745 som fotograferades vid den femte hårdast jobbande hastighetskameran i Österåker, även den i Stockholms län.
— På alla sträckorna så är det max fem procent av de som passerar som kör förbi för fort, vilket visar att kamerorna fungerar. Hela systemet bygger på att sänka hastigheten och de allvarliga konsekvenserna om de blir en olycka, säger Eva Lundberg.
Här är trafikkamerorna där flest åkte fast för fortkörning i Sverige (2020)
När Trafikverket väljer var kamerorna ska placeras väljer de ut vägar där medelhastigheten är högre än skyltat och där olycksrisken är hög. Därför är det oftast 70, 80 och 90-vägar utan mitträcke:
— Vi tittar på medelhastigheten på sträckan. Syftet med kamerorna är att få ner hastigheten och få ner andelen som kör förbi för fort, säger Lundberg.
Antal | Sträcka | Län | Kommun | Väg |
5317 | Bräckemotet (Lundbytunneln)-Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) | Västra Götalands Län | Göteborg | E6/21 |
5113 | tpl Karlberg (Norra länken)-tpl Värtan (Norra länken) | Stockholms Län | Stockholm | E20 |
4214 | tpl Nyboda (Södra länken)- tpl Lugnet (Södra länken) | Stockholms Län | Stockholm | 75 |
3495 | Hagenmotet (Gnistängstunneln)-Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) | Västra Götalands Län | Göteborg | E6/20 |
745 | Rydbokorset-Kulla vsk | Stockholms Län | Österåker | 274 |
733 | Skrubba-Handen | Stockholms Län | Tyresö | 260 |
732 | E22/Lv669 Björketorp korsning-E22/Lv669 Björketorp korsning | Blekinge Län | Ronneby | E22 |
730 | Lv274 Ladvik-Vaxholm | Stockholms Län | Vaxholm | 274 |
729 | Gäddvik-Bergnäset | Norrbottens Län | Luleå | 616 |
727 | Norrtälje-Svanberga | Stockholms Län | Norrtälje | 76 |
Här är kamerorna med minst böter i Sverige (2020)
Antal | Sträcka | Län | Kommun | Väg |
21 | Mariannelund-Gladhammar | Kalmar Län | Vimmerby | 40 |
21 | Glanshammar-Gunnarsökna | Örebro Län | Örebro | 823 |
18 | Odensberg-Falköping | Västra Götalands Län | Falköping | 47 |
17 | Götlunda-Arboga | Västmanlands Län | Arboga | 572 |
16 | Älvgården-Långshyttan | Dalarnas Län | Hedemora | 270 |
14 | Hedkärra-Jönsbacken | Västmanlands Län | Fagersta | 66 |
13 | Björnlunda-Gnesta | Södermanlands Län | Gnesta | 57 |
12 | Strålsnäs-Mjölby | Östergötlands Län | Mjölby | 32 |
11 | Sexdrega- | Västra Götalands Län | Svenljunga | 154 |
4 | Nuolajärvi-Sorvanen | Norrbottens Län | Gällivare | E45 |
Siffrorna i tabellerna ovan är för helåret 2020, med statistik och information från polisen och Trafikverket.
40 procent av de som fotograferas lagförs
Som HelaHisingen.se tidigare rapporterat om är det skyltat inför Lundbytunneln om att det finns hastighetskamera på sträckan, men då kameran är monterad i taket snarare än vid sidan av vägen så är det många bilister som inte ser kameran och blir medvetna om att den fins på sträckan.
Här åkte hela 4 239 fortkörare åkte fast här under 2020 års första sex månader, medan ”bara” ett drygt tusental åkte fast under årets andra halva.
Enligt polisen är det knappt 40 procent av de som fotograferas som lagförs för brott. Anledningar till att personer inte lagförs trots att de hamnat på bild hos en trafikkamera som registrerar fortkörningar är att bilderna kan vara för suddiga eller att hastigheten var inom ”felmarginalen”.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER: