Hemköp i Hisings Backa vill sticka ur mängden – med att vara en färskvarubutik: ”Vi har betoning på mat”

DET HÄR ÄR EN ANNONS
Navet på Selma Lagerlöfs Torg är precis som på många andra stadsdelstorg matvarubutiken. Hemköp på torget vill inte ”bara” vara en matbutik utan en färskvarubutik som skapar en fin matupplevelse för kunden:
— Här ska kunderna mötas av dofter av nybakat bröd och en välfylld och inbjudande avdelning med frukt- och grönt, säger Krister Blom, butikschef Hemköp Selma Lagerlöfs torg.
Selma Lagerlöfs Torg har på senare år genomgått en fullständig förvandling från ett gammaldags ”miljonprograms”-torg till ett modernt stadsdelstorg. Och hjärtat i den miljön är som så ofta den lokala matbutiken.
— Vi profilerar oss som en mataffär med betoning på mat. Det är mat från första anblicken och ska vara en upplevelse att kliva in hos oss, säger Krister Blom, butikschef Hemköp Selma Lagerlöfs torg.
Butiken på Selma Lagerlöfs Torg försöker ha en aktiv dialog med kunderna om vad för produkter de bör ha. Flera gånger i veckan kommer önskemål om nya produkter.
— Då försöker vi i den mån det går att ta in det som efterfrågas! Ibland kan det bli lite tight i butiken med att få plats med alla varor men ofta går det och det är vårt renommé vi lever på så det viktigt att forma ett utbud som kunderna tycker är attraktivt, säger Krister Blom.

För varor finns det gott om i butiken. Hemköp på Selma Lagerlöfs Torg är en välfylld mataffär med ett imponerande utbud, särskilt sett till den storlek av mataffär de är på ett lokalt torg. Här finns exempelvis en välfylld frukt- och grönsaksavdelning, en imponerande köttkyl och en delikatessdisk med all du kan önskar dig från en sådan.
— Delidisken försöker vi utveckla! Vi jobbar på att hitta nya grejer som vi kan erbjuda och handlar om att skapa en fin matupplevelse för kunden! Här ska det vara mer ostar, mer skinkor och det ska nästan alltid finnas något att smaka på för kunderna, säger butikschefen Krister Blom.
Butikschefens stolthet: Frukt- och grönt-avdelningen
Frukt- och grön-tavdelningen i butiken har utvecklats och arbetats aktivt med i flera års tid. Här jobbar Hemköp Selma-personalen mycket med volymer. Tanken att se till att det finns gott om de varor som butiken exponerar och nu under våren satsar Hemköp även på en prissänkning av frukt- och grönt, en som blir märkbar för kunderna.
— Priserna är ju dock rörliga, ska man lägga till. Nu har det har exempelvis varit ett oväder i Spanien vilket genast påverkar priserna på allt som odlas där, berättar Krister Blom som exempel på hur matpriser rör sig både upp och ner i butiken.
På Selma Lagerlöfs Torg har de i genomsnitt 3100 betalande kunder per dag – vilket är nästan lika många som rör sig på torget en normaldag. Matbutiken kan därmed ses som en helt avgörande del i ett levande stadsdelstorg.
— Samtidigt tycker vi att det är väldigt bra med andra verksamheter som kompletterar besöker på torget. Att vi har en så fin fiskhandel här, att det finns en bra restaurang på torget och att andra små verksamheter ligger omkring oss är viktigt för att det ska bli fler som väljer sitt lokala torg när de ska handla, säger Krister Blom.
”Backa-borna verkar uppskatta oss”
Han är rutinerad som butikschef men blev chef på Selma-butiken ett år före de flyttade in i sina nya lokaler på det moderniserade Selma Lagerlöfs Torg. Så har Krister, som själv vuxit upp på Hisingen, varit med under förvandlingen och fått se torget både före och efter om- och nybyggnaden.
— Jag har sett det här ”växa upp” kan man säga. Det var lite tufft i början när vi hade mycket avstängningar i området på grund av alla byggen, men i huvudsak har det funkat väldigt bra. Många nya hyresgäster har flyttat till området och det är nog också en av orsakerna till varför vi ser fler kunder på helgerna nu. Det är helt enkelt fler som bor här i närområdet och mer människor som rör sig omkring torget, säger han.

När butikschefen på Hemköp ska sammanfatta vad som är bäst med Selma Lagerlöfs Torg återvänder han inte helt oväntat till den egna arbetsplatsen och det faktum att han ser ett ökande kundflöde i matvarubutiken.
— Vanligtvis går snittköpet ner när antalet kundbesök ökar. du inte handlar tre bärkassar med mat om du gör många besök till den lokala affären under veckans gång, så att säga. Men vårt snittköp ligger ganska stabilt trots att antalet kunder ökat vilket vi ser som ett mått på att Backa-borna verkar både uppskatta oss och i allt större utsträckning hitta till oss vilket är glädjande, säger Krister Blom.
Och sist men inte minst lyfter han sin personal som helt avgörande för att skapa en bra upplevelse för kunderna.
— Utan personalen som arbetar här i den mest Hemtrevliga butiken i närområdet hade de inte fungerat. Deras vilja och glädje att driva en välfyll butik gör det möjligt!, säger Krister Blom med ett stort leende.
Redaktionen
annons@helahisingen.se
Öppettider: Hemköp Selma Lagerlöfs Torg
Butiken har öppet Måndag-Söndag 07:00-22:00
Förbutiken är öppen:
Måndag-Fredag 07:00-19:00 Lördag-Söndag 07:00-16:00
Delidisken har öppet:
Måndag-Fredag 07:00-19:00 Lördag-Söndag 07:00-16:00
Läs mer på Hemköps hemsida.

Fakta: Selma Lagerlöfs Torg
GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är på lokala handelsplatser och torg. Selma Lagerlöfs Torg är ett av dessa torg.
Selma Lagerlöfs Torg byggdes 1971 och är ett lokalt centrum i norra delen av Hisings Backa. Det ligger cirka 4 kilometer norr om Göteborgs centrum. Besökarna till torget är främst boende runt omkring Backa men även besökare från Brunnsbo och Kärra. Torgets strategiska position utmed E6 och utbudet av dagligvaror, fackhandel och nischade butiksverksamheter gör att många andra besökare hittar hit.
Fastigheterna på och omkring Selma Lagerlöfs Torg ägs främst av Familjebostäder och GöteborgsLokaler, torgets kommersiella lokaler förvaltas av GöteborgsLokaler.
LÄS MER: