Här kör Västtrafik-bussen passagerare – utan chaufför
Här åker 22 passagerare med Volvobussen utan chaufför. Studien är den första i sitt slag med en tolv meter lång buss.
— Vi måste veta vad de tycker om upplevelsen, om de känner sig trygga och om självkörande bussar är något de skulle kunna tänka sig att använda, säger Joakim Jonsson, projektledare för Autonomous Research Projects på Volvo Bussar.
I samarbete med Chalmers och Västtrafik har Volvo undersökt vad passagerare tycker om att åka med en buss utan förare. Testet genomfördes med 22 passagerare på en speciell bana.
— För att vi i framtiden ska kunna dra nytta av fördelarna med autonoma bussar, är passagerarna acceptans helt avgörande. Vi måste veta vad de tycker om upplevelsen, om de känner sig trygga och om självkörande bussar är något de skulle kunna tänka sig att använda. Vad vi vet har det inte gjorts någon liknande forskning med fullängdsbussar, vilket gör den här studien extra spännande, säger Joakim Jonsson, projektledare för Autonomous Research Projects på Volvo Bussar i ett pressmeddelande.
Självkörande bussen hanterade passerande cyklister och fotgängare
22 personer i olika åldrar valdes ut för att delta i undersökningen. Personerna åker kollektivtrafik dagligen och fick se hur bussen hanterade nio olika trafiksituationer. Det var allt från att plocka upp passagerare på en hållplats till att köra i rondeller. De fick även se hur bussen hanterade situationer som när det kom en passerande cyklist, fotgängare och bil.
Efter rundan svarade deltagarna på en enkät. I början svarade några av deltagarna att det till en början var obehagligt att åka utan chaufför, men att den känslan försvann efter ett tag.
— När deltagarna såg hur bussen reglerade hastighet och agerade i förhållande till andra trafikanter, tyckte de att det var precis som att resa med en vanlig buss, säger Joakim Jonsson i pressmeddelandet.
Passagerarna trodde inte att resandet skulle påverkas
Resultatet från enkäten visade att de flesta deltagare tyckte att resan var en mycket positiv upplevelse och att ”bussen körde tryggt, mjukt och bekvämt” skriver Volvo. Vidare svarade resenärerna att de inte trodde att resandet skulle påverkas ifall vanliga bussar ersattes med självkörande.
— I studien blev det väldigt tydligt att det inte är om bussen körs av en förare eller autonomt som avgör hur resenärer ser på kollektivtrafiken. Det viktigaste är att man kan ta sig från en plats till en annan på ett så smidigt sätt som möjligt, säger Mikael Johansson som forskar på användarens förståelse av självkörande fordon på Chalmers avdelning Design & Human Factors.
Redaktionen
tips@helahisingen.se