Här är Göteborgs nya bro över Göta Älv – länkar samman Kville och Lindholmen med centrum

Nu kan utseendet för Göteborgs nya bro över Göta Älv klubbas. Den kombinerade gång- och cykelbron ska länka samman Lundbystrand med Stenpiren och här är skisserna som visar hur bron är tänkt att se ut.
En designprocess för en ny bro över Göta älv har pågått sedan början av år 2024 då det beslutades vilket av förslagen man skulle gå vidare med. Processen har drivits av Göteborgs stad i ett tätt samarbete mellan arkitekter och ingenjörer. Processen omfattar både brons utseende och teknisk utformning.
Förslaget innehåller huvuddragen av designen för den öppningsbara brodelen och de fasta brodelarna. Den öppningsbara brodelen föreslås ha bumerangformande balkar, som i slutet läge av bron bildar en krona och som i öppet läge av bron vrider upp sig och skapar två portar. De fasta brodelarna har en mjuk form med avfasade kanter samt snedställda bropelare grupperade i par. Designkonceptet omfattas även av fyra olika vistelseytor, två på varje sida om klaffarna.
Stadsbyggnadsförvaltningen föreslår nu att nämnden godkänner designkonceptet på sitt kommande möte i nästa vecka med syfte att säkerställa en politisk förankring av designen före det att projektet går djupare med fortsatta processer och utredningar.
Designkonceptet innefattar huvuddragen av designen för den öppningsbara brodelen och de fasta brodelarna. Den öppningsbara brodelen föreslås ha bumerangformande balkar, som i slutet läge av bron bildar en krona och som i öppet läge av bron vrider upp sig och skapar två portar. De fasta brodelarna har en mjuk form med avfasade kanter samt snedställda bropelare grupperade i par, så kallade duopelare. Designkonceptet omfattas även av fyra olika vistelseytor, två på varje sida om klaffarna.

Från början beslutades att bron skulle kosta 900 miljoner kronor i 2020 års prisnivå men under hösten 2024 gjordes en ny kostnadsbedömning som visade på ett behov av en utökad projektram med 300 miljoner kronor, från 900 miljoner kronor till 1 200 miljoner kronor i 2020 års prisnivå.
I samband med det gjordes även en uppdaterad samhällsekonomisk analys som visar att nyttan att bygga bron
kan överstiga 2 200 miljoner kronor vilket innebär att bron är samhällsekonomiskt lönsam upp till en investeringskostnad om 1 700 miljoner kronor, enligt Göteborgs stad.
Det nu framtagna designkonceptet inryms i projektramen på 1 200 miljoner kronor i 2020 års prisnivå och bedömningen är därmed att det framtagna designkonceptet är ”kostnadseffektivt i både investerings- och driftsskede”.
Möjlighet att uppleva staden från en punkt mitt i älven
Bron skapar enligt Stadsbyggnadsförvaltningen ett sammanhängande gång- och cykelnät över älven och ”bidrar till det hållbara resandet genom att öka attraktiviteten för att resa med cykel och till fots vilket bidrar till målet om klimatavtryck nära noll”. De menar att en god gestaltning bedöms bidra till en hög attraktivitet och ett högt användande av bron. Även om bron genererar utsläpp under själva byggskedet kommer den att bidra till en ekologiskt hållbar stad.
Designkonceptet har fyra olika vistelseytor, två på varje sida om klaffarna, en på den östra och en på den västra sidan om brobanan. På vistelseytorna planeras sittplatser som ska möjliggöra både ”vila och rekreation” samt möjlighet stanna upp och blicka ut över staden och älvrummet. Vistelseytorna ger även en ”möjlighet att uppleva staden från en punkt i mitten av älven som tidigare inte varit tillgänglig”.
Vistelseytorna med dess möjlighet att stanna och vila är av särskild vikt för de som har behov av att stanna och vila då bron har en lutning på upp till 4 procent. Utredning pågår med att se över möjligheten till att skapa än fler platser för vila och ökad tillgänglighet för alla.

I designkonceptet har brobanan en separering mellan gående och cyklister i marknivå, det vill säga utan någon fysisk nivåskiljande barriär så som exempelvis ett räcke eller en balk. Detta ”ger möjlighet att omdisponera ytan i framtiden om resandefördelningen mellan gående och cyklister skulle variera”, menar Stadsbyggnadsförvaltningen.
I designprocessen har olika typer av belysning och räcken diskuteras för att göra bron trygg och inbjudande under hela dygnet. Olika lösningar finns som projektet arbetar vidare med, men som inte ingår i förslaget till designkoncept. Möjligheten till att se igenom räcket, genomsiktlighet, är av stor vikt. Designkonceptet visar ett förslag till räcke, men val av räcke är ett senare arbete inom projektet och ingår inte i själva designkonceptet.
Öppningsbar del med boumerangformade balkar
Den nya brons vikt förklaras av Göteborgs stads tjänstemän med att områdena Lindholmen, Frihamnen, Backaplan, Gullbergsvass, centralenområdet samt södra älvstranden planeras tillsammans växa med omkring 75 000 nya boende och omkring 100 000 nya arbetsplatser. ”I kanten av Lindholmsallén reser sig redan nu Nordens högsta byggnad, Karlatornet, som ett tecken på framtiden och vad som komma skall. Gång- och cykelbron är i sammanhanget en viktig pusselbit för den intensiva stadsutvecklingen i området”, skriver de.

Ute i älven finns den öppningsbara brodelen, vilket framgår av figuren nedan. I enlighet med inriktningsbeslut i stadsbyggnadsnämnden i början av 2024 så utformas den öppningsbara brodelen som en dubbelklaff med överliggande motvikter.
Den öppningsbara brodelen består av bumerangformade balkar i stål, som i slutet läge bildar en krona och som i öppet läge vrider upp sig och skapar två portar, en mot centrala staden och en mot Hisingen. Förslaget till designkoncept ger möjligheten att se igenom brons klaffar till andra sidan bron, när bron är öppen. Öppningen mellan brobanan och klaffen bildar ett fönster som den som befinner sig på bron kan se igenom, vilket skapar
utåtblickande och luftig känsla.

De bumerangformade, bärande stålbalkarna har ett tvärsnitt på cirka 2,6 meter. Tanken är att balkarna smalnar av ut i spannet till mittpunkten av klaffbron så att de blir brons signum och de uppstickande delarna av balkarna fungerar som brons motvikter. Motvikten är formmässigt en referens till Hisingsbron och fasetterna på brobalkarna fångar ljus och linjer i området.
Bro i stål och betong
De fasta brodelarna planeras i samma material som den öppningsbara bron, det vill säga stål. Närmast landningsplatserna, invid land, föreslås bron utformas i betong för att klara stigande vattennivåer på ett bra sätt.
De fasta brodelarna har getts en mjuk form där kanterna är avfasade för att ge bron ett nätt intryck och återge ljus på ett bra sätt. De snedställda bropelarna är grupperade i par, så kallade duopelare. Duopelarna bidrar till det nätta uttrycket av bron, samtidigt som det ger ett stabilt stöd för bron, förklarar kommunen.

Projektet står enligt förvaltningen i ett skede där inriktning för design behöver beslutas för att resterande arbete ska kunna utföras enlig denna inriktning och för att säkerställa en gemensam vision för det kommande arbetet med projektering och produktionsanpassning utifrån de konstruktiva delarna av gång- och cykelbron.
Brodesignen kommer även efter beslutet av designkoncept att bearbetas för att produktionsanpassas och arbete med val av räcke, belysning, färger, material och beläggning fortsätter såväl som optimering av konstruktioner, grundläggning och maskineri.
Stadsbyggnadsnämnden väntas ta upp frågan för beslut på tisdag 25 mars 2025.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: