Här är första planerna för Stena Lines nya terminal på Hisingen – tvingar bort kryssningsfartygen
Nu går planerna på att flytta Stena Lines terminal från centrala Göteborg in i nästa fas. I samband med detta har Göteborgs stads tjänstemän tagit fram en ny detaljplan för området i Arendal på Hisingen dit Stenas färjeterminaler ska flytta. Syftet med detaljplanen är att planlägga för hamnverksamhet och möjliggöra etablering av färjeterminal i Arendal.
Planen för Stena Lines flytt till Hisingen syftar även till att möjliggöra för lager och logistik samt till att möjliggöra för en säker trafiklösning i korsningen Oljevägen/Arendals Allé där såväl järnvägstrafik, personbilstrafik, tunga fordon samt gång- och cykeltrafik ska få plats.
Planområdet är sedan tidigare starkt påverkat av exploatering då container- och Roro-hamnen utgör grannarna till den kommande färjeterminalen i området. Denna plats utgörs i huvudsak av hårdgjorda ytor och bebyggelse för industri och gata, även kaj omfattas.
Cirka 450 meter väster om planområdet ligger Torsviken som är ett Natura 2000-område enligt fågeldirektivet.
Närområdet domineras av storskaliga och ”störande” verksamheter, med inslag av kontor. Området nås i dag via Oljevägen in på Arendals Allé och Arendals Skans. Statlig och kommunal gång & cykelbana och kollektivtrafik finns till området.
Detaljplanen medger utvidgning av hamnverksamhet, lager och logistik och möjliggör både utökning av RoRo- och RoPax-verksamhet. Delar av den byggnad som tidigare var Volvomuseum kommer att byggas om till terminalbyggnad. Två lägre tegelbyggnader kommer högst troligen att rivas till förmån för den nya markanvändningen.
Ett genomförande av planen, med utbyggd färjeterminal för RoPax (av engelskans roll-on/roll-off passenger vessel – roropassagerarfartyg) innebär att kryssningsfartyg inte längre kan lägga till i Arendal.
Färjeterminalen innebär bättre underlag för kollektivtrafik till Arendal
Ett genomförande av planen med RoPax-verksamhet innebär en ökning av trafikmängden på Oljevägen. Ett trafikutformningsförslag med cirkulationsplats, järnvägsspår, cykelvägar och infart till föreslaget terminalområde har tagits fram. Planförslaget och tillhörande trafikutformningsförslag innebär att spåret kommer att gå genom
cirkulationen.
Tågpassage påverkar på framkomligheten på vägnätet men risk för en sammanfallande färjetömning och tågpassage bedöms ske förhållandevis sällan, skriver tjänstemännen i planhandlingarna.
Med färjeterminal anses det att man ökar tillgängligheten till området. ”Fler kommer att känna till området
med den besöksintensiva verksamhet som färjeterminal innebär vilket kommer göra området till en entré till Göteborg och medföra ett behov av orienterbarhet samt av miljöer utformade för människor. Med färjeterminal blir det även bättre underlag för kollektivtrafiken i Arendal”, skriver tjänstemännen.
Gällande parkering avser Stena Line och Göteborgs hamn lösa parkeringsbehovet inom sitt område. Marken kommer till stor del att vara hårdgjord inom planområdet och dagvattenlösningar har föreslagits för rening. Det är möjligt för räddningstjänsten att köra via planerad in och utfart i terminalen och därmed undvika översvämningen på Arendals Allé.
Olika allmänna intressen står mot varandra främst genom att hamn och kommunikation står mot natur, hälsa och säkerhet. De stora allmänna intressena hamn och kommunikation bedöms väga tyngre än andra ingående allmänna och enskilda intressen eftersom dessa är utpekade i översiktsplanen. Samtidigt bedöms att ingreppen i området inte kommer att påverka naturmiljö, miljömål, vattenkvalité, luftkvalité dramatiskt och att hänsyn tas till hälsa och säkerhet.
Planområdet omfattar cirka 12 hektar och ägs till största delen av Göteborgs hamn AB. Gatorna Arendals Allé samt Arendals skans ägs av Platzer AB och Oljevägen ägs av Göteborgs Stad. Även Cf Arendal 17 Ab har en fastighet inom planområdet (Arendal 1:17).
Parallellt med framtagande av denna detaljplan pågår en ändring av detaljplan, ”Detaljplan för hamnutvidgning vid lilla Aspholmen samt utbyggnad av konferenscenter inom stadsdelen Arendal i Göteborg”, i direkt angränsning till planområdet. Det området är beläget sydost om terminalbyggnaden, på nyligen utfylld mark avsedd för hamnverksamhet och planändringen syftar till att tillåta högre byggnadshöjd inom del av området. Båda ovanstående detaljplaner ingår i ett projektområde för att flytta färjeterminalen för utlandsresor
Områdets historik: Från skärgårdslandskap till sommarhus
Efter istiden var området ett skärgårdslandskap. Vid Arendal mynnade det som i dag kallas Bronsålderssundet, ett havssund över västra Hisingen. Mängder av rösen, boplatser och andra fynd vittnar om tidig mänsklig aktivitet. Arendal och Syrhåla ingick i de delar av Hisingen som blev svenskt redan under medeltiden, skriver Göteborgs stad i handlingarna.
Området var länge en omstridd och strategiskt viktig gränstrakt och drabbades av krig flera gånger under 1600- och
1700-talen. Aspholmarna utanför Arendal var tillsammans med Nya Älvsborgs fästning en viktig försvarslinje i inloppet till Göteborg. Vid Arendal anlades också en svensk försvarsställning, ”Arendals skans” för att stödja denna försvarslinje.
Under 1800- och 1900-talen uppstod sommarnöjen och havsbad. Vid Torslandaviken/ Torsviken fanns från 1920-talet Göteborgs första flygplats. Ännu vid mitten av 1900-talet präglades Arendalsområdet av jordbruk, sommarstugor, småbåtshamn och småskaliga verksamheter kopplade till detta.
Arendal ligger inom Hisingens industri- och hamnområde. Här finns stora industrier som Volvo och raffinaderierna samt Nordens största logistikcentrum med Göteborgs Hamn. Cirka 30 000 personer har sin arbetsplats här. Endast ett åttiotal personer har sin bostad i området.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: