Garaget på Hisingen bygger lyxbilar till miljardärer: ”Förhandsbeställningar på cirka 100 miljoner kronor”
I ett ”garage” på Ringön byggs nu specialdesignade bilar för playboys och miljardärer – som köper lyxbilar som investeringar. Första prototypen är under byggnation men bolaget visar inte gärna bilder på den på grund av sekretess.
— Vi har förhandsbeställningar på cirka 100 miljoner kronor i dagsläget och söker därmed externt kapital för att kunna rampa upp produktionen, säger Johnas Tigrä, VD på Carrozzeria Vinces.
Det är både en lite undanskymd och delvis hemlig verksamhet i en industrilokal på Hisingen som nu vill visa upp sina specialkompetenser för omvärlden. Carrozzeria Vinces har ritat samt bygger hela bilen och samarbetspartnern Mattr Collective AB på Ringögatan 23 ritar och bygger hela den elektriska drivlinan, samt batterier och laddare till bilen.
— Vi bygger bara på beställning och första bilen är under byggnation just nu, berättar Johnas Tigrä.
I vintras fick bolaget internationell uppmärksamhet för sin affärsmodell och har fått en del stora investeringar som möjliggjort satsningen. Carozzeria Vinces vann då priset ”Best Alternative Asset Business Model” av juryn vid Alternative Asset Club i Dubai.
Tanken är att bygga ”vagnar” som är så exklusiva att de betraktas mer som en investering än ett bilköp.
— Man placerar sitt kapital i formen av en bil, istället för att köpa guld, konst & skulpturer. Vi har två typer av intressenter, miljardärer samt investerare som köper fordonet som en investering, säger Tigrä.
Bolaget söker nu externt kapital – för att kunna ”rampa upp” produktionen
Lyxbilsamarbetet med bas på centrala Hisingen erbjuder sina kunder, eller potentiella kunder, tre olika modeller:
* Fuori E motion – ”en elbil, elegant & sofistikerad som har en specialbyggd drivlina av Mattr Collective på Ringön”.
* Fuorilegge (Outlaw) – ”en komplett vansinnig bil som har väldigt mycket teknik och hästkrafter, här krävs att man vet vad man gör…”
* Sporter – en balans mellan prestanda och körbarhet. ”Fungerar lika bra på banan som att bara fin åka med”.
Med förhandsbeställningar på cirka 100 miljoner kronor behöver bolaget nu ta in externt kapital för att kunna ”rampa upp” produktionen. Biltypen de producerar kallas ”Art in Motion”, alltså ”konst i rörelse” på engelska. Detta är bilar som är högteknologiska inuti men har ett handarbetat och ofta klassiskt utseende till det yttre.
— Varje fordon tar över 2000 timmar att bygga och byggs bara på beställning till välbeställda kunder. Objekten jag bygger ses som investeringar av köparna då de ses som en tillgång och inte en kostnad, detta gör det intressant för investerare och samlare att köpa, i vissa fall använda och senare sälja till ett ännu högre pris så som konst, skulpturer, klockor, säger Johnas Tigrä.
”Vi kan lägga tid på det konstnärliga i processen själva handarbetet”
Det finns ett helt eget index som följer kursutvecklingen av den här typen av bilobjekt, både gamla bilar som nybyggda bilar med ”historisk” look. Johnas Tigrä har tillsammans med Mattr Collective jobbat fram en vad de kallar ”helt unik one off a kind-lösning” för Carrozzeria Vinces elektriska modell Fuori E Motion.
— Det unika är att den tekniska utvecklingen har tagit oss så långt att man nu kan starta ”små fabriker”, genom att kunna simulera innan man bygger samt producera i små kvantiteter och därmed operera på nischmarknader som jag gör, säger han.
Genom detta tillvägagångssätt får man en unik produkt som är beräknad, konstruerad, simulerad samt tillverkad med ”smarta metoder”, som metallisk 3D-printing.
— Detta gör att vi kan lägga tid på det konstnärliga i processen själva handarbetet i karossering och detaljer som är smidda för hand. Detta skapar då en ”fusion” mellan nytt och gammalt och kan inte reproduceras i en ” bil fabrik ”, eftersom det varit riktiga hantverkare / konstnärer inblandade i byggnationen. Det är detta som blir slutprodukten ”Art in Motion” och det är detta som bygger fordonets samlarvärde.
Pågår en kapprustning i branschen
Carrozzeria Vinces samarbetet alltså med Mattr Collective AB inom området batteri, elektronik, laddningssystem och växelriktare. Partnerskapet går i grunden ut på att få mer dragkraft i respektive bolags strävan efter elektrifiering av den udda marknaden av ”investment grade automotive”.
Det pågår en kapprustning i branschen om att den här typen av bilar ska finnas med robusta elektriska drivsystem. Här handlar det om att utveckla och bygga något som är högeffektivt, men som samtidigt balanserar teknik, kvalitet och kostnad.
— Förutom en grundlig kunskap och pionjäranda har de visat Carrozzeria Vinces stort engagemang för att gå bortom det uppenbara, säger Johnas Tigrä om Mattr Collective på Ringön.
Att försöka skapa fullt integrerade elektriska drivsystem, ofta kallade e-drives, är ett multidisciplinärt område och kräver därmed mycket skickliga ingenjörer inom områdena kraft, elektronik, mekanisk. Elektriska drivsystem innehåller motorn, transmissionen, kraftelektroniken och kontrollerna i ett integrerat paket.
— Kundanpassning är nyckeln till framgång, säger Johnas Tigrä som grundat Carrozzeria Vinces.
Markus Hankins
markus@helahisingen.se
Fakta: Juryns motivering för ”Best Alternative Asset Business Model”
I November 2022 belönades Carrozzeria Vinces med pris för ”Best Alternative Asset Business Model” av juryn på Alternative Asset Club i Dubai. Så här löd motiveringen:
”The award underlines Carrozzeria Vinces’ innovative business model, which combines engineering and craftsmanship into a tangible piece of Art. Its commitment to the long-term preservation of capital and also its efforts to develop a strong brand that underpins its values, by low volume and highly detailed engineered artistry, in the form of ‘Art in Motion’.”
Läs mer om de inblandade bolagen här:
Carozzeria Vinces: https://www.vincescar.com/ och https://www.instagram.com/carrozzeriavinces/
Mattr Collective: https://mattr.se/ och https://www.instagram.com/mattr_collective/