Gångbron mellan Kville och Frihamnen rustas inte upp – i väntan på att en ny bro kanske ska byggas

Hisingens nya spårväg ska gå där ena sidan av Ludvig Tingströms gångbro över Lundbyleden stod. Därför förlängdes den med en ny del på Frihamnssidan, men den gamla delen av bron ska däremot inte renoveras.
— Är osäkert hur länge bron kommer att behöva vara kvar, vilket beror på kommande utbyggnad av Frihamnen där den på sikt planeras att ersättas med ny gång- och cykelbro, säger Mikael Andersson, projektledare för spårväg och citybuss Frihamnen-Lindholmen.

I samband med att spårvägen längs norra älvstranden byggs har Göteborgs stad byggt ut Ludvig Tingströms gångbro, den som går över Lundbyleden och kopplar ihop Kvillestan med Frihamnen. Bron har förlängts med en ny del på Frihamnssidan. Där ska spårvägen köra under bron från och med nästa vinter när spårvagnar börjar trafikera området.

Men den övrig bron som har ett gäng decennier på nacken har inte rustats upp alls. Det innebär att bron nu är gammal och vinglig på ena sidan (från Kville över Lundbyleden) men ny och stabil på andra sidan (över gamla Lundby Hamngata och spårvagnsspåren, på Frihamnssidan).

Varför renoverades då inte hela den här bron i samband med detta? Vi ställde frågan till Mikael Andersson, projektledare på Stora projekt på Göteborgs stads Exploateringsförvaltningen. Han är den som är kommunens ansvarig på ”spårväg och citybuss Frihamnen-Lindholmen”-projektet och svarade med förklaringar i ett mejl:

— Är osäkert hur länge bron kommer att behöva vara kvar, vilket beror på kommande utbyggnad av Frihamnen där den på sikt planeras att ersättas med ny gång- och cykelbro. Brons skick bedöms klara kvarvarande livslängd tills då den blir utbytt. Bron kontrolleras och inspekteras likt övriga broar med jämna intervall för att verifiera detta. Att renovera hela bron är därför inte nödvändig eller ekonomiskt försvarbart, säger han.

Kvillesidan av bron över Lundbyleden ska inte rustas upp. Det blir för dyrt, anser Göteborgs stad.

Bron som länkar ihop Kvillegatan/Rörstrandsgatan i Kvillestan – över Lundbyleden – med Lundby hamngata i höjd med Kvillebäckens utlopp till hamnen vid Kvillepiren är byggd under en tid då komfortkraven hos GC-broar var lite lägre. Därför kan bron upplevas svajig under belastning, men kommunen menar på att bron inspekteras regelbundet enligt Trafikverkets reglemente och att de även har låtit brokonstruktörer kika på bron.

”Kan kännas obehagligt men har inget med brons bärighet eller skick att göra”

Stadsmiljöförvaltningen ”äger” frågan om brons skick och menar på att det inte är konstigt att den äldre delen av bron ”svajar” och upplevs av många som att den är i behov av renovering:
— Bron är i fullgott skick och säker att vistas på. Att den vajar är inget konstigt då brons pelare är relativt höga vilket ger att bron kan böja ut ganska mycket vid belastning. Förstår att detta kan kännas obehagligt men har inget med brons bärighet eller skick att göra. På den tiden då den här bron konstruerades fanns inga krav på komfort och därmed hur mycket bron får röra på sig när man går på den, säger Mikael Andersson.

Har någon slags utvärdering av brons skick gjorts i samband med att den fick en ny del som ska sträcka sig över spårvägsspåren? 
— Ja, vilket gett resultatet att inte göra något med övriga delar av bron.

Mellan plattorna man går på finns glapp så att man ser ner på trafiken som kör under bron. ”Är inte ovanligt vid den här typen av broar”, säger Mikael Andersson hos Göteborgs stad.

Är staden medveten om att ett flertal av plattforna som man går på uppe på bron ha glipor mellan sig så att man bokstavligen kan se ner på trafiken under dem..? 
— Är inte ovanligt vid den här typen av broar med mindre glipor mellan farbaneplåtarna, svarar Mikael Andersson.

Därmed får Kvillebor och andra som rör sig i området finna sig i att det är lite ”svajjigt” på Ludvig Tingströms gångbro ett bra tag till. Hur länge återstår att se.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

Lämna ett svar