Elin Lindeberg: Vi testade 12 företag – hur lätt är det att få kontakt?

Under pandemin har antalet personer som kontaktar konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad ökat. Ofta handlar ärendena om att konsumenter inte får tag på företaget de handlat av, eller inte hittat några kontaktuppgifter. Med anledning av detta har Konsument Göteborg undersökt hur lätt eller svårt det är att komma i kontakt med tolv olika företag. Detta och vad du bör tänka på innan du handlar av ett företag kommer konsumentrådgivaren Elin Lindeberg förklara i veckans artikel.

Under pandemin har många konsumenter fått sina flyg, paketresor eller evenemang inställda. En del har fått vänta långa perioder för att bli återbetalda medan det för andra har gått ganska enkelt. Till vår rådgivning har vi däremot märkt en ökning bland de konsumenter som helt enkelt inte kommer i kontakt med företaget. Det kan vara att företaget inte har några kontaktuppgifter eller att företag inte svarar. Med anledning av detta valde vi därför att undersöka hur lätt eller svårt det är att komma i kontakt med tolv olika företag. Resultatet av undersökningen blev:

·        Företagen som ingick i undersökningen hade mellan ett och fyra olika kontaktsätt tillgängligt för konsumenter.

·        Alla företag i undersökningen utom ett gick att kontakta via telefon.

·        Nio av de tolv företagen i undersökningen hade ingen mejl-funktion. De övriga tre hade speciella villkor för att konsumenter ska kunna mejla dem, till exempel krav på att man som konsument var inloggad på företagets hemsida för att kunna skicka mejl.

·        Flera av företagen i undersökningen var svåra att kontakta om man inte redan var kund eller loggade in med bank-ID och det var endast möjligt att skicka fysiska brev till tre av de tolv företagen.

·        Undersökningen visade även att det var svårt att få kontakt med företagen om man inte hade dator, smartphone eller bank-ID.

Krav på information innan avtal ingås

När du som konsument handlar på distans har du skydd i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ett köp som görs på internet, via telefonförsäljning, via hemförsäljning eller utanför företagets fasta affärslokal, ses som ett köp gjort på distans. Lagen ställer krav på den information som företaget ska ge till dig innan avtal ingås. Bland annat ska du få följande information:

·        Företagets namn

·        Företagets organisationsnummer

·        Telefonnummer till företaget

·        Adressen till företaget

·        E-postadress till företaget

Det är vanligt att företag gömmer sina kontaktuppgifter eller rentav inte visar sina sätt att komma i kontakt med dem. Vanligtvis göms den här informationen i villkoren. Ett råd är därför att alltid gå in i villkoren och söka på den här informationen innan du köper något på distans!

Hur vet du om ett företag är seriöst?

Idag finns det en hel uppsjö av hemsidor att handla från. Utländska företag som utger sig att vara svenska eller företag som inte har några kontaktuppgifter är vanliga ärenden som kommer till oss. Men vad kan då du göra för att ta reda på om ett nätföretag är seriöst eller ej? Här kommer Konsument Göteborgs bästa tips:

·        Googla och läsa recensioner från andra konsumenter.

·        Kolla upp vilket land företaget finns i. Det är vanligt att företag skriver på svenska men finns i något helt annat land. I ett sådant fall gäller svensk lagstiftning men det kan bli väldigt svårt att få företaget att följa den.

·        Ta reda på vilka kontaktuppgifter företaget har. Kan du enkelt hitta mejladress eller telefonnummer? Svarar företaget om du testar kontakta dem?

·        Välj aktivt betalsätt. Att välja faktura är oftast det säkraste betalningsalternativet. Då har du möjlighet att först få hem varan innan du betalar. Men glöm inte att betala den!

·        Kolla upp hur du ångrar dig innan köp. Ta reda på om du behöver betala returfrakten om du vill skicka tillbaka varan.

·        Läs villkoren! Kanske en av de viktigaste punkterna att göra innan du köper från ett företag. I villkoren ska det framgå vilket land företaget finns i, kontaktuppgifter, leverans samt hur du ångrar ditt köp.

Kom ihåg! Bor du i Göteborg kan du alltid prata med en konsumentrådgivare om vilka rättigheter som gäller i just ditt fall. Måndag klockan 13:00-15:00 och tisdag-torsdag klockan 09:00-12:00.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se

LÄS MER: