Djurens Rätt i aktion mot Lidl på Hisingen – protesterade mot så kallade ”turbokycklingar”

Utanför Lidl på Ångpannegatan vid korsningen Björlandavägen-Gustaf Dalénsgatan på centrala Hisingen möttes kunder av en stor manifestation i veckan. En jättekyckling och demonstranter med ansiktsmasker föreställande företagets VD protesterade mot så kallade ”turbokycklingar”.
— Försäljningen av turbokycklingar strider mot Lidls påstådda höga ambitioner inom hållbarhet, säger Tina Hogevik, andra vice ordförande för Djurens Rätt.
Kycklingen är Sveriges vanligaste fågel och årligen föds runt 112 miljoner kycklingar upp avsedda för slakt. Det rör sig om en väldigt intensiv djurhållning, där den genomsnittliga beståndet består av 100 000 ”individer” och där det utrymme som kycklingarna har att växa på ofta är mindre än ett A4-papper per kyckling.
Under sina 35 dagar i livet växer de flesta av dessa kycklingar från omkring 40 gram till 2 kilo.
Denna otroligt snabba tillväxt innebär enligt kritiker stor risk för bensmärta och rörelsestörning. Något som gör att denna typ av uppfödning kritiserats för att vara ett systematiskt djurplågeri. Turbokycklingarna har en dödlighet som beräknas till 3–4 procent vilket kallas svinn, men innebär omkrign 3 miljoner döda kycklingar per år.
Enligt Djurens Rätt har Lidl i Tyskland nyligen tagit steg för att förbättra kycklingarnas välfärd och följer därmed efter Lidl i Frankrike och Belgien. Det medan Lidl i Sverige fortsätter att blunda för problemet. Organisationen kräver att Lidl och beslutsfattare på företaget tar sitt ansvar och säger nej till ”turbokycklingar” – kycklingar som avlas för att växa onaturligt snabbt och når så kallad slaktvikt på bara 35 dagar.

Över 32 500 personer har hittills skrivit under en namninsamling där de uppmanat Lidl att ta mer ansvar för djuren. Lidl är en av Europas ledande livsmedelskedjor med butiker i totalt 30 länder, varav mer än 200 butiker i Sverige.
Demonstrerade utanför Lidl på Hisingen
I helgen gick Djurens Rätt ut på gatorna i Göteborg för att uppmana Lidl och Lidls Sverigechef Jakob Josefsson att sluta sälja turbokycklingar. Uppslutningen var stor menar organisationen själva, med omkring 150 deltagare som ”stod upp för de som inte har en egen röst”. Tina Hogevik, andra vice ordförande för Djurens Rätt, säger:
− Vi var på plats i Göteborg för att protestera mot att Lidl Sverige fortfarande säljer turbokycklingar i sina butiker, och för att informera förbipasserade om kycklingarnas situation. Det är tydligt att konsumenter tycker att försäljningen av turbokycklingar strider mot Lidls påstådda höga ambitioner inom hållbarhet.

Måndagen den 17 februari arrangerade Djurens Rätt även en demonstration vid Lidl vid Ångpannegatan på centrala Hisingen där de menade att man stod upp ”för de som inte har någon egen röst och visar att djurens välfärd inte längre kan ignoreras”.
– Det är hög tid för Lidl att lyssna och ta sitt ansvar. Vi uppmanar Lidl och Jakob Josefsson att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd, säger Tina Hogevik.
I centrum av manifestationen stod en kyckling i människostorlek och Djurens Rätt ville uppmärksamma Lidls kunder på att ”trots en stark opinion, fortsätter Lidl att blunda för kycklingarnas lidande”.

– Anledningen till att vi vänder oss till just Lidl är att de är en europeisk dagligvarujätte med verksamhet i 30 länder och cirka 12 800 butiker. Lidl Sverige expanderar i snabb takt, och därför är det viktigt att vi agerar och påverkar dem nu. En policy för bättre djurvälfärd behöver finnas på plats innan de växer ännu mer och det påverkar ännu fler kycklingar, säger Cissi Krantz, kampanjkoordinator hos Djurens Rätt och fortsätter:
– Vi har arrangerat protester utanför Lidls butik på Hisingen förr. Senast var i mars förra året och även den gången var uppslutningen väldigt bra. Varje gång vi står utanför en butik så går vi in och pratar med butikschef eller ansvarig på plats, ger dem information om vår protest, vem de kan kontakta vid frågor och visar dem materialet som vi har med oss, eftersom det i slutändan är en dialog som vi är ute efter. Men medan många kunder och förbipasserande gärna vill prata med oss, visar Lidl fortsatt ett svagt intresse för dialog.
Lidl avfärdar kritiken: ”Har inte infört något plötsligt stopp”
Men nyligen avfärdade Lidl Sverige uppgifterna om att kedjan satt totalstopp för så kallad ”turbokyckling” i Tyskland – samt ifrågasatte kritiken mot kedjan i Sverige. Till Nu.se sa bolagets hållbarhetschef Anneli Bylund då:
− Lidl Tyskland har inte infört något plötsligt stopp av en särskild ras. Planen för Lidl i Tyskland är att över de närmaste åren successivt kunna erbjuda mer kyckling av långsamväxande raser. Det kräver en omställning i alla led, och från våra kollegor i Tyskland vet vi att livsmedelsbranschen där arbetar tillsammans i frågan. Där finns även en nationell fond som stödjer omställningen.
Anneli Bylund menade även att samma kött säljs i andra butikskedjor runt om i landet.
− I Lidls färska fasta sortiment har vi endast svensk kyckling märkt med Svensk Fågel. Den omfattas både av Svensk Fågels djuromsorgsprogram, och svensk djurskyddslagstiftning. Det är samma sorts svenska kyckling som säljs i alla dagligvarukedjor i Sverige, säger hon.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: