Delar av Hisingsbron måste rivas – ”Vår konstruktör har levererat något som är felaktigt”
Delar av den nya Hisingsbron måste rivas och byggas om – bara ett halvår efter att den blev klar. Enligt Göteborgs-Posten handlar det om att tre trapptorn behöver gjutas om.
— Vi har sprickor i konstruktionen. Det finns konstruktionsfel som vi behöver åtgärda, säger Mikael Nummedal, projektchef för Hisingsbron på Trafikkontoret, till Hela Hisingen.
Sedan öppningen av nya Hisingsbron har flera allvarliga fel upptäckts. Först var det bucklor och svetsfel i bron, som innebar att det fanns svetsar som inte var med på trafikkontorets ursprungliga ritningar. Dessutom har lyftspannet fastnat flera gånger sedan invigningen, vilket skapat långa köer för trafikanter.
Nu har sprickor upptäckts i trapptornen på bron, vilket Göteborgs-Posten var först att rapportera om. Efter att man upptäckte sprickorna har de växt och förstorats.
— Vi tillsatte en utredning för att ta reda på varför vi har sprickor i konstruktionen. Då visade det sig att det finns ett konstruktionsfel som gör att vi måste förstärka trapptornet för att kunna använda dem, säger Mikael Nummedal, projektchef för Hisingsbron på Trafikkontoret, till Hela Hisingen.
LÄS MER: Allvarliga fel på Hisingsbron
Måste riva och gjuta ny betong
Nu ska alltså delar av betongen i trapptornen rivas. Därefter ska man komplettera armeringen och gjuta ny betong där man tagit bort den gamla. Arbetet ska göras i tre av fyra trapptorn.
Kan det bli så att man behöver riva även delar av det fjärde?
— Det vill jag inte spekulera i. Det pågår ett projekteringsarbete just nu med att ta fram förstärkningsåtgärder och det senaste budet är att tre av fyra trapptorn behöver förstärkas.
Påverkar det här någonting för trafikanter?
— Nej, det bedömer vi att det inte ska göra, för de här trapporna landar nere i det som är ett arbetsområde i dag. Ett av trapptornen skulle vi kunna ha öppnat tidigare om vi inte hade behövt göra det här, det som är närmst Läppstiftet. Men generellt innebär det en ganska liten förändring.
Vad anser ni på Trafikkontoret om att det är ytterligare fel på bron?
— Med det här med trapptornet så är vår bedömning att det är ett konstruktionsfel. Vår konstruktör har levererat en handling till oss som är felaktig. Vi har byggt en konstruktion som inte uppfyller de krav vi har på den.
Vad ska ni göra åt det?
— I första hand handlar det om att åtgärda felet. Sedan kommer vi begära ersättning för de kostnader vi har för att åtgärda.
Nu efter att ni upptäckt det här, kan det finnas andra konstruktionsfel?
— Det kan inte jag utesluta. Har vi hittat ett här så kan det finnas någon annanstans. Men vi har inget som indikerar det, förutom lyftspannet och bucklorna då.
LÄS MER: Hisingsbron fastnade igen – för femte gången
”Goda förhoppningar” om att problemet med lyftspannet är löst
Det handlar om de tidigare svetsfelen och bucklorna som upptäcktes på Hisingsbron när den öppnade för trafik den 9 maj. Svetsfelen är åtgärdade men inte bucklorna. Dessutom har det varit problem med lyftspannet, som fastnat flera gånger.
— Vi gjorde en ny åtgärd i slutet av oktober för att försöka lösa problemet med lyftspannet. Sedan dess har vi inte haft några störningar i öppningsfunktionen. Så vi har goda förhoppningar om att vi har löst det, säger Mikael Nummedal.
Tanken är att rivningen och förstärkningen av trapptornet ska göras klarat under vintern och våren, men det är oklart när arbetet kan inledas. Hur mycket det kommer kosta eller vem som ska stå för kostnaden är inte heller färdigställt.
Hela Hisingen söker Skanska som byggt bron.
LÄS MER: Oväntade missen i bygget av Hisingsbron
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER:
LÄS MER: