Chockbeskedet: Stans näst populäraste färjehållplats dras in under hela vintern: ”Underhållsarbete”

Brukar du resa med Älvsnabben mellan Majorna och Eriksberg? Då är det hög tid att spana in alternativa resvägar under vintern som kommer. Göteborgs näst flitigast använda färjerutt ställs nämligen in fram till och med mars – på grund av underhållsarbete.
— Vi har förståelse för att det här får stor påverkan för våra resenärer och ber dem ha tålamod under tiden det nödvändiga underhållsarbetet utförs, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör hos Västtrafik.

På torsdagen möttes resenärer vid Kippans färjeläge mot Eriksberg av en skylt som gav dem ett chockbesked: Färjeläget försvinner under fem månader med start från vecka 44, som börjar med måndag 28 oktober. Detta på grund av ”underhållsarbete av färjeläget”.

Trafiken.nu informerar om förändringen:

”Välj övrig kollektivtrafik från Klippan eller Vagnhallen Majorna
Kollektivtrafik · Sök din resa i appen To Go eller Reseplaneraren. Hållplatsen Klippans Färjeläge, läge A är indragen. Detta gäller från 28 oktober 2024 klockan 04:00 till 31 mars 2025 klockan 04:00. Orsaken är underhållsarbete.”

Det innebär att inga färjor ska gå mellan Majorna och Eriksberg under hela den kommande vintern. Därmed måste resenärer antingen åka via Sannegården-Lindholmen-Stenpiren för att komma över till fastlandssidan, alternativt åka/köra över Älvsborgsbron med buss eller bil.

— Ja tyvärr innebär arbetet som utförs på Klippan att Stenpiren är det närmaste alternativet om man vill resa med färja. Vi har förståelse för att det här får stor påverkan för våra resenärer och ber dem ha tålamod under tiden det nödvändiga underhållsarbetet utförs, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör hos Västtrafik.

Vilka resvägar föreslår ni för de som brukar åka den här sträckan med färja?
— Det beror lite på vilken sträcka man vanligtvis reser. Om man vill resa med färja så är närmaste alternativet Stenpiren. Den buss-eller spårvagnstrafik som går närmast Klippans färjeläge är vid Kungssten och Vagnhallen Majorna. Vi hänvisar resenärer till dessa knutpunkter. Enklast är att söka sin resa i vår app Västtrafik To Go eller via vår hemsida, säger Henrik Kjellberg.

Detta innebär att den näst vanligaste resan med Västtrafiks färjor i Göteborgs inre hamn stängs ner i vinter. Västtrafiks Resvaneundersökning konstaterade nämligen i fjol att oavsett resenärsgrupp är det vanligast att resa mellan Stenpiren-Eriksberg, följt av just resan Klippan–Eriksberg.

När Västtrafik senast undersökte vilja färjesträckor som är mest populära kom Eriksberg-Majorna (och vice versa) tvåa på den listan. Enbart Eriksberg-Stenpiren är vanligare som svar. Foto: VÄSTTRAFIK

Totalt sett reser fler från Lindholmen, men utspritt över många fler destinationer åt bägge håll i älven/hamnen.

Dagens trafik över älven i Göteborgs inre hamn angör följande bryggor.

  • Stenpiren
  • Lindholmspiren
  • Lunbystrand/Pumpgatan
  • Lilla Bommens Hamn (Planeras att slopas framöver)
  • Slottsberget (Försvinner inom kort, se mer här)
  • Eriksbergs Färjeläge
  • Klippans Färjeläge

Västtrafik och Trafikkontoret reglerar underhåll i ”hamnavtal”

Drift och underhåll av stans färjelägen sköts av Trafikkontoret och regleras via ett så kallat ”hamnavtal” som upprättats mellan Västra Götalandsregionens kollektivtrafikbolag Västtrafik och Göteborgs stads Trafikkontoret. I hamnavtalet framgår det att Trafikkontoret ansvarar för upphandling av drift och underhållsarbete av de bryggor som ägs av Trafikkontoret.

Parterna ska ”i samråd besluta om investeringar och reinvesteringar i anläggningar”. Trafikkontoret upphandlar,
administrerar och finansierar beslutade investeringar medan investeringens kapitalkostnad debiteras därefter till Västtrafik utifrån den andel som bedöms härröra till kollektivtrafiken.

— Det är Göteborgs stad som utför ett underhållsarbete på Klippans färjeläge, vilket gör att hållplatsen dras in. Arbetet pågår i fem månader, till den 28 mars, säger Henrik Kjellberg hos Västtrafik.

Skylten som informerar om förändringen står vid Klippans hållplatsläge i Majorna. Foto: LÄSARBILD

Varför blev det ingen tillfällig hållplats någon annanstans i Majorna?
— Vi och staden försökte hitta en annan plats i närheten men de ytor som finns runt omkring är i för dåligt skick. Vi behöver kunna garantera en säker på- och avstigning. Det gick tyvärr inte heller att förankra en tillfällig flytbrygga vid platsen, säger Henrik Kjellberg.

Västtrafiks undersökning av resenärerna och färjeresandet visar att den vanligaste typen av passagerare på färjelinje 285 (Älvsnabben) som trafikerar sträckan mellan Klippan/Majorna och Eriksberg/Hisingen är fotgängare – som går från startpunkt A på endera sidan älven, använder färjan för att ta sig över och går vidare till slutmål B på andra sidan älven.

Den näst vanligaste resenären på linjen är en så kallar ”kollektivtrafikresenär” som byter före eller efter sin resa med färjan. Dessa uppgår till 32 procent av resenärerna på linjen som trafikerar från Klippan i väster via Norra Älvstranden på Hisingen till Stenpiren och Lilla Bommen i öster.

Åtta procent av resenärerna är cyklister – ett fordon som man inte får ta med sig på buss eller spårvagn. En orsak till att välja Älvsnabben med cykel när man rör sig i nord-sydlig eller syd-nordlig riktning är ju att det är rätt så krävande att cykla upp över Älvsborgsbron. Dessa cyklister får nu tänka om kring andra vägar att ta sig över älven – eller leva med att de får trampa upp på stans högsta bro…

Har du sett att en förändring i kollektivtrafiken är på g där du bor?
Tipsa oss: tips@helahisingen.se – bra tips belönas!

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

Lämna ett svar