Bygget av Hisingens nya mot påbörjas: Nu stängs avfarten från leden till Backaplan – permanent

Nu börjar förberedelserna till ett av Hisingens största infrastrukturprojekt under kommande decennium: Kvillemotet. Det nya stora motet mellan Backaplan och Brunnsbo omgärdas dessutom av stora byggprojekt åt alla håll. Starten på det hela blev att avfarten från Lundbyleden mot Backaplan stängdes helt för trafik från och med den 1 april 2025.
Nej, det är inget sent aprilskämt, trots datumet. Trafiken som inte längre kan ta avfarten ”Backaplan Norr” hänvisas nu till Leråkersmotet eller Brunnsbomotet. Backaplan Norr (Östra Magårdsvägen) är den som ligger mellan Brunnsbomotet och Leråkersmotet, vid Biltema. Biltrafiken hänvisas från och med 1 april 2025 istället till någon av de närliggande trafikplatserna och det kan innebära längre restider, beroende på vart du ska.
Avstängningen gäller tills vidare och görs på grund av förberedande arbeten inför byggnationen av det nya Kvillemotet, som HelaHisingen tidigare rapporterat om. Kvillemotet ska på sikt ersätta Brunnsbomotet och avlasta trafiken kring Hjalmar Brantingsleden och Gustav Dahlénsgatan, gator som nu är hårt belastade – särskilt i rusningstid – av genomfartstrafik på väg till och från Björlandavägen, Tuve, Kärra med flera område.
Detta är del av en större förändring av trafikplatserna längs Lundbyleden, där satsningen kring nya Kvillemotet blir enorm – inte bara i form av det nya trafikmotet som statliga Trafikverket bygger i samarbete med Göteborgs stad, utan även för att det ska byggas en ny pendeltågsstation i området (strax över den röda pilen i nedan bild), det ska byggas bostadskvarter i hela området kring Backaplan och Brunnsbo, dagens Brunnsbotorget ska flyttas närmare den kommande tågstationen och ja i princip allt som går att byggas om i detta område kommer att byggas om.

Förberedelserna som inleds nu ska mynna ut i nya Kvillemotet vilken utformas som en trumpetkorsning (se nedan). Det medför att trafikströmmarna ska ansluta och avgrenas till och från Lundbyleden utan att behöva korsa varandra. Bron över Lundbyleden utformas med två körfält från Kvilleleden, som övergår till ett körfält för påfart österut på Lundbyleden – via en trumpetutformning.
På bron ska det även bli ett körfält för ”motriktad trafik”, alltså norrut mot Kvilleleden från Frihamnen och Brantingsmotet-hållet. Trafik från Tingstadstunneln och Ringömotet i västlig riktning kör via vänsteravfart på en rampbro med anslutning till Kvilleleden. Trafik från Marieholmstunneln och E6 norrifrån kör via högeravfart och ansluter till Kvilleleden eller det senare Leråkersmotet via en parallellramp, enligt Trafikverkets planering.

Även Kungälvsleden (E6), som ligger i höjd med Brunnsbo, kommer att stängas och rivas och marken återställas efter att bygget är klart. I samband med att en ny bro för Bohusbanan anläggs på platsen kommer all trafik från Lundbyleden att ledas under denna. Detta menar Trafikverket ska skapa förutsättningar för längre vävningssträckor och därmed innebär en effektivare trafiklösning.
Räkna med förseningar – i dubbel bemärkelse
Lundbyleden har i dagsläget ett antal trafikledningssystem men inget som är sammanhängande. Systemet klarar därför inte av att hantera trafiken under större störningar. I samband med ombyggnaden kommer Lundbyleden att förses med ett heltäckande trafikledningssystem som stödjer både trafikanter och väghållaren i samband med störningar, kösituationer samt drift och underhållsåtgärder.
Där kameratäckning saknas kommer man att komplettera med nya kameror. På avfarten ned mot Tingstadstunneln, vid delningen mellan Marieholms- och Tingstadstunneln, placerar vi bommar och avstängningssignaler. Inför denna avstängningsplats kommer Lundbyledens trafikledningssystem att kompletteras med omställbara vägvisningsskyltar som hänvisar trafiken till annan väg vid en tunnelavstängning.
Under byggtidens gång kommer trafiken i området att påverkas med lokala förseningar och längre körtider som resultat. Det kan dock bli tal om förseningar även i dubbel bemärkelse. Som HelaHisingen tidigare rapporterat om var tänkt byggstart under 2024 och färdigställande under 2029/2030. Eftersom de första arbetena nu börjar en bit in på 2025 och minst 4-5 års arbeten väntar är det därmed ingen högoddsare att projektet riskerar att bli något försenat eller i alla fall i den senare delen vad gäller tiden då det nya motet står färdigställt.
Sedan delen med pendeltågsstationen i Brunnsbo visade sig bli dyrare än tänkt har denna redan försenats. Från början var tanken att det skulle bli byggstart sommaren 2022 och därmed att den skulle kunna öppnas redan i december 2027. Nu, snart tre år senare, har den delen inte påbörjats.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: