Bildextra: Nya boken om Lundby visar Hisingen på 1800-talet
Lundby Hembygdsförening publicerar en bok om Lundby med fokus på fotografier mellan åren 1860–1930. I ”Fotografier av ett svunnet Lundby på Hisingen” finns både kartor och 260 fotografier från området – men även barndomsminnen från den tiden.
Sedan Lundby Hembygdsförening bildades i slutet av 1980-talet har de arbetat med att samla in och dokumentera äldre fotografier. Resultatet publiceras nu i en ny bok med 260 fotografier och 45 kartor. Här finns även berättelser med barndomsminnen som är nedtecknade av Lundbybor.
— Boken kom till som en del av en inventering av Lundby-fotografier från 1860-talet fram till omkring år 1930. Föreningens egen samling av foton har för detta ändamål kompletterats med bilder från andra källor, säger Tore Samuelsson, författare av boken.
I boken finns bland annat en bild på Lundbybussen från 1928, tagen vid Lundby gamla kyrka som då var ändstation. Men det finns även andra typiska Hisingsbilder, som interiören av Ångpanneverkstaden vid Göteborgs Nya Verkstads AB, senare benämnt Götaverken samt en bild på Fartygsbädd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad.
Fick lunchrast förlängd med tio minuter – ”En timmes tid för spisning samt rodd fram och åter över älven var för litet”
Författarna menar att det är den dramatiska förändringen som Lundby genomgick från mitten av 1800-talet till början av 1900-talet som speglar bokens innehåll:
”På Norra Älvstranden etableras flera stora båtvarv vilket på ett avgörande sätt bidrar till att Lundby förvandlas från ett jordbrukssamhälle till en industristadsdel. Befolkningen ökar kraftigt – medan Lundby församling 1860 har omkring 1 500 invånare har antalet sextio år senare vuxit till drygt 20 000”, står det i boken.
Ett fotografi, som är taget omkring 1916 vid det hus som kallades Nordhem 6, Rambergskvarteret 23B, eller ”Föreningshuset”, skildrar dåtidens boendeförhållanden. I huset fanns sju lägenheter – med ett rum och kök samt tambur. ”År 1916 bodde sju stycken barnfamiljer här med totalt 37 barn”, skriver författarna.
Ett annat fotografi skildrar Bläsan, som låg i höjd med nuvarande Bläsgatan i Majorna och var en landningsplats för roddtrafik till och från Lindholmen.
”År 1871 fick de Lindholmenarbetare som bodde på andra sidan älven sin lunchrast förlängd med tio minuter, eftersom ”en timmes tid för spisning samt rodd fram och åter över älven var för litet”,” står det i minnesanteckningarna.
FAKTA: De här delarna finns med i boken
Arendalsenklaven – Härrödskolan
Skarvik och Bräcke – Båtsmän och båtsmanstorp
Tidiga vyer av norra älvstranden och Hisingsvassen
Färjestaden
Båtvarven som förändrade Lundby
Eriksbergs Mekaniska Verkstad
Lindholmens varv
Lindholmsbor
Företag på Lindholmen
Ett urval eldsvådor
Lindholmsskolor
Grönområden
Sannegården
Lundby Mekaniska Verkstad
Lundby nya kyrka med omgivningar
Lundby gamla kyrka
Skolor i Kyrkbyn
Götaverken
Lundbyvassen – Hisingstad
Ett eget hem
Nykterhetsrörelsen
De första Hisingsbroarna
Frihamnen
Busstrafik
S.A. Hedlunds Bjurslätt
Rambergskvarteret
Minnen från Pallasgatan
Om livet i Rönnbergs
Kring Kvilletorget
Göteborgs Bult- och Nagelfabrik
Kvillebäckskanalen
Göteborgs Porslinsfabrik
Rosengrens kassaskåpsfabrik
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER: