Äntligen! Då öppnar Marieholmstunneln ”Det blir en rejäl övning som vi ska köra”

Här är beskedet som bilister längtat efter. Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen avslöjar för HelaHisingen.se när Marieholmstunneln öppnar för trafik:
— Tunnelspecialister har jobbat med installationer och trafikstyrningsdelar in i det sista, säger Stein Kleiven.

Den nya vägtunneln under ska göra det lättare för dig att dig till jobbet eller skolan. Marieholmstunneln ska avlasta Tingstadstunneln och göra trafiksystemet i Göteborg mindre sårbart, både för privatbilister, kollektivtrafik och transporter till och från Göteborgs hamn och industrierna på Hisingen.

Bygget har varit avancerat – men är nu i det närmaste klart:

— Det är komplexa saker vi har gjort. att bygga tunnel under göteborgsleran är inget litet projekt. Nu jobbar vi med belysning, ventilation, trafikledningssystem. bommar, körfältssignaler, allt som kan leda om trafiken i området. Vi installerar och testar omställbara skyltar som kan guida trafiken i området, säger Stein Kleiven, trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Har allt gått som det är tänkt?
— Allt går enligt plan! Men det har varit otroligt tight här i slutet, framför allt på grund av pandemin. Vi har varit beroende av mycket utländsk arbetskraft som skulle genomföra delar av projektet så det har varit tight om tid för att få ihop det i slutet men det har gått vägen.

”De har stor erfarenhet från tunnelarbete i Alperna och pandemin gjorde att de inte fick komma hit tidigare i år”

STEIN KLEIVEN, PROJEKTCHEF HOS TRAFIKVERKET

Vad är det för utländska arbetare?
— Exempelvis installationsarbetare från Österrike. Tunnelspecialister som jobbat med installationer och trafikstyrningsdelar in i det sista, De har stor erfarenhet från tunnelarbete i Alperna och pandemin gjorde att de inte fick komma hit tidigare i år när det var tänkt att de skulle komma, men sedan när restriktionerna lättade har de kunnat komma och genomföra sitt arbete.

Här monteras fläktar inne i Marieholmstunneln. Foto: TRAFIKVERKET

Stor övning med räddningstjänsten 8 december

Det som återstår före trafiken kan släppas på är bland annat övningar – där säkerheten är i fokus.

— Testning återstår framför allt. Vi kör så kallade ”Site acceptance test” där vi går igenom allt för att se att det går som det ska. Sedan utbildar vi personal, allt från trafikledare till personal från räddningstjänsten kring hur man utrymmer tunneln. ”Man ska aldrig säga aldrig”, det är lite vårt jobb. Vi gör prioriteringar utifrån vad som händer och har primärt säkerheten i fokus och om vi hittar något som vi inte är helt trygga med så får vi jobba med innan vi kan öppna tunneln, säger Stein Kleiven.

Kommer räddningstjänsten öva på utrymning i Marieholmstunneln?
— Ja det blir en rejäl övning som vi ska köra, den 8 december med ”markörer”.

Kommer ni att använda dockor eller riktiga människor som ska ”räddas” ur tunneln?
— Vi tänker oss att det ska bli människor. Vi samarbetar med en del skolor som ska vara med på övningen, säger Trafikverkets projektchef.

Då öppnar tunneln för trafik

Om den stora övningen med räddningstjänsten den 8 december går som planerat och inga andra säkerhetsmässiga frågetecken uppstår – ska Marieholmstunneln öppna redan före jul.

— Planen är att det bli den 16 december. Om tester och annat går vägen. Om något inte går som det är tänkt så har vi lite tid på oss att skruva på de sista detaljerna, säger projektchefen Stein Kleiven till HelaHisingen.se.

”Marieholmstunneln får ett eget körfält till city från Hisingen”

stein kleiven, projektchef hos trafikverket

Vilka trafikanter ska använda den nya älvförbindelsen?
— Marieholmstunneln är tänkt lite som att en ”väst-öst”-förbindelse över älven. Ska du exempelvis från Hisingen mot Partille, eller Göteborgs centrum så bör du välja Marieholmstunneln.

Även de som ska till centrum alltså?
— Ja, Marieholmstunneln får ett eget körfält till city från Hisingen. Det andra körfältet går mot Partille och den tredje filen går till riksväg 45 norrut.

När ska man välja Tingstadstunneln då? 
— Tingstadstunneln blir en Nord-syd-förbindelse. Så om du ska från Hisingen mot Kungsbacka eller Landvetter, till exempel, så är Tingstadstunneln det bästa alternativet.

Digitalt ”öppet hus” 10 december

Vad känner du som chef för projektet nu när det nästan är i hamn?
— Det är två känslor, det ena är att det är fantastiskt roligt att gå i mål med projektet. Vi klarade våra tider och kostnader, så vi har levererat enligt förväntningarna. Samtidigt är det vemodigt, för vi som har jobbat med projektet kommer ju gå skilda vägar och börja på nya projekt. Det är trots allt människorna som gör det och vi har haft otroligt mycket kompetent personal som varit inblandade kring bygget av Marieholmstunneln.

Kommer vanliga göteborgare kunna kika i tunneln innan den öppnar?
— På grund av pandemin och restriktionerna kring den får vi inte ihop det vi hade hoppats, att ha ”öppet hus” där man kunde ta med sina morföräldrar eller barn och kika. Så vi kör ett virituellt tunnelevent i stället den 10 december. Då kommer man via Trafikverkets hemsida kunna titta på en tv-sändning, med lite intervjuer och filmer från tunneln. Dessutom kommer vi att ha ett quiz under det virituella tunneleventet där vinnarna får komma ner i tunneln, innan den öppnar för trafik, säger projektchefen Stein Kleiven till HelaHisingen.se

Markus Hankins
markus@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: