Staten satsar på Backaplan – trots att området snart rivs
Flera storkedjor och klädjättar har tvingats lämna Backaplan under pandemin. Men staten satsar på området och nu är det klart att man tar över Cubus gamla lokal.
— Den nya lokalen ligger mer lättillgängligt för våra kunder, alldeles nära både buss- och spårvagnshållplatsen, säger Karin Hesslind, kontorsområdeschef på Servicekontor Hisingen.
Pandemin och efterföljande restriktioner slog hårt mot butiksbranschen och flera stora kedjor tvingades lägga ner sina fysiska butiker i Göteborg. Som Hela Hisingen skrivit om tidigare, stängde Net on Net portarna följt av H&M som plötsligt la ner utan förvarning. Kort därefter stängde Cubus portarna för gott, både på Backaplan och i flertalet andra butiker i flera länder. Anledningen var att köpvanorna förändrats och att fysiska butiker inte längre besöks i samma utsträckning som tidigare.
— Corona blev dödsstöten, men näthandel som Amazon och Zalando har redan bäddat mycket för detta, sa Cubuschefen i Tyskland, Michael Otto, till det tyska magasinet Immobilien Zeitung i samband med att företaget stängde 16 butiker i landet.
LÄS MER: Först stängde H&M – nu stänger nästa klädjätte sin butik på Backaplan
Staten satsar – ”Var tvungna att hitta en ny lokal”
Men trots att flera butiker lägger ner i området, har alltså staten valt att satsa på Backaplan. Måndagen den 20 december flyttar Statens servicekontor in på Swedenborgsgatan 1 – i Cubus gamla lokaler. Hit ska man kunna vända sig för att ställa frågor som rör frågor om Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket. Tidigare har Statens servicekontor funnits på Vågmästaregatan 1.
— Den gamla lokalen är för liten och erbjuder därför varken en bra kundmiljö eller arbetsmiljö för personalen, säger Karin Hesslind, kontorsområdeschef på Servicekontor Hisingen, och fortsätter:
— Den nya lokalen ligger mer lättillgängligt för våra kunder, alldeles nära både buss- och spårvagnshållplatsen. Den är också tillräckligt stor för att vi ska kunna erbjuda våra kunder en bra miljö.
Eftersom Backaplan står inför en stor förvandling de kommande åren, är det inte risk att ni snart måste flytta igen?
— Vi var tvungna att hitta en ny lokal som motsvarade våra behov. Det är tyvärr svårt att hitta lokaler och vi valde denna trots att vi redan från början vet att vi behöver flytta om några år igen.
På servicekontoret ska privatpersoner och företag få hjälp i frågor som rör socialförsäkringar, pensioner och skatter. Dessutom ska man som arbetssökande kunna vända sig hit för att få hjälp med Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER:
LÄS MER:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 1:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 2:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 3:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 4:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 5:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 6:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 7:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 8:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 9:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 10:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 11:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 12:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 13:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 14:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 15:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 16:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 17:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 18:
FRAMTIDENS BACKAPLAN – DEL 19: