Misstanken: Dynamit kan ligga i älven – sprängningar av gamla bron gick fel

Stora betongblock hamnade i anslutning till farleden i Göta älv efter att en sprängning gick fel under nedmonteringen av Götaälvbron. Därför är nu all sjöfart stoppad, rapporterar SVT Nyheter Väst.
— Det tar aldrig slut, säger Jens Bäckström, befraktare vid rederiet Thunbolagen, till nyheterna.

Just nu pågår arbetet med nedmonteringen av Götaälvbron, men det har inte gått som planerat. När man skulle spränga brostöden så att betongdelar kunde plockas upp i vattnet, följdes inte rätt metod, något som Göteborgs-Posten rapporterat om.

Därför hamnade stora betongblock precis bredvid farleden, något som kan innebära en säkerhetsrik för de fartyg som ska passera. Samtidigt finns det risk för att odetonerat sprängmedel har hamnat i älven.

— Men det finns inga tändhattar kvar som skulle kunna tända sprängämnet, säger Christer Niland på Trafikkontoret i Göteborgs stad till SVT Väst.

”Kommer hålla Göteborgs stad ansvariga”

Sedan i måndags står ett antal fullastade fartyg i Göteborgs hamn i väntan på att farleden ska kunna öppnas. I och med det här sätts deras hårt pressade tidscheman ur spel.

— Det tar aldrig slut, säger Jens Bäckström, befraktare vid rederiet Thunbolagen till SVT, och fortsätter:

— Vi kommer hålla Göteborgs stad ansvariga för förseningarna och för extrakostnader.

Påbörjades i somras – bron blev för gammal

Nedmonteringen av Götaälvbron påbörjades den 14 juni i år. Anledningen till att den inte gick att behålla var för att huvudbalkarna i stål hade föråldrats. All belastning på bron, såsom gångtrafik, vindar eller temperaturförändringar, kunde ge upphov till spröda brott.

Den nya bron, Hisingsbron, togs i bruk 9 maj i år. Sedan dess har även den kantats av en del problem. Först upptäcktes svetsfel och bucklor i bron. Därefter upptäcktes fel i lyftspannet, något som hela Hisingen skrivit om tidigare. Det medförde att trafiken stod still ett flertal gånger eftersom det inte gick att fälla ner den efter broöppning. Och för bara ett par dagar sedan upptäckets fel i trapptornen, något som gör att man måste riva delar av betongen och gjuta om den.

— Vår konstruktör har levererat en handling till oss som är felaktig. Vi har byggt en konstruktion som inte uppfyller de krav vi har på den, sa Mikael Nummedal projektchef för Hisingsbron på Trafikkontoret till Hela Hisingen.

Efter den senaste informationen om att tre av fyra trapptorn behöver gjutas om, kan det vara så att de upptäcker fler problem med den nya bron.

— Det kan inte jag utesluta. Har vi hittat ett här så kan det finnas någon annanstans. Men vi har inget som indikerar det, förutom lyftspannet och bucklorna då, sa Mikael Nummedal.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: