Volvo 850 firar 30 år – unik utställning med bilar som aldrig visats förr

Här är Volvo 850 på Volvo museum i utställningen. Foto: Volvo museum.

Volvo-modellen 850 firar 30 år! Det firar biltillverkaren med en unik utställning på Volvo Museum i Göteborg. Vissa av bilarna har aldrig visats förr och ställs ut tillsammans med ritningar och historiska bilder.

Volvo 850 var ett resultat av projekt Galaxy, vars koncept gick ut på att ”sikta mot stjärnorna”. Det var den första personbilen från Volvo som var framhjulsdriven. Den hade en 5-cylindrig tvärställd motor och serien hade stor framgång inom motorsport.

När Volvo 850 GLT lanserades 1991 skiljde den sig fundamentalt från tidigare Volvokonstruktioner, skriver Volvo Museum i ett pressmeddelande. Vid världspremiären fick den omnämnden i pressen som ”världens säkraste bil”. En av anledningarna var att det var den första serieproducerade bilen med sidokrockkuddar.

Volvo 850 ”Cabriolet” prototyp (1993) är en av bilarna som visas upp på den unika utställningen. Foto: Volvo Museum.

”Världens säkraste bil” – krockkuddar i sidorna

Arbetet med att utveckla Volvo 850 hade påbörjats redan 1978 och när den väl lanserades var det under budskapet ”En dynamisk bil med fyra världsnyheter”. Främst syftade Volvo då på den tvärställda femcylindriga motorn, det integrerade sidokrockskyddet SIPS, det självjusterande säkerhetsbältet fram och den egenkonstruerade Deltalink-bakaxeln.

1997, när stora uppdateringar gjordes av modellen, ändrades beteckningarna till Volvo S70 på sedanmodellerna och V70 till herrgårdsvagnarna.

Volvo 850 Electric Hybrid. Foto: Volvo Museum.

Nu har Volvo Museum en speciell utställning tillägnad Volvo 850 då sju bilar ställs ut, varav flera aldrig visats förr. Nedanför finns all fakta om bilarna:

FAKTA: VOLVO-BILARNA SOM STÄLLS UT

Volvo 850 ”Cabriolet” prototyp (1993)

Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm (”Nilssons Special Vehicles”) konstruerade och byggde konceptet 850 Cabriolet vårvintern 1993. Volvo förhöll sig dock kalla till det effektfulla initiativet eftersom planerna på egen produktion av kommande C70 Cabriolet (debut 1997) redan påbörjats.

Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98 (1995)

Denna konceptbil var en rullande experimentverkstad och visade att ingenjörsteamet var på rätt väg. Laddhybridsteknik som uppvisade revolutionerande förbruknings- och räckviddssiffror.
Per-Ivar Sellergren var en av de ansvariga bakom detta framtidsscenario – som var långt före sin tid. Siffrorna ter sig moderna även efter närmare 30 år i arkivgömmorna.

Volvo 850 GLT ”Pehr G Gyllenhammar” (1992)

Detta exemplar kördes av Pehr G Gyllenhammar som ledde Volvo som VD, koncernchef samt styrelseordförande under drygt 20 år – från 1971 till 1993. Gyllenhammars specialbyggda tjänstebilar var ofta intensivt röda. Även inredningen går i rött och specialtillverkades av Volvo Personvagnars eget sadelmakeri i Torslanda.

Volvo 850 2,5 ”Lillehammer OS 1994”

Olympiska vinterspelen 1994, de sjuttonde (XVII) i ordningen hölls i Lillehammer och var Norges andra olympiska spel. Volvo var huvudsponsor gällande transporter för de aktiva och arrangörer.

Volvo 850 T-5R Herrgårdsvagn (1995)

På Genèvesalongen 1994 lanserades 850-modellen som skulle få mest uppmärksamhet. Som ett utropstecken på hjul stod ”T-5R” verkligen ut i sin distinkt gula kulör. Specialmodellen var tänkt att tillverkas i en serie på 2 500 bilar. Den turboladdade motorn med laddluftkylare gav som mest 240 hästkrafter och vridmoment på maffiga 330 newtonmeter.

Volvo 850 ”September” prototyp (1993)

Syftet med projekt ”September” var att undersöka verktygstillverkning för låg produktion av karosskomponenter i kompositpolymerer. Den interna och hemliga konceptbilen visades i september 1993, därav smeknamnet ”September”. Resultaten i detta projekt leder slutligen till att projektet ”Lucia” (LWD) startas, vars tjänstevikt landar på rekordlåga 850 kg.

Volvo Galaxy G4 prototyp (1980)

I september 1980 stod den första framhjulsdrivna prototypen G4 från Galaxyprojektet färdig. Bilen gav prov på alla de egenskaper som Volvo sökte: den var framhjulsdriven, rolig att köra, hade innerutrymmena var som var goda samtidigt som yttermåtten hölls kompakta.

FAKTA: VOLVO MUSEUM

Redaktionen
tips@helahisingen.se