Nu har Stordalens nya storsatsning på Hisingen fått ett namn – ”Koppling till historien”

Flera restauranger, barer och innergård. Nästa höst öppnar Petter Stordalens stora satsning vid vattnet i Lindholmen. Och nu har hotellkedjan valt ett namn.
— Namnet har inte bara koppling till historien utan som alla vet så är sjöfart starkt förknippat med internationellt utbyte och möten mellan människor, säger Nordic Choice Hotels COO Katalin Paldeak.

I hjärtat av Hisingens innovationskluster är det flera stora satsningar på gång. Karlatornet når nya höjder varje dag och sedan tidigare har Volvo cars kinesiska ägarbolag Geely öppnat campus på Lindholmen. Och, som Hela Hisingen berättat tidigare, så ska Petter Stordalens Nordic Choice Hotels öppna ett hotell i samma fastighet.

— Jag sa för några år sedan att Nordic Choice skulle fördubbla kapaciteten i Göteborg. Det är ett löfte till Göteborgarna som vi levererat på och överträffat med råge. Lindholmen är kanske en av världens mest intressanta innovationshubbar just nu inom trafiksäkerhet och grön utveckling och som nu får ytterligare kraft genom Geelys satsning på ett campus som kommer erbjuda både teknikutveckling och evenmangsupplevelser. Det som växer fram är oerhört spännande och i den vill Nordic Choice Hotels finnas med och bidra till att utveckla platsen så att den lever året och dygnet runt, sa ägaren Petter Stordalen då i ett pressmeddelande.

Hotellen ska vara ”platsen där pulsen slår som hårdast med hjälp av ett levande Living Room och inspirerande restaurangupplevelser”, säger Henrik Berghult. Foto: Nordic Choice Hotels.

”Starkt förknippat med internationellt utbyte”

Och nu är alltså namnet på det nya hotellet klar: Clarion Hotel The Pier.

— Med tanke på att Lindholmen har en stark och stolt historia av varvsverksamhet och sjöfart så förälskade vi oss snabbt i namnet Clarion Hotel The Pier. Namnet har inte bara koppling till historien utan som alla vet så är sjöfart starkt förknippat med internationellt utbyte och möten mellan människor. Det gör att det är ett perfekt namn för ett hotell mitt i det internationella innovationsklustret Lindholmen. Trots att det är ett år kvar till öppning så jobbar vi nu för fullt för att förbereda för att ta emot gäster och skapa ett hotell och en plats som de som arbetar, besöker eller bor på Lindholmen kommer att älska, säger Nordic Choice Hotels COO Katalin Paldeak, i ett pressmeddelande.

Skiss över hur den planerade lobbyn ska se ut. Foto: Nordic Choice Hotels.

Fastigheten, som är på 12 745 kvadratmeter, öppnar fjärde kvartalet 2022. Den kommer att ha två restauranger, 254 hotellrum, två barer, konferensytor samt en wellness-avdelning.

— Som den innovativa hotellkedja som vi vill vara så kan inte det geografiska läget Lindholmen vara bättre för att skapa en arena i världsklass för mötet mellan människor, bolag och kulturer, säger Henrik Berghult, Director of Operations Clarion Hotel Sverige.

Så här ska fasaden av hotellet se ut. Foto: Nordic Choice Hotels.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: