MATKAMPEN PÅ HISINGEN: Nu gör Lidl storsatsning på öl – från Ringön

Lidl Sverige gör plats för lokala mikrobryggerier på sina hyllor – vilket ger kunderna möjlighet att testa öl från hela Sverige. 25 öl från 12 bryggerier innebär bland annat ett fördjupat samarbete med Hisingsbryggeriet Vega.
— ”Soda pop ipa”:n blev en försäljningssuccé och banade vägen till ett längre samarbete med fler sorter på hyllan, säger Claes Ljunggren hos Vega Bryggeri.

Genom kampanjen Destination Lidl har livsmedelskedjan nu inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier, samt utvecklat och fördjupar samarbeten med fyra befintliga partners, berättar man i ett pressmeddelande. Samtliga bryggerier i folkölssatsningen kommer att vara representerade i ”majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige”. Utbudet ska enligt matbutikskedjan att formas med tiden, både baserat på kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud.

— Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör, på Lidl Sverige.

Samarbete på Hisingen: Vega från Ringön

Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. På Hisingen innebär detta att Lidl samarbetar med mikrobryggeriet Vega Bryggeri som producerar lokal öl i sitt bryggeri i Ringöns industriområde, på centrala Hisingen.

— Vi leverade öl till Lidl redan förra sommaren då vi släppte vår ”sodapop ipa”  i 190 av deras butiker spritt över hela landet. ”Soda pop ipan” blev en försäljningssuccé och banade vägen till ett längre samarbete med fler sorter på hyllan. Vi blev tillfrågade redan förra sommaren om vi ville vara med på deras nya satsning på craftbeer under 2021 och vi tackade självklart ja, säger Claes Ljunggren hos Vega Bryggeri till HelaHisingen.se.

Vega fördjupar sitt samarbete med matvarukedjan Lidl. Foto: LIDL

De åtta nya bryggerierna som Lidl inleder samarbete med är: Beerbliotek (Majorna), Poppels (Jonsered), Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus, Barlingbro Bryggeri.  Ett redan existerande men utvecklat samarbete har inletts med Österlenbryggarna, Vega Bryggeri (Hisingen), Beerstudio och Beersmiths (Frölunda).

Lidl har två butiker på Hisingen, vid Backaplan (Ångepannegatan 18) och i södra Biskopsgården (Sommarvädersgatan 5).

Redaktionen
tips@helahisingen.se

De tre Vega-öl som hamnar i Lidls sortiment

Lemondrop Ipa: En frisk och lätt ipa i west coast style.Humledriven med smaker av grapefrukt och citron.Stil: Session Ipa (pale ale)Färg: Golden (Guldgul)Doft: Grapefrukt, citrus, Smak: Grapefrukt, citron, färska humletoner. Bitterhet: 3 av 5.
Sodapop ipa: En läskande radlerliknande kombo av en session ipa och en fruktig soda. Frisk och humlig med smaker av grapefrukt, lime och mango. Stil: Session ipa. Färg: GoldenDoft: Citrus, tropiska frukter. Smak: Grapefrukt, lime, mango. Bitterhet: 3 av 5.
Docklands Session Ale: En engelsk pale ale med amerikansk humle.Maltig kropp med tydliga inslag av apelsin, smörkola och knäckebröd. Stil: Engelsk Pale Ale. Färg: Amber (bärnstensfärgad). Doft: Maltig, brödig. Smak: Apelsin, smörkola, knäckebröd. Bitterhet: 2 av 5.

Fakta om ovanstående tre öl kommer från Claes Ljunggren, hos Vega bryggeri.

LÄS MER: