Elin Lindeberg: Så värderar du din bil online – utan att bli lurad

Att värdera bilen på nätet kan vara ett enkelt och snabbt sätt att få en prisuppfattning på din bil. Men det är lätt att bli lurad! Något som verkar vara gratis kan visa sig kosta mycket pengar. Men vad är det som faktiskt gäller och vilka rättigheter har du som konsument? Detta reder Elin Lindeberg från Konsument Göteborg ut i veckans artikel!

Den senaste tiden har vi på Konsument Göteborg fått in flera klagomål på bilvärderingar på nätet. En del konsumenter har fått hem fakturor för något de trodde var gratis, medan andra inte har fått ångra sig. I och med denna ökning av ärenden till oss på Konsument Göteborg kommer jag att reda ut vad som gäller och vilka rättigheter du har när du köper bilvärdering på nätet.

Priset ska vara tydligt

Informationen om kostnaden för bilvärderingen ska vara tydlig och finnas i direkt anslutning till att du beställer tjänsten. Om prisinformation vid beställningsknappen saknas kan säljaren inte binda dig till beställningen. Ta därför en skärmdump innan du trycker på beställ. Då har du bevis för att eventuell prisinformation saknades.

Kom även ihåg att läsa villkoren innan du beställer! På många sidor göms kostnader i villkoren eller i mindre text. Det är inte ok att göra så, men det kan betyda att du får en faktura som du då behöver motsätta dig. En del av dessa företag kan dessutom vara väldigt otrevliga och det kan ta mycket tid och energi att driva frågan även om du har rätt.

Har du rätt att ångra dig?

Om du har beställt bilvärdering på distans har du vanligtvis rätt att ångra dig inom 14 dagar. Däremot finns det vissa undantag från ångerrätten, exempelvis om det gäller en tjänst som fullgörs i samband med beställningen. Det är vanligt att bilvärderingsföretag menar att deras tjänst faller inom detta undantag och att du därmed har avsagt dig din ångerrätt vid beställningen. Dock kräver detta att du uttryckligen samtycker till att du inte kan ångra avtalet.

För att avtala bort ångerrätten krävs det alltså en aktiv åtgärd från dig. Det räcker inte med att företaget skriver i sina villkor att du inte har någon ångerrätt. Utan det krävs att du exempelvis kryssar i en särskild ruta där du frånsäger dig rätten att ångra tjänsten. Här är det företaget som har bevisbördan och därför dem som ska kunna styrka att du aktivt har godkänt att du inte har någon ångerrätt.

Har 14 dagar redan passerat?

Har du inte aktivt samtyckt till att inte kunna ångra tjänsten ska företaget lämna fullständig information om ångerrätten. Om företaget inte har lämnat fullständig information kan du ångra dig även om det har gått mer än 14 dagar. Detta eftersom ångerrätten då förlängs i upp till ett år, eller fram tills att företaget lämnar fullständig information.

Den information som företaget ska ge är:
·         Om det finns ångerrätt
·         Hur lång tid du har på dig att ångra tjänsten
·         Hur du går tillväga för att ångra dig
·         Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig

Det är företaget som ska kunna bevisa att ni har fått all information om ångerrätten. Men det kan alltid vara bra att du tar en skärmdump av villkoren eller den information som företaget lämnar. Du kan aldrig ha för mycket bevis!

Kom ihåg! Bor du i Göteborg kan du alltid prata med en konsumentrådgivare om vilka rättigheter som gäller i just ditt fall. Du når oss på 031-368 08 00 måndag-torsdag kl. 9-12 & 13-15.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare
tips@helahisingen.se

LÄS MER: