Nya skyskrapan ”The Nudge” på Hisingen kan bli en av Göteborgs högsta byggnader

Byggnaden kan bli 22 våningar hög och resa sig 80 meter över marken. Om Göteborgs politiker ger grönt ljus – trots att tjänstemännen är skeptiska. ”Vi satsar på ett långt och utvecklande förhållande till staden i hjärtat av Skandinavien”, är budskapet från fastighetsbolaget Atrium Ljungberg.

Byggnadsnämnden behandlar nu en ansökan om planbesked för en fastighet som fastighetsbolaget Atrium Ljungberg äger på Lindholmen. Företaget vill riva den nuvarande sju våningar höga kontorsbyggnaden och ersätta den med ett 22 våningar högt torn som man kallar ”The Nudge”.

Redan under hösten 2019 ansökte Atrium Ljungberg om planbesked för fastigheten Lundbyvassen 4:7 (Tornen och Citadellet). Deras plan är att riva del av befintlig bebyggelse och ersätta den med en högre byggnad om cirka 20 våningar för kontor och med service och annan kommersiell verksamhet i bottenvåningarna. 

Frågan är alltså om Göteborgs stad är villiga att ta fram en ny detaljplan för området – som gör det möjligt för den nya skyskrapan att ta form. Med sina 80 meter skulle det nya tornet bli ett av Göteborgs högsta, bara ”Läppstiftet”/Skanskaskrapan (86 meter) vid Lilla Bommen och två av Gothia Towers torn (100 meter och 82 meter) skulle vara högre. I alla fall fram tills den dag som Karlatornet (245 meter) byggs klart just vid Lindholmsallén, som skulle sopa mattan med dem allihop – i alla fall sett till höjd.

”Platsen är en av de absolut sämsta”

Men GP rapporterade nyligen att stadsbyggnadskontorets tjänstemän dömt ut ansökan och tycker att man ska ge planerna nobben. Enligt tidningen anser man att platsen ligger för lågt i förhållande till havsnivån och riskerar att ständigt drabbas av översvämningar på grund av stigande havsnivåer och skyfall.

— Trots att hela området ligger lågt så finns det ändå mindre bra eller bra områden inom det. Men just den här platsen är en av de absolut sämsta, inte bara för området, utan i hela Göteborg, säger Hugo Lindblad på stadsbyggnadskontoret till GP.

Men den bedömningen kan köras över av stadens politiker, som kan ge grönt ljus till bygget av den nya skyskrapan på Hisingen.

— Är det någonstans det ska vara höghus så ska det vara här. Vi menar att det har gått att bygga här innan och det borde gå nu. Hur det ska gå till får tjänstemännen sedan redogöra för när arbetet drar igång, säger Hampus Magnusson (M), ordförande i byggnadsnämnden till GP.

Äger tre fastigheter på Lindholmen

Samtidigt utreder Atrium Ljungberg möjligheten att öka med cirka 10 000 kvm kontorsutrymme inom de befintliga fastigheterna man har på Hisingen och då är lösningen med en skyskrapa en som tar hand om hela den biten för företaget.

Atrium Ljungberg äger tre fastigheter på Lindholmen. Byggnaderna innehåller vad man beskriver som ”moderna och flexibla kontorslokaler som med sina spännande detaljer från varvstiden andas själ och historia”. Företaget har främst företag inom teknik- och energiområdet som hyresgäster, då de ligger i eller omkring Lindholmen Sceince Park.

Atrium Ljungbergs befintliga fastigheter på Lindholmen i dag. Foto: Atrium Ljungberg

Volvo och Ericsson är hyresgäster

Några av dem Volvo, IBM, Valmet, Sykes, Esab och AKQA. En av fastigheterna är belägen precis vid vattnet på Lindholmen med Ericsson som hyresgäst. Atrium Ljungberg har även ett lokalkontor på Lindholmen.

Företaget beskriver sin satsning på Lindholmen som att de kommer att fortsätta utveckla fastigheterna och tillföra verksamheter inom kultur och lärande: ”…något vi har stor erfarenhet av genom tidigare framgångsrika stadsutvecklingsprojekt i Stockholm, Uppsala och Malmö. Eftersom vår styrka är att skapa dynamiska helhetsmiljöer där människor vill vara och där olika verksamheter ligger vägg i vägg, kommer vi att fortsätta vårt arbete med stadsutveckling och hållbarhet i Göteborg och växa inom både kontor, handel och bostäder.”

Atrium Ljungberg köpte sina tre fastigheter på Lindholmen 2015, från kommunala Älvstranden Utveckling AB. Förvärvet skedde via en bolagsaffär med ett underliggande fastighetsvärde om 897 miljoner kronor.

— Här vill vi, precis som på våra andra ställen, utveckla långsiktigt hållbara stadsmiljöer tillsammans med kommunen, hyresgäster och andra samarbetspartners. Förvärvet i Lindholmen är strategiskt viktigt för oss och nu har vi skapat en plattform för vidare expansion i Göteborg, sa Ingalill Berglund, VD Atrium Ljungberg, till Fastighetsvärlden då.

80-meterstornet som kan byggas på Norra Älvstranden. Foto: KAKA ARKITEKTER

Planer på skyskrapa fanns redan 2003

Samtidigt är det ingen ny idé om att bygga högt på Lindholmen. Redan 2003 togs beslut om att Hisingen skulle få en skyskrapa på 80-90 meter och bli jämnhög med Ramberget i bakgrunden, sett från centrum. Då var planerna att det skulle bli hotell och specialbostäder i byggnaden och den dåvarande vice ordföranden i byggnadsnämnden, Susanna Haby (M), sa:

— Jag tror inte det kommer att bli så särskilt många fler riktigt höga hus på Norra Älvstranden, till Sverige Radio.

Och i det fick hon ju delvis rätt, eftersom ingen skyskrapa byggts klart 17 år senare – och framtiden för Karlatornet är oviss i nuläget, då bygget avstannat som resultat av Covid-19/Coronapandemin. Nu återstår att se om ”The Nudge” blir den första, eller andra skyskrapan att byggas klart i det snabbt växande området kring Lindholmen.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: