Drama kring Hisingens nya batterifabrik: 120 anställda varslades och Volvo köper ut Northvolt
Drömmen om Europas ledande batterifabrik skulle förvandla Volvos hem på Hisingen till ”en av de mest dynamiska bilregionerna i världen”. Men krisen hos samarbetspartnern Northvolt blev till sist spiken i kistan för de två parternas gemensamma dröm. På onsdagsmorgonen meddelade Volvo Cars att de köpt ut batteritillverkaren från deras gemensamma batterifabriksprojekt i Torslanda.
Fram tills 2023 gick planerna på Volvo Cars och Northvolts gemensamma batterifabrik på biltillverkarens område i Torslanda som på räls. Nyheten slog ner som en bomb i början av 2022: Batteriföretaget Northvolt och Volvo Cars skulle gemensamt bygga en batterifabrik i anslutning till Volvos industriområde i Torslanda på Hisingen. Här kan omkring 3 000 personer få jobb när fabriken står klar.
— Att upprätta en gigafabrik I Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta omvandla en av de mest dynamiska bilregionerna I världen, samt för att bli världsledande på att förse leverantörer med hållbara batterier, sa Peter Carlsson, medgrundare och CEO på Northvolt, i ett pressmeddelande då.
Men under 2024 kastades batteritillverkaren Northvolt in i en allt svårare ekonomisk kris. I september meddelades att 1 600 jobb skulle att försvinna från bolaget i Sverige och i november avgick grundaren Peter Carlsson som vd. Produktionen i Skellefteå har under det senaste året haft problem och leveranserna är försenade, dessutom har ett av bolagets dotterbolag gått i konkurs med skulder på närmare 7 miljarder kronor.
Så vad händer med batterifabrikens framtid på Hisingen? I förra veckan kom besked om att 120 personer varslas om uppsägning från Volvo Cars och Northvolts gemensamma bolag Novo Energy, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av personalen.
På onsdagsmorgonen skickade Volvo Cars ut följande pressmeddelande:
”Volvo Cars har idag meddelat sin motpart i joint venture-bolaget NOVO Energy, Northvolt AB, att Volvo Cars kommer att åberopa sin inlösenrätt för att förvärva Northvolts aktier i NOVO Energy.
Denna åtgärd görs efter att Northvolt AB brutit mot parternas aktieägaravtal genom att inte uppfylla sina förpliktelser när det gäller finansiering.
Volvo Cars utvärderar vilka potentiella följder denna utveckling kan ha för NOVO Energy och ser över framtida scenarier för att skydda investeringen. Byggnaden tillhörande NOVO Energy skulle kunna vara multifunktionell och flera alternativ utvärderas under förutsättning att Volvo Cars når fullt ägande. All batteriproduktion inom NOVO Energy är beroende av en tredje part eller annan partner.
När Volvo Cars når fullt ägande förväntas det inte påverka Volvo Cars övriga planerade investeringar eller företagets mål för kassaflödet.
Volvo Cars har en diversifierad och flexibel batterileverantörskedja och kommande lanseringar av bilar kommer inte att påverkas.
Volvo Cars avser att ha en konstruktiv dialog med Northvolt.”
Volvo Cars utreder för närvarande vad deras utköp av Northvolt kommer att ha för konsekvenser för den planerade batterifabriken på Hisingen. Bolaget har redan hintat om att det är inte omöjligt att Novo Energys byggnad kommer bli ”multifunktionell”, vilket tyder på att man tar höjd för att den planerade produktionen kan bli svår att genomföra, i alla fall fullt ut.
Volvo Cars: Lanseringar av framtida bilmodeller påverkas ej
I mars 2024 samlades direktörerna för de tre bolagen för att inviga byggnationen av fabriken på Hisingen. Där var tanken att man skulle kunna tillverka batterier med en total årlig kapacitet på 50 gigawatt, och att produktionen skulle inledas 2026.
— Det här är avgörande för Volvos framtid, sade Jim Rowan, vd på Volvo Cars under invigningen, enligt GP.
Men krisen i Northvolt innebar att Volvos val av partner inte blev lyckad. Och partner var det genemsamma bolaget Novo Energy i behov av, då tanken varit att samarbeta kring batteriproduktionen med utomstående expertis. All batteriproduktion inom Novo Energy är enligt Volvo Cars beroende av en tredje part eller annan partner, uppger biltillverkaren.
”När Volvo Cars når fullt ägande förväntas det inte påverka Volvo Cars övriga planerade investeringar eller företagets mål för kassaflödet”, skriver Volvo Cars i ett av sina pressmeddelanden.
Vidare uppger Volvo Cars att företaget har en ”diversifierad och flexibel batterileverantörskedja” och att kommande lanseringar av bilar inte kommer att påverkas. Novo Energy etablerades 2021 och hade vid förra veckans varsel ungefär 400 anställda.
Göteborgs stad öppnade tidigare i januari upp sin nya vuxenutbildning på Lindholmens utbilndingscentrum med fokus på just områden som batteri inom fordonsindustrin som ett sätt att svara upp på den kommande batterifabriken. Om och hur den eventuellt kommer att påverkas av förändringarna kring Novo Energys ägarförhållanden och framtid är ännu oklart.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: