Aktivistgrupp på Hisingen tar strid mot Västtrafiks beslut – har samlat in över 5 000 namnunderskrifter
Västtrafik har tagit beslut om att Älvsnabben i december 2025 ska sluta lägga till vid Slottsbergets färjeläge vid Sannegårdshamnen. Detta för att göra resan på Göta älv två minuter snabbare, men aktivitetsgruppen för att bevara färjeläget har inte gett upp. Nu har 5 000 personer skrivit under namninsamlingen för att färjorna ska stanna vid färjeläget också i framtiden.
I början av 2024 berättade vi på HelaHisingen om Västtrafiks planer att skrota färjeläge Slottsberget vid Sannegårdshamnen. Kort därefter bildades ett nätverk för att kämpa mot beslutet – något vi även rapporterade om förra sommaren.
Motiveringen från Västtrafik är att färjorna på älven skulle spara två minuter restid om de inte stannade på hållplatsen Slottsberget.
— Det är viktigt att kollektivtrafiken är effektiv för att vara attraktiv och att fler ska vilja välja den. Genom den här förändringen kan, vi snabba upp trafiken samtidigt som boende vid Slottsberget har goda resmöjligheter med buss, sa Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt hos Västtrafik i pressmeddelandet (bilden), då.
Sedan dess har aktivitetsgruppen som kämpar för färjelägets framtid samlat ihop ännu fler namnunderskrifter och säger sig nu ha nått 5 000 namnteckningar. I ett pressmeddelande förklarar de nu sina ståndpunkter i frågan:
— Vi blir allt fler som bor längs älvstränderna och när bygget på Masthuggskajen är färdigt ska det bli ett färjeläge där. Det skapar fler möjligheter att enkelt och snabbt ta sig över älven med färjor. Då är det ologiskt att börja med att ta bort ett färjeläge som är inarbetat. Än mer märkligt blir beslutet då det är oklart hur det blir med dagens gratisfärja mellan Lindholmspiren och Stenpiren om det byggs en ny gång- och cykelbro över älven, säger Kjell Hansson, sammankallande för aktivitetsgruppen.
I dag menar gruppen att de samlar ett 20-tal bostadsrättsföreningar, samfälligheter och företag i området runt färjeläget.
— Beslutet kom som en överraskning för oss som bor här. Västtrafik hade inte någon kontakt med oss innan de tog beslutet, men under året har vi samlat in namn, jobbat fram lösningar för att ha färjeläget kvar och diskuterat frågan med politiker, säger Kjell Hansson.
Föreslår att flytta ut färjeläget på Lindholmspiren
Orsaken till Västtrafiks beslut är att dagens färjor som trafikerar Älvsnabbens linje 285 längs de södra och norra älvstränderna om ett år ska bytas ut mot elfärjor. För att dessa ska kunna laddas vid Klippans färjeläge innan det är dags för en ny tur behöver körtiden, enligt Västtrafik, bli kortare.
Aktionsgruppen har tagit fram en rapport med flera lösningar som gör det möjligt att stanna till vid Slottsbergets färjeläge och hinna ladda elbatterierna. Ett förslag är att flytta ut färjeläget för Älvsnabben längre ut på Lindholmspiren.
— Redan i dag är det svårt för färjorna på olika linjer att angöra samma brygga en bit in i hamnbassängen och ännu svårare blir det om Göteborgs Stads önskan om en ny gratisfärja mellan Masthuggskajen och Lindholmspiren blir verklighet, säger Pierre Modini, som tidigare har jobbat med planering inom kollektivtrafiken.
Kjell Hansson, Eriksbergs-profilen som startat nätverket ”Aktivitetsgruppen för bevarande av Slottsbergets färjeläge”.
Eva Byström, engagerad i aktivitetsgruppen, pekar på en studie om att utveckla vattenvägarna för kollektivtrafik som kom i somras. Den är gjord av forskare vid bland annat Kungliga tekniska högskolan och konsultbolaget Trivector.
— De visar på fördelarna med eldrivna färjor som ett miljövänligt och effektivt komplement till landbaserad trafik med kortare resvägar över vattnet. Färjorna är inte heller lika sårbara som trafiken över broarna är, säger hon.
Samtidigt menar Västtrafik på att de flesta resenärerna på sträckan reser mellan Eriksberg och Stenpiren, eller Eriksberg och Lindholmen. Därför anser de att de två minuter man kan spara in är en viktig åtgärd.
— Två minuter är ganska mycket insparad restid i kollektivtrafiken. Jämför man med buss eller spårvagn så skulle omkring tre hållplatser behöva dras in för att göra motsvarande tidsbesparing, sa Magnus Lorentzon, samhällsutvecklare hos Västtrafik till HelaHisingen.se i fjol.
Anser att färjetrafik kan avlasta Brunnsparken
Aktivitetsgruppen ser många fördelar med en mer omfattande färjetrafik på älven.
— I dag talar både Västtrafik och Göteborgs Stad om att Brunnsparken är överfull av alla bussar och spårvagnar. Till det kommer att Hisingsbron är hårt belastad, säger Anna Nicklin som är med i aktivitetsgruppen.
Att Västtrafik vill ta bort Slottsbergets färjeläge och i stället hänvisa personer som bor eller som reser till området runt Slottsberget att använda buss, spårvagn eller egen bil är därför kontraproduktivt, enligt henne.
— Det innebär också att restiderna mellan Slottsberget och till exempel Majorna och Klippan kommer att bli betydligt längre. En lösning på dessa problem är att fler kan åka färjor över älven i stället för att resa på land, säger Anna Nicklin.
Medlemmarna i aktivitetsgruppen lyfter gärna fram att det är enklare att resa med färjor än bussar och spårvagnar för personer som är rullstolsburna, har med sig en barnvagn eller som vill ha med sig sina cyklar över älven.
— Västra Götalandsregionen säger att målet är att göra kollektivtrafiken tillgänglig för fler. Det syftet uppfyller färjorna som är mycket populära. De ser också till att restiderna över älven är korta, säger Kjell Hansson.
Västtrafik påstår att det är få personer som använder Slottsbergets färjeläge.
— Det stämmer inte. Västtrafik mätning är från 2019 och gjordes enbart under vardagar, medan många använder färjeläget utanför högtrafik. Många av de som går av och på färjan på Slottsberget gör det på sin fritid och det är många som tar färjan för att besöka de historiska miljöerna på Slottsberget och Gamla Lindholmen, gå på kulturevenemang eller promenera längs älven. Det innebär också att färjeläget bidrar till ett levande Göteborg som möter vattnet, säger Anna Nicklin i pressmeddelandet.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
LÄS MER: