Ta hand om motorn: 5 saker att kontrollera innan du ger dig ut på en långresa

En lång resa kan vara ett spännande äventyr, men för att säkerställa att den går utan problem eller obehagliga överraskningar måste du förbereda ditt fordon i förväg. Att inspektera och förbereda bilen innan du reser bidrar till att garantera säkerhet, komfort och tillförlitlighet under resan. Dessutom är det värt att förstå att regelbundet underhåll hjälper till att undvika problem, även före resan. Faktum är att en bil är en smidigt fungerande organism. Om något går sönder i den gör andra system allt för att kompensera för de problem som felet ger och fortsätter att fungera. Naturligtvis skadar detta alla andra enheter och sammansättningar. Dessutom är behovet av underhåll rent fysikaliskt, eftersom varje bilfärd innebär vibrationer, överbelastning, exponering för fukt, luft och så vidare. Naturligtvis leder detta till att bilen gradvis slits. Dessutom är det knappast någon som skulle vilja koka, få motorstopp, bli utan stötdämpare, få sladd på grund av skalligt gummi, upptäcka att bromspedalen inte fungerar och… listan kan göras lång. Huvudpoängen är att alla dessa saker är osäkra.

Kontroll av oljans skick före en långresa

Knappast någon kan föreställa sig driften av en förbränningsmotor utan användning av motorolja. Det är inte konstigt, eftersom dess huvudsakliga funktion är att ge skydd för delar som utsätts för konstant friktion. Om det inte fanns någon olja skulle bilmotorn få irreparabel skada på bara en minut. Förutom att smörja delar är denna vätska också ansvarig för att hjälpa till att förhindra korrosion av metall och är ett slags skyddande skikt. 

Tillverkarna anger oljans livslängd och konsumentens uppgift att följa föreskrifterna. Det är dock inte värt att fokusera helt på denna indikator, eftersom tillverkaren sannolikt inte kommer att ta hänsyn till alla variationer i bilens drift. 

  1. Den andra metoden är mer professionell och går ut på att bestämma tidpunkten för oljebyte inte utifrån antalet körda kilometer, utan utifrån motorns drifttid. Man tror att den mest korrekta beräkningen för denna indikator sträcker sig från 200 till 400 timmars motordrift.
  2. En annan metod innebär att man uppmärksammar de kemiska egenskaperna hos själva oljan, nämligen dess alkaliska tal och additivpaket. Detta är ett ganska komplicerat alternativ, men det är verkligen rimligt att beräkna oljeförbrukningen enligt detta kriterium.

Och man får inte glömma att oljans livslängd ändras beroende på bränslet. Således kan en motor som går på bensin gå upp till 10 tusen kilometer utan att bytas ut. Samtidigt kan en dieselmotor gå upp till 90 tusen kilometer. När man till exempel väljer olja till Volvo v60, liksom till andra Volvobilar, är viskositetsindexet en avgörande indikator. Denna indikator bör motsvara villkoren för användning av bilen. Viskositeten förändras också med oljans temperatur: vid start och efter uppvärmning. I regioner där minusgraderna sjunker till -35 grader rekommenderar Volvos bilkonstruktörer att man använder olja med viskositetsindex SAE 0w30. För varmare regioner är det tillåtet att använda olja med viskositetsindex SAE 5W30. Följaktligen regelbundet motorolja Volvo V60 byte är en nödvändighet. Speciellt om du ska på en resa till kallare regioner. Ett annat exempel är Audi-bilar. Till exempel för Audi A4 och andra Audi motorer rekommenderas det att använda syntetiska oljor med viskositet ”30-40”, som bibehåller hög prestanda under drift. För bensin- och dieselmotorer rekommenderar TotalEnergies den nya generationens produkter – QUARTZ 9000 ENERGY 5W40 och QUARTZ INEO LONG LIFE 5W30. Här är ett annat exempel för jämförelse: BMW 3-serien. Speciellt för bensinmotorer i BMW 3-serien 2005-2012 har Liqui Moly släppt motoroljan Special Tech LL 5W-30. Konsumentmarknadsundersökningar visar att de mest populära motoroljemärkena i Sverige är Castrol, Mobil 1 och Shell Helix. Motoroljor av märkena Liqui Moly och Total Quartz köps ofta till sportbilar och premiumbilar.

Kontroll av bromssystemet

Det är ingen hemlighet att bromssystemet beror på bromssystemets användbarhet för att ändra bilens hastighet, dess stopp samt hålla fordonet på plats under lång tid. Vid diagnos av bromssystemet är det värt att komma ihåg att det är nödvändigt att kontrollera inte bara tillståndet och nivån på bromsvätska, belägg och skivor eller parkeringsbroms. Vilka signaler ger bromssystemet innan det går sönder? Du kan öka bromssträckan, det hörs främmande ljud vid inbromsning, pedalen börjar bli antingen för lätt eller för svår att trycka på. Om pedalen ”sviker” under körning kommer bilen inte att kunna stanna. 

Däckens skick

Det första man ska titta på när man väljer däck för en resa är deras säsongsvariation. Det finns sommar-, vinter- och så kallade helårsdäck. I grund och botten ligger deras skillnad i slitbanemönstret och sammansättningen. På vintern behöver du ett däck med ett mikromönster och speciella spår för att dränera vatten blandat med snö. Dessutom är det värt att förstå att vinterdäck är utformade för att göra det lättare för föraren att undvika sladd, bromssträckan på is var inte särskilt lång och så vidare. Och glöm naturligtvis inte förekomsten av helårsgummi. Det är universellt och klarar sig bra med trickery i alla väder. Dess prestandaegenskaper är dock inte så bra. Kontrollera om de är skadade, bedöm slitaget, balansera dem och lägg till utrustning om det behövs (t.ex. kedjor om du reser till bergen på vintern). Det lönar sig också att kontrollera däcktrycket. Det ska vara det som anges av tillverkaren. Om trycket inte är korrekt slits däcket ojämnt och i förtid. Bränsleförbrukningen ökar på grund av däckets större motstånd.

Bilens batteri

När du kontrollerar batteriet före resan bör du vara uppmärksam på höljet. Det ska vara utan skador och utan spår av läckande elektrolyt, polerna ska vara rena. Om det finns ett oxidskikt på polerna är det nödvändigt att rengöra dem med sandpapper. Oxiderade poler kan vara orsaken till att batteriet underladdas på grund av dålig kontakt. Du kan kontrollera batteriet själv med hjälp av en multimeter, lastplugg, kallstartströmtestare. Det är dock bättre att kontrollera dess skick på en bensinstation. På vägen kan du ta med dig ett batteriladdningssystem som kan anslutas till ett uttag. 

Belysning och synlighet på vägen

Var uppmärksam på om belysningsutrustningen fungerar bra. Strålkastare, helljus, dimljus – dessa är nyckeln till säker körning på natten. Och ljuset är viktigt när vädret slår om dramatiskt. Och allt händer när man är ute och reser.

Extra saker som du behöver ta med dig på resan

Utrusta ditt fordon med allt du behöver. I bilens kupé och bagageutrymme ska det alltid finnas: mediciner (enligt föreskrifterna för alla bilar, och specifika), koner som indikerar nödstopp, cylindernyckel, brandsläckare, reservdäck, domkraft, kompressor, dragkrok och rep. Och detta är bara den minsta uppsättningen. För att skydda dig själv och passagerarna kan du också ta med säkringar och glödlampor, extra remmar (drivremmar och kamrem), olika kopplingar och isolerad tejp, speciella ledningar som kan användas för att ”tända” bilen och naturligtvis lite reservbränsle för säkerhets skull.

Vinter i Sverige: Upptäck saker att göra på din vintersemester i Sverige

Redaktionen
annons@helahisingen.se

Lämna ett svar