Volvo oväntade önskan: Brand-förändra storbygget på Hisingen – efter att Göteborgs linbana skotats

När planerna att bygga Volvos nya campus på centrala Hisingen ritades upp var tanken att en linbana skulle gå genom området. Men linbanan visade sig bli alldeles för dyr i förhållande till dess samhällsnytta och skrotades. Nu vill Volvo Group ändra bestämmelserna så att bränder ska kunna brinna mer intensivt i området.

Det låter dramatiskt, nästan tokigt, men är egentligen inte det. När Volvo Groups (ni vet den halvan av Volvo som bygger allt från båtmotorer, lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner) nya utökade campus (läs mer här) och huvudkontor i Lundby höll på att planeras var tanken att Göteborgs nya linbana skulle gå rakt igenom området. Det innebar att man var tvungen att räkna in det i alla former av planering kring byggnader i närheten av linbanans sträckning.

En av dessa parametrar var att om en brand bröt ut i området skulle materialet och utformningen på byggnaderna inte leda till att branden nådde sådan strålningsintensitet att den skulle skada linbanan som gick över detta område. Helt enkelt att man skulle räkna med vid bygget av husen på en del av Volvos campus, de delar närmast linbanans planerade sträckning, vid värsta scenario i form av brand – inte även skulle förstöra linbanan.

Nu när linbanan genom Göteborg skrotats vill Volvo även se ett ”Borttagande av en administrativ bestämmelse som anger att ett servitut ska bildas innebärande att inom området får inte byggnader, anläggningar och upplag medföra högre strålningsintensitet från brand än 8kW/m2”, som man skriver i sin ansökan.

Kort och gott: Bestämmelsen som fanns i början av byggplanerna var utformad för att en linbana skulle anläggas i området och när denna inte längre finns i planerna vill man anpassa dessa utifrån en mer ”normal” standard för byggen av kontors- och industribyggnader som planeras i området väster om Ramberget.

Förändringen gäller inte hela Volvos kommande campus inom Kyrkbyn och Rambergsstaden, utan en specifik del.

Karta som visar vilka två områden med a1 som berörs av planändringen. Detaljplanen för linbana var tänkt i det vita området mellan Volvos byggrätter. Där sker nu ett nytt planarbete: Detaljplan för kontor och mobilitetshubb vid västra Ramberget. Karta: VOLVO GROUP
Här ligger det berörda området (som är inzoomat i kartan ovan) där Volvo vill förändra bestämmelserna för bygget av sitt nya campus på Hisingen. Foto: GÖTEBORGS STAD

Tanken är att området som ska växa fram väster om Ramberget ska innehålla större byggnader, stråk och torgytor som ska utformas ”stadsmässigt”, det vill säga med aktiva bottenvåningar, ”väl gestaltade byggnader och utemiljöer där fasaderna möter de allmänna stråken på ett sätt som uppmuntrar till stadsliv”. De högre byggnaderna kommer bli en del av stadens stadsbild, och behöver därför gestaltas med stor omsorg, som HelaHisingen.se tidigare berättat.

Planområdet där dessa nya byggnader – alltså Campus Lundbys utbyggnad – är belägna ligger vid rondellen där Inlandsgatan och Gropegårdsgatan möts, vid Rambergets västra fot, i sydöstra delen av Volvo Lundbys verksamhetsområde.

Så kan den föreslagna utveckling se ut från Lundbyleden. Visionsbild: Henning Larsen arkitekter för AB
Volvo.

Byggnadsstrukturen i planområdet öppnar upp för de offentliga flödena med särskilt fokus på gående, cyklister och kollektivtrafik. Den byggda strukturen i kvarteret består av tre större byggrätter samt en mindre byggnad som planeras ha en paviljongkaraktär. Byggnaderna samlas kring bussgatan med hållplatsläget i norr och den centralt placerade ytan med torgkaraktär, vilket formar en naturlig centrumpunkt i kvarteret med utsikt i sydost mot staden. Bebyggelsen, stråken och torgfunktionen planeras som kvartersmark, beskrivs det hela i detaljplanen.

Så här vill Volvo bygga ut Campus Lundby vid Rambergets västra ”fot”. Ramberget är grönområdet som syns övers till höger i bild. Foto: GÖTEBORGS STAD
Perspektivbild från torgytan med utblick mot staden söderut. Visionsbild: Henning Larsen arkitekter för AB Volvo
Perspektivbild över nya busshållplatsläget och det urbana stråket genom kvarteret. Visionsbild: Henning Larsen arkitekter för AB Volvo

Påverkar framför allt byggnadstekniskt och utformningsmässigt

Göteborgs stads tjänstemän som föreslår att Volvos nya önskan om förändring ska genomföras. De förklarar det hela så här: ”Planområdet ligger i sydöstra delen av Volvo Lundbys verksamhetsområde, vid cirkulationsplatsen Inlandsgatan/Gropegårdsgatan. Bestämmelsen reglerar att ett servitut ska bildas innebärande att inom området får inte byggnader, anläggningar och upplag medföra högre strålningsintensitet från brand än 8kW/m2 . Syftet med bestämmelsen var att skydda en då planerad linbaneanläggning från att skadas vid en eventuell brand. Då det inte längre är aktuellt med linbana i området så behöver bestämmelsen tas bort för att inte påverka möjligheten att utveckla området.

Detaljplan för kontor och mobilitetshubb vid västra Ramberget är pågående. Inom det planarbetet ingår vissa ytor med den aktuella administrativa bestämmelsen, och dessa kommer därmed att tas bort. För de ytor som är utanför nu pågående detaljplan så har det konstaterats att den administrativa bestämmelsen kan komma att påverka framtida planerad bebyggelse inom Volvos verksamhetsområde, varpå Volvo önskar att dessa tas bort med en planändring.”

Planändringen innebär ingen ökad exploateringsgrad inom området, utan påverkar framför allt byggnadstekniskt och utformningsmässigt bebyggelsen inom området. Stadsbyggnadsförvaltningen kommer nu att genomföra en undersökning om planen kan antas innebära betydande miljöpåverkan och därefter fatta ett särskilt beslut enligt Miljöbalken.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

Lämna ett svar