Miljardavtal klart: Nu börjar det massiva bygget av Hisingens nya mot – påverkar trafiken till 2030

I och med att Trafikverket nu skrivit kontrakt med Veidekke Entreprenad AB för den första entreprenaden, E1, har startskottet avlossats för projektet vid Kvillemotet och Brunnsbo Pendeltågsstation. Den första delen av entreprenaden är värd ungefär 1 miljard kronor och omfattar arbeten norr om Lundbyleden mellan Brunnsbo och ”Framtidens Backaplan”.

Projektet som helhet grundar sig på ett medfinansierings- och samarbetsavtal mellan Trafikverket och Göteborgs Stad. Den första entreprenaden går in i produktion under 2025 och är värd cirka 997 miljoner kronor. Den omfattar arbeten som ligger norr om Lundbyleden och kallas nedan ”E1” (Etapp 1). Planen är att de fyra etapperna, E1, E2, E3 och E4 av projektet kring Kvillemotet och Brunnsbo pendeltågstation (Kallad ”Bytespunkt Brunnsbo”) ska vara färdigställda under 2029/2030.

Som HelaHisingen.se tidigare berättat kommer trafiken i området mellan Brunnsbo, Backaplan och Aröd påverkar till minst 2030. Orsaken till det här är att hela sträckan av Lundbyleden mellan Brunnsbo och Backaplan ska förändras totalt: Brunnsbomotet rivs och i stället byggs Brunnsbo Pendeltågstation och ett nytt mot, Kvillemotet – samt så flyttas hela Brunnsbotorget från dagens läge ut mot den nya tågstationen.

Parallellt med detta planerar även Göteborgs stad att bygga till rejält i Brunnsbo och samtidigt fortsätter byggena kring ”Framtidens Backaplan” för fullt. Här ska även stadsgator växa fram genom dessa två områden, längs Backavägen och via Lillhagsvägen till Litteraturgatan. På denna ska spårväg framöver åka där den i en första etapp går fram till Brunnsbos tågstation och därefter till Balladgatan och på sikt norrut i Backa mot Selma Lagerlöfs torg eller Akkas Gata.

— Vi är nu igång med den första av totalt fyra utförandeentreprenader vilket är väldigt roligt, säger Mikael Kristoferson, Trafikverkets projektledare. Det är ett viktigt steg i utvecklingen av infrastrukturen på Hisingen. Projektet ska bidra till att öka trafiksäkerhet, tillgänglighet och möjliggöra stadsutveckling i området, säger Mikael Kristoferson, Trafikverkets projektledare i ett pressmeddelande och fortsätter:

— När vi bygger om Lundbyleden för bättre orientering mellan trafikplatsernas av- och påfarter, bygger dubbelspår på Bohusbanan för att minska störningar i järnvägstrafiken på både Bohusbanan och Hamnbanan samt bygger en pendeltågsstation i Brunnsbo bidrar vi till samhällsnytta i hela stråket.

Den första utförandeentreprenaden, E1

E1 innefattar mark- och anläggningsarbeten för gator, ledningar och järnvägsmark, två järnvägsbroar (en över Backavägen och en över Lillhagsvägen), en vägbro över Backavägen och nybyggnation av en pendeltågsstation.

Ombyggnaden av Lundbyleden är en del av Västsvenska paketet, som omfattar satsningar som görs på vägar och järnvägar för tåg, bussar, spårvagnar, cyklar och bilar. Satsningarna bidrar till att Västsverige utvecklas på ett hållbart sätt. Det blir lättare att ta sig fram, kollektivtrafiken blir mer attraktiv, transporter för näringslivet blir mer tillförlitliga och det skapar utökade pendlingsmöjligheter för alla som vill bo, arbeta eller studera på olika platser i Västsverige, berättar Trafikverket.

Kommande utförandeentreprenader – E2, E3 och E4

Etapp 2 startar under första kvartalet 2025 och består av mark- och anläggningsarbeten för väg, järnvägsmark och broar och omfattar ombyggnation av Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet samt arbeten med järnvägsmark mellan Lundbyleden och Kville bangård.

Etapp 4 startar under andra kvartalet 2025 och omfattar förberedande anläggningsarbeten BEST (bana, el, signal, telekommunikation) för provisorier, provisoriskt spår och flytt av plankorsningar.

Det massiva vägprojektet väntas pågå under minst sex år och utöver detta kommer stora förändringar i stadsbilden tillkomma när ”Framtidens Backaplan” och nya Brunnsbo byggs ut parallellt både i norr/nordost och väster/sydväst om de markerade nya infrastrukturbitarna.

Etapp 3 startar andra kvartalet 2026 och omfattar anläggningsarbeten BEST för dubbelspår på Bohusbanan samt byte av växlar inom Kville bangård.

Visionsbilden ovan visar norra entrén till Brunnsbo station, sett från Backavägen. Bakom järnvägsbron skymtar bebyggelsen vid Berättargatan i Brunnsbo.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER:

LÄS MER:

Lämna ett svar