Trots inflation, krig och politisk turbulens: Full rulle i Göteborgs hamn – kan gå mot ännu ett rekordår!
Inflation, krig och internationell osäkerhet i all ära – i Göteborgs hamn råder goda tider. Under 2023 hanterades fler containrar än någonsin och under de tre första kvartalen i år har hamnen hanterat 685 000 containrar (TEU*) en ökning på över 8000 fler än under samma period förra året.
Även om antalet hanterade containrar i Göteborgs Hamn har mattats av något under årets tredje kvartal, så håller hamnen fortfarande rekordtakt. Jämfört med 2023 – som var hamnens bästa någonsin sett till antalet hanterade containrar – är ökningen 1procent under årets tre första kvartal. Det är alltså jämfört med ett rekordår i fjol.
Hanteringen av lastade containrar ökade alltjämt med 5 procent under perioden medan hanteringen av tomma containrar minskade dock kraftigt, vilket gav tydliga utslag på totalsiffran.
Att flytta tomcontainrar mellan hamnar – så kallad tompositionering – är ett sätt för rederier att säkerställa åtkomst till containrar för lastning i hamnar där de behövs för tillfället. Generellt sett ökar behovet av tompositionering i hamnar där import och export är i obalans. Under rekordåret 2023 minskade containerimporten i Göteborgs Hamn med nästan 20% medan exporten fortsatte att öka, vilket gav en obalans. Nu ökar importen betydligt mer än exporten, vilket ger en återställande effekt.
— Att tompositioneringen nu minskar i Göteborgs Hamn är en konsekvens av ökad balans mellan import och export. Nu är vi på väg tillbaka till det nära 50-50-förhållande som är det normala här i Göteborg, men som är ganska unikt i jämförelse med andra hamnar både i Sverige och internationellt, säger Claes Sundmark (bilden), försäljningschef på Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg ökade med 7% under de årets tre första kvartal. Främst är det importtunga järnvägsdestinationer som Falköping och Nässjö som bidrar till tillväxten, men även nya tågpendlar till och från destinationer som Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk. Mängden skogsprodukter på järnväg från inlandet för export via Göteborgs Hamn har ökat stort under perioden.
Roro-volymen sjunker – på grund av minskad frakt till Europa
Den svaga Europakonjunkturen fortsätter att påverka roro-volymerna i många hamnar, så även i Göteborg. Under de första nio månaderna minskade den totala roro-volymen med 4 procent till 389 000 enheter. Volymerna till länder utanför Europa ökar något.
Under perioden hanterades 188 000 bilar, vilket är en minskning med 2 procent. Exporten ökar medan importen av nya bilar minskar. Den minskande importen hänger ihop med en svag svensk fordonsmarknad där antalet nyregistreringar fortsätter att minska, skriver hamnen i pressmeddelandet.
Hanteringen av energiprodukter i hamnen ökade med 17 procent jämfört med motsvarande period förra året. Då var volymerna förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.
Göteborgs Hamn tog emot 53 kryssningsanlöp perioden, 20 färre än samma period förra året. Nedgången beror på planerade arbeten vid ett av hamnens kryssningslägen.
Under perioden hanterades 378 000 ton torrbulk, vilket är en ökning med 16 procent. Hantering av pappersmassa, granulat, sten och grus är exempel på varuslag som bidragit till tillväxten.
Göteborgs Hamns godsvolymer, Q1-Q3 2024
Jan-Sept 2024 | Jan-Sept 2023 | Jfr % | |
Container, TEU | 685 000 | 677 000 | 1% |
Järnväg, TEU | 376 000 | 350 000 | 7% |
Ro/ro enheter | 389 000 | 405 000 | -4% |
Nya bilar | 188 000 | 191 000 | -2% |
Passagerare | 1 157 000 | 1 253 000 | -8% |
Kryssningsanlöp | 53 | 73 | -27% |
Energi (m ton) | 16 | 14 | 17% |
Torrbulk (ton) | 378 000 | 326 000 | 16% |
* En TEU (twenty-foot equivalent unit) motsvarar en tjugofotscontainer.
Redaktionen
tips@helahisingen.se
Foto:
Göteborgs hamn
LÄS MER: